Translate

31. 12. 2013.

Praha 7: Autor výstavy česko-romské vlajky spáchal přestupek. Zneužil symboly ČR



Praha 7: Autor výstavy česko-romské vlajky spáchal přestupek. Zneužil symboly ČR

Výstavní projekt galerie Artwall "Výběrové řízení na česko-romskou vlajku" byl zahájen 16. července v pražské Národní technické knihovně. 

                                      (FOTO: ROMEA TV)

Výstava Výběrové řízení na česko-romskou vlajku má dohru v podobě stíhání autora výstavy Tomáše Rafy. Podle rozhodnutí Úřadu městské části Prahy 7 byl umělec shledán vinným ze spáchání přestupku, konkrétně zneužití státních symbolů České republiky, a bylo mu uloženo zaplacení pokuty. Na Facebooku to oznámili představitelé galerie Artwall.
"Rozhodnutí bylo vydáno na základě trestního oznámení Antonína Friedricha, aktivního člena DSSS. Je paradoxní, že v konečném důsledku byl vinným shledán umělec vybízející k národnostní snášenlivosti a nikoli lidé, kteří využívají státní symboly k šíření rasové nenávisti. Proti rozhodnutí Úřadu městské části se autor v zákonné lhůtě odvolal. Jsme přesvědčeni, že státní orgány by neměly vycházet vstříc snahám o zastrašování umělců kritizujících rasismus v české společnosti," uvádí se na Facebooku galerie Artwall.
Umělecký projekt Výběrové řízení na česko-romskou vlajku vychází z časosběrného projektu „Nový nacionalismus v srdci Evropy“, jehož prostřednictvím Rafa od roku 2009 zkoumá hranice mezi nacionalismem, patriotismem, rasismem a xenofobií. "Někdy v roce 2008 se ultrapravicové skupiny rozhodly vstoupit do politiky ve volbách. Na Slovensku to byla Slovenská pospolitosť, v Čechách Dělnická strana. Obě sice byly zrušené soudním rozhodnutím kvůli propagaci rasismu a xenofobie, ovšem existují v jiné formě dál. Začal jsem tu situaci mapovat a na internetu plnit archiv nahrávkami z akcí slovenských, českých a polských nacionalistů, extrémistů a neonacistů," řekl v rozhovoru pro server Aktuálně.cz o začátcích projektu „Nový nacionalismus v srdci Evropy“ Tomáš Rafa. "Důvodem, proč jsem si vybral právě vlajku, je ostatně i to, že nacionalistické skupiny zneužívají na svých demonstracích státní vlajku," vysvětlil vznik projektu slovenský umělec Tomáš Rafa.

Cílem projektu bylo podle něj vytvoření otevřené platformy k diskuzi o současném i budoucím soužití majoritního obyvatelstva a menšin v Čechách. "Chci diskusi převést od nacionalistických skupin do širšího veřejného prostoru. Vlajka může být impulzem pro diskusi. Na demonstracích se nediskutuje. Chci vyvolat dialog bez agresivních přístupů," dodal tehdy v rozhovoru Rafa.

Sedm vlajek, které byly vybrány ze série několika desítek návrhů, bylo vystavených v galerii Artwall a v prostorách Národní technické knihovny bylo vybráno. Na internetu pak probíhalo hlasování o vítězný návrh. V řijnu pak Tomáš Rafa na příslušný odbor Rady vlády odeslal vítězný vizuál vlajky spolu s otevřeným dopisem, shrnujícím průběh a výsledky projektu. Tomáš Rafa v dopise vymezuje své stanovisko k vlajkám i k otázkám romských menšin v širším kontextu.

Projekt "Výběrové řízení na česko-romskou vlajku" vyvolal v létě bouřlivou diskuzi mezi obyvateli České republiky, mezi Romy i mezi Čechy. Kritizovali ho především čeští neonacisté, ale i někteří Romové v čele se sdružením Konexe. Podle sdružení nebyl projekt dostatečně diskutován především s chudými Romy.




Nema komentara:

Objavi komentar