Diskriminacija - problem srpskog društva
U Srbiji je diskriminacija zabranjena, proklamovano je
načelo jednakosti a ljudska prava garantovana. Međutim, iako ima pravni i
institucionalni okvir za zaštitu od diskriminacije, Srbija je još daleko od
tolerantnog društva u kome se poštuju različitosti, a svi građani neometano
ostvaruju svoja prava. U praksi određene društvene grupe i dalje teže ostvaruju
prava. Romi su marginalizovani, osobe sa invaliditetom u vrlo maloj meri
uključene u društvo, homofobija duboko ukorenjena u društvu, a rodna ravnopravnost
često načelna. Pored problema pri zapošljavanju, pristupu zdravstvu ili
socijalnoj zaštiti, pripadnici manjina se suočavaju i sa govorom mržnje i
nasiljem, a javno mnjenje je u velikoj meri optećeno stereotipima i
predrasudama. Srbija je, ipak, tolerantnije društvo u odnosu na poslednju
deceniju 20. veka sa odgovarajućim zakonskim okvirom i preduzetim koracima u
cilju većeg uključivanja pripadnika manjina u društvo i unapređenje njihovog
položaja.
Autor: Maja Poznatov
REZIME
Srbija ima niz propisa o zabrani diskriminacije i
zaštiti ljudskih prava, ratifikovala je ključne međunarodne sporazume i
konvencije, a pošto joj je cilj da se integriše u EU teži da ispuni evropske
standarde na tom planu. Međutim, izazov predstavlja primena zakona, otklanjanje
nekih osnovnih prepreka, poput nepristupačnosti objekata u slučaju osoba za
invaliditetom, i uspostavljanje dobrih praksi, često usled nedostatka novca.
Sistem zaštite od diskriminacije, koji je zaokružen
uvođenjem institucije poverenika za ravnopravnost, građen je više godina, uz
otpor u konzervativnom delu javnosti i političkom spektru. To najbolje
ilustruju kontroveze koje su pratile donošenje krovnog Zakona o zabrani
diskriminacije 2009.
U izveštaju Evropske komisije o napretku iz 2013.
navodi se da se mora obezbediti dosledna primena pravnog okvira za zaštitu
manjina širom Srbije, posebno u oblasti obrazovanja, jezika, pristupa medijima
i verskoj službi na jezicima manjina. Posebnu pažnju treba posvetiti
"aktivnoj zaštiti medija, aktivista za ljudska prava i drugih ranjivih
grupa, uključujući Rome, LGBT osobe, od napada radikalnih grupa", navodi
se u izveštaju.
Povereniku za zaštitu ravnopravnosti je u 2012. podneto
465 pritužbi, što predstavlja, kako se ocenjuje, znatno povećanje u odnosu na
2011. i 2010. godinu, kada je podneto 349, odnosno 124 pritužbi. Građani se
uglavnom žale na kršenje prava u domenu rada i zapošljavanja, a najviše
pritužbi je podneto protiv državnih organa.
PREGLED
Odsustvo diskriminacije je u savremenom društvu
civilizacijska tekovina i moralni imperativ, a za Srbiju je i važan standard u
kontekstu integracije u EU. To je, kako proističe iz osnivačkih ugovora EU, i
preduslov za članstvo u Uniji.
Odsustvo diskriminacije i poštovanje ljudskih prava su
vrednosti na kojima se temelji Evropska unija, a evropskim ugovorima je
predviđeno da članstvo u EU može da zatraži bilo koja evropska zemlja koja
poštuje zajedničke vrednosti. "Unija se zasniva na poštovanju ljudskog
dostojanstva, slobode, demokratije, jednakosti, vladavine prava i poštovanja
ljudskih prava, uključujući prava manjina. Te vrednosti su zajedničke članicama
u društvu u kome vladaju pluralizam, odsustvo diskriminacije, tolerancija,
pravda, solidarnost i ravnopravnost između muškaraca i žena", navodi se u
članu 2 Ugovora o EU.
Ustavom Srbije, usvojenim 2006, zabranjena je
diskriminacija po bilo kom osnovu i propisano načelo jednakosti. Pored opšteg
Zakona o zabrani diskriminacije koji je usvojen 2009. postoje i zakoni koji se
odnose na pojedinačne grupe, poput zakona o sprečavanju diskriminacije osoba sa
invaliditetom ili o ravnopravnosti polova. Zakoni koji se odnose na različite
oblasti, poput obrazovanja, takođe bliže uređuju to pitanje.
Krivični zakonik definiše diskriminaciju kao krivično
delo i predviđa kaznu zatvora do tri godine za osobe koje zbog različitih
ličnih svojstava uskrate ili ograniče ljudska prava garantovana Ustavom i
drugim aktima.
Srbija, prema oceni Evropske komisije, ima uglavnom
uspostavljen pravni i institucionalni okvir za borbu protiv diskriminacije,
koji je značajno unapređen proteklih godina. Primena zakona je, međutim,
nedovoljna i potrebni su bolji mehanizmi prevencije, nadzora i zaštite.
Neophodno je i jačanje i obuka administrativnih kapaciteta. Komisija je ocenila
i da je Zakon protiv diskriminacije potrebno dalje uskladiti sa propisima EU,
posebno kada je reč o izuzecima za verske zajednice.
Neki aspekti propisa o diskriminaciji moraju da se
usklade sa pravnom tekovinom EU, budući da ima više izuzetaka od principa
ravnopravnog postupanja, kao i da definicija indirektne diskriminacije i
obezbeđenje okruženja za zaposlene sa hendikepom nisu u potpunosti u skladu sa
evropskim standardima.
Za Srbiju je bilo važno i da izradi nacionalnu
strategiju za borbu protiv diskriminacije, jer je, kako naglašavaju i nadležna
državna i nezavisna tela i nevladine organizacije, sprečavanje diskriminacije
ključno, a ne samo reagovanje nakon zabeleženih slučajeva diskriminacije.
Proces pripreme tog dokumenta je pokrenut na proleće 2012, a Vlada Srbije 27.
juna 2013. Strategiju prevencije i zaštite od diskriminacije.
Strategija se odnosi na period 2013-2018, pruža presek
stanja na planu sprečavanja diskriminacije, prepoznaje devet osetljivih
društvenih grupa i daje mere za unapređenje njihovog položaja.
Izmenama Krivičnog zakonika iz 2009. proširena i
unapređena zaštita u oblasti diskriminacije, ali se zamera to što ne sadrži
opšte odredbe prema kojima bi se motivi zasnovani na rasnoj, etničkoj ili
mržnji na osnovu drugih ličnih svojstava uzimali u ozbir kao otežavajući
faktor. Zbog toga su nevladine organizacije Komitet pravnika za ljudska prava
(Yucom) i Gej strejt alijansa uputili u februaru 2012. inicijativu za dopunu
Predloga zakona o izmenama i dopunama Krivičnog zakonika, kojom predlažu
uvođenje instituta zločina iz mržnje.
Izmenama Krivičnog zakonika iz decembra 2012. uveden je
zločin iz mržnje, kao posebna okolnost za odmerevanje kazne ako je krivično
delo učinjeno iz mržnje zbog pripadnosti rasi i veroispovesti, nacionalne ili
etničke pripadnosti, pola, seksualne orijentacije ili rodnog identiteta.
Problem primena zakona i nerazvijena pravna i sudska praksa
I pored odgovarajućeg zakonskog okvira protiv
diskriminacije, zakoni se ne sprovode dovoljno efikasno i kasni se sa
donošenjem podzakonskih akata. Takođe, Srbija još nema razvijene pravne
mehanizme protiv diskriminacije, što odlikuje mali broj procesuiranih dela je
nedovoljan, dok se propisi često pogrešno razumeju i tumače.
Od početka primene Zakona o zabrani diskriminacije,
2009. godine, pokrenut je veoma mali broj postupaka pre osnovnim sudovima -
vođeno je ili se vodi ukupno 184 postupaka za zaštitu od diskriminacije,
pokazalo je istraživanje Komiteta pravnika za ljuska prava (Yucom)koje je
sprovedeno 2012.
Broj parničnih postupaka koji se na godišnjem nivou
pokrene daleko je veći ali se nedostaci javljaju već kod podnošenja tužbi koje
su često nerazumljive ili nepotpune, a takođe se često diskriminacija
poistovećuje sa zlostavljanjem na radu.
U Srbiji, takođe, još nije uspostavljen mehanizam za
praćenje pojave diskriminacije, primene zakona i posebnih mera.
Mukotrpno donošenje krovnog zakona
Na krovni zakon kojim se uspostavlja sveobuhvatan
sistem zaštite od diskriminacije čekalo se više godina a njegovo donošenje
pratile su kontroverze. Zakon dolazi na dnevni red parlamenta tek 2009. godine,
ali i tada se usvaja uz teškoće, bez jedinstva vladajućeg bloka i opstrukcije.
U martu 2009. pre ulaska u skupštinsku proceduru vlada
premijera Mirka Cvetkovića povukla je predlog zakona na insistiranje
tradicionalnih verskih zajednica koje su zahtevale izmene zakona.
Tradicionalne verske zajednice koje su po ovom pitanju
zajedno i usklađeno izvršile pritisak, što se inače veoma retko događa, tražile
su izmene članova koji se odnose na prava seksualnih manjina i verskih
zajednica. Takođe, opozicija, ali i deo vladajuće koalicije, najviše su se protivilii
zaštiti gej populacije, a neki poslanici su tokom rasprave homoseksulnost
izjadnačavali sa pedofilijom.
Tradicionalne crkve nisu osporile inicijativu za
donošenje zakona, ali su strahovale da bi se članom novog zakona koji omogućava
slobodno izjašnjavanje kada je reč o seksualnom opredeljenju mogao otvoriti
prostor za omogućavanje brakova homoseksualaca, a Srpska pravoslavna crkva je
strahovala i od jačanja uticaja verskih zajednica koje ona posmatra kao sekte.
Zatražene izmene i način na koji je zakon povučen iz
procedure na zahtev crkava izazvali su nezadovoljstvo javnosti, civilnog
društva, dela opozicije pa i članova vlade.
Vlada je, nakon ponovnog razmatranja, načinila samo
manje izmene, zadržavši sve ključne odredbe. Tako je u članu 18. koji se odnosi
na zabranu verske disrkiminacije precizirano da se neće smatrati
diskriminacijom postupanje sveštenika i verskih službenika koje je u skladu sa
doktrinom, uverenjima ili ciljevima crkava i verskih zajednica registrovanih u
skladu sa zakonom.
Iz člana 21. izbrisan je stav koji se odnosi na
transseksualce, jer je njegova suština sadržana u drugim odredbama istog
predloga u kojima je predviđena zabrana diksriminacije prema rodnom identitetu
i seksualnoj orijentaciji. Vlada nije pristala da odbaci taj član, koji je
izazvao najviše polemike, a propisuje zabranu diskriminacije na osnovu
seksualne orijentacije.
Zakon je bio deo obaveza na putu ka EU i ukidanju viza
za zemlje Šengenskog sporazuma, pa je vlada, iako ne postoji u EU propisan
model za borbu protiv diskriminacije, morala da vodi računa o tome da ostane u
okvirima predviđenim evropskim konvencijama i prakse drugih evropskih zemalja.
Opozicione stranke su zatim pokušale da onemoguće
njegovo usvajanje podnošenjem skoro 500 amandmana. Skupština Srbije je ipak 26.
marta 2009. glasovima vladajuće koalicije i Liberalno demokratske partije
usvojila Zakon o zabrani diskriminacije. Protiv zakona su glasali poslanici
uglavnom opozicionih stranaka, ali i poslanici iz Jedinstvene Srbije koja je
bila deo vladajuće koalicije, kao i jedan poslanik Partije ujedinjenih
penzionera. Poslanici Srpske napredne stranke nisu učestvovali u glasanju.
Zabrana diskriminacije
Zakonom o zabrani diskriminacije uređuju se opšta
zabrana diskriminacije, oblici i slučajevi i postupci zaštite od
diskriminacije. Prema zakonu, svako je dužan da poštuje načelo jednakosti,
odnosno zabranu diskriminacije. Za nadzor nad sprovođenjem zakona do sada je
bilo nadležno Ministarstvo za ljudska i manjinska prava.
Zakon predviđa i sudsku zaštitu od diskriminacije, a
propisano je da su kazne prekršajne, u skladu sa Zakonom o prekršajima.
Zakon utvrđuje da svako ima pravo da ga nadležni sudovi
i drugi organi javne vlasti Srbije efikasno štite od svih oblika
diskriminacije. Tužba se podnosi osnovnom sudu, a postoji mogućnost žalbe
apelacionom sudu. Protiv odluke apelacionog suda može se zatražiti revizija kod
Vrhovnog kasacionog suda. Zakonom su predviđene novčane kazne od 10.000 do
100.000 dinara.
Zakonom su označeni posebni slučajevi diskriminacije
koji se zabranjuju: diskriminacija u postupcima pred organima javne vlasti,
diskriminacija u oblasti rada, u pružanju javnih usluga i korišćenju objekata i
površina, verska diskriminacija, u oblasti obrazovanja i stručnog
osposobljavanja, na osnovu pola, seksualne opredeljenosti, prema deci, na
osnovu starosnog doba, nacionalnih manjina, zbog političke ili sindikalne
pripadnosti, diskriminacija osoba sa invaliditetom ili uopšte s obzirom na
zdravstveno stanje.
Ovim zakonom ustanovljava se i Poverenik za zastitu
ravnopravnosti, kao nezavisni državni organ.
Poverenik za zaštitu ravnopravnosti
Poverenik za zaštitu ravnopravnosti predstavlja
centralno nacionalno telo za zaštitu od diskriminacije. On je nadležan za
sprečavanje svih vidova i slučajeva diskriminacije, zaštitu ravnopravnosti u
svim oblastima društvenih odnosa, i nadzor nad primenom propisa o zabrani
diskriminacije. Postupa po pritužbama u slučajeivma diskriminacije, ali nije
ovlašćen da sam pokrene postupak. On može da podnese tužbu u ime oštećene
osobe, uz njen pismeni pristanak.
Poverenik deluje snagom autoriteta i ne može da izriče
sankcije. Ukazuje na nedozvoljene oblike ponašanja i izriče preventivne mere -
opomene. Poverenika bira Skupština na period od pet godina, na predlog
skupštinskog odbora za ustavna pitanja.
Prva poverenica za zaštitu ravnopravnosti Nevena
Petrušić izabrana je 5. maja 2010. godine na predlog poslaničke grupe Za
evropsku Srbiju.
Ni izbor prvog poverenika nije prošao bez polemike, a
imenovanje je kasnilo, pošto je propisani rok bio 60 dana od stupanja na snagu
zakona 1. januara 2010, odnosno prvi mart.
Izbor je pratio spor između Demokratske stranke i
Liberalno demokratske partije oko kandidata, odnosno međusobno osporavanje
kandidata. Prvobitno je za tu funkciju LDP kandidovao Gorana Miletića, tada
šefa Regionalne kancelarije organizacije Sivil rajt difenders (Civil Rights
Defenders), da bi DS imenovao Milutina Đuričića, tadašnjeg savetnika u
Ministarstvu za ljudska i manjinska prava. Pošto se Djuričić povukao nakon
kritika nevladinih organizacija, Miletića podržao samo LDP, a za trećeg
nezavisnog kandidata niko nije glasao, poverenik nije izabran u roku.
Posle potrage za novim kandidatom, Demokratska stranka
je predložila Petrušićevu, tadašnju dekanku Pravnog fakulteta u Nišu. Podela,
međutim, nije izbegnuta, pa je deo nelvadinih organizacija podržao
kandidatkinju DS-a, a deo ponovo Miletića.
Dve godine od imenovanja poverenika, 8. maja 2012. u
Beogradu je otvorena prijemna kancelarija Poverenika za zastitu ravnopravnosti,
u kojoj građani mogu da dobiju pravne savete, precizna uputstva o tome na koji
način da sastave pritužbe i obrate se nadležnim sluzbama, a pre svega
razjašnjenja o tome da li njihov slučaj predstavlja diskriminaciju ili je reč o
kršenju nekog drugog prava.
Pored poverenika, druga nezavisna instituija koja se
bavi tim pitanjem je Zaštitnik građana, koji ispituje propuste u postupanju
uprave i drugih javnih tela. Zaštitnik, za razliku od poverenika, može da
postupa i po sopstvenoj inicijativi.
Zastitnik građana bavi se kršenjem ljudskih prava u
slučajevima kada ih krši organ državne uprave, ali ne i privatno lice. Postupak
ispitivanja eventualnog kršenja nekog prava može otpočeti podnošenjem pritužbe
ili na inicijativu samog Zaštitnika.
Vladina tela i institucije
U prethodnoj vladi premijera Mirka Cvetkovića pre
rekonstrukcije postojalo je Ministarstvo za ljudska i manjinska prava, u okviru
koga je radila Uprava za ljudska i manjinska prava, da bi posle rekonstrukcije
taj resor bio spojen sa ministarstvom državne uprave i lokalne samouprave.
Sadašnja vlada premijera Ivice Dačića nema resorno
ministarstvo ali je 2. avgusta 2012. osnovala Kancelariju za ljudska i
manjinska prava, kao i Kancelariju za saradnju sa crkvama i verskim
zajednicama.
Uloga nevladinog sektora
Važnu ulogu u borbi protiv diskriminacije i
promovisanju ljudskih prava i prava manjina ima nevladin sektor. Najčešće je
upravo taj deo civilnog društva "najvidljiviji" u javnosti.
Nevladine organizacije imale su aktivnu ulogu u
uspostavljanju zakonskog okvira protiv diskriminacije. U cilju iskorenjivanja
te pojave, grupa nevladinih organizacija osnovala je u martu 2005. Koaliciju
protiv diskriminacije.
Koalicija se od osnivanja bavila pripremom zakona o
zabrani diskriminacije i zakona protiv diskriminacije osoba sa invaliditetom, i
lobirala za usvajanje oba zakona. Takođe, sa nadležnim ministarstvima u
prethodnoj vladi je sarađivala u izradi zakona o zabrani diskriminacije.
Koaliciju protiv diskriminacije čine Centar za
unapređivanje pravnih studija, Sivil rajt difenders (Civil Rights Defenders),
Labris - organizacija za lezbejska ljudska prava, Mreža odbora za ljudska prava
(ĆRIS network), Udruženje studenata sa hendikepom, Gejten LGBT (Gayten LGBT),
Praksis (PRAXIS) i Regionalni centar za manjine.
I druge nevladine organizacije koje se bave zaštitom
ljudskih prava aktivne su u borbi protiv diskriminacije, poput Beogradskog
centra za ljudska prava i Komeiteta pravnika za ljudska prava.
Šta je diskriminacija
Diskriminacija je neopravdano pravljenje razlike ili
nejednako postupanje prema osobi ili grupi na otvoren ili prikriven način na
osnovu stvarnih ili pretpostavljenih ličnih svojstava. To uključuje nedopušteno
i neopravdano razlikovanje, isključivanje, ograničavanje ili davanje prvenstva,
odnosno postupanja kojima se krši princip ravnopravnosti ili prava i slobode
pojedinaca.
Tokom istorije pojedine grupe su bile češće izložene
diskriminaciji, pa se kao osnove za diskriminaciju u dokumentima o ljudskim
pravima najčešće navode rasa, pol, jezik, veroispovest, politička ili druga
uverenja ili imovina.
Prema Zakonu o zabrani diskriminacije lična svojstva su
rasa, boja kože, preci, državljanstvo, nacionalna pripadnost, etničko poreklo,
jezik, verska ili politička uverenja, pol, rodni identitet, seksualna
orijentacija, invaliditet, bračni i porodični status, genetske osobenosti,
zdravstveno stanje, imovinsko stanje, osuđivanost, starosna dob, izgled,
članstvo u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama.
Diskriminacija je i postupanje na identičan način u
nejednakim okolnostima ili različito postupanje kada nema relevatnih razlika
između dve osobe ili dve situacije. To znači da jednakost ne sme biti formalna
već suštinska. Razlikovanje je dopušteno ako je objektivno i srazmerno cilju
koji se želi postići.
U društvenom sistemu diskriminacija se najčešće javlja
u oblasti rada i zapošljavanja, postupka pred organima javne vlasti,
obrazovanju i stručnom usavršavanju, zdravstvu, pružanju javnih usluga,
korišćenju objekata i površina i stanovanju.
Određene kategorije stanovništva su posebno ranjive i
izložene diskiminaciji: osobe sa invaliditetom, osobe sa psihičkim i
intelektualnim poteškoćama, žene, starije osobe, Romi i seksualne manjine. Tamo
gde postoji potreba je posebnim zakonima regulisano to pitanje.
Oblici disrkiminacije
Diskriminacija se može javiti kao direktna ili
indirektna, a drastična je kada dovede do nasilja i zlostavljanja.
Oblici diskriminacije su povreda načela jednakih prava
i obaveza, zabrana pozivanja na odgovornost, udruživanje radi vršenja
diskriminacije, govor mržnje, uznemiravanje i ponižavanje. Zabrana pozivanja na
odgovornost je oblik diskriminacije kada se osoba koja se žali i traži zaštitu
od diskriminacije ili namerava da pruži dokaze o tome, izlaže lošijem
postupanju.
Teški oblici diskriminacije su, prema zakonu,
izazivanje i podsticanje neravnopravnosti, mržnje i netrpeljivosti,
propagiranje ili diiskriminacije koju sprovode organi javne vlasti,
propagiranje diskriminacije putem javnih glasila, kao i ropstvo, trgovina
ljudima, aparthejd, genocid, etničko čišćenje i njihovo propagiranje.
Težak oblik diskriminacije jeste kada je višestruka,
odnosno po osnovu dva ili više ličnih svojstava, ili kada se ponavlja ili čini
u dužem vremenskom periodu prema istoj osobi.
Direktna ili neposredna diskriminacija je kada se prema
nekoj osobi nepovoljnije postupa u odnosu na druge u sličnoj situaciji na
osnovu nekog ličnog svojstva. U tom slučaju diskriminacija bi bila ako neka
osoba zbog svoje seksualne oprijentacije ne može da se zaposli, dok istovremeno
objektivni i opravdani kriterijumi, poput stručne spreme pri zapošljavanju, ne
predstavljaju diskriminaciju.
Poseban izazov predstavlja posredna ili indirektna
diskriminacija, pošto je nju teže prepoznati i dokazati. Indirektna
diskriminacije jeste ako naizgled neutralna odredba, praksa ili uslov određenu
osobu ili grupu stavlja u nepovojniji položaj.
Posredna diskriminacija je i kada se dve osobe u bitno
ražličitom položaju tretiraju na isti način. Primer indirektne diskriminacije
mogao bi biti zahtev da nastavnih fizičkog bude određene visine.
U slučaju ove vrste diskriminacije ne mora nužno
postojati namera da se diskriminiše, a primer bi mogao biti bioskop bez uslova
za pristup invalida.
Sistemska diskriminacija
Sistemska diskriminacija je posledica opšte politike
neke institucije ili zemlje. Predstavlja kombinaciju više faktora i praksi, pri
čemu ne mora postojati namera da se diskriminiše. Ovaj vid se često dokazuje
statističkim podacima koji ukazuju na disproporcije.
Sistemska diskriminacija bi bila kada bi se učenici sa
invaliditetom odvajali u specijalizovane institucije za obrazovanje i smeštaj. U
tom smislu i mere čiji je cilj unpređenje položaja pripadnika neke grupe mogu
imati diskriminatorni efekat.
Pozitivna diskriminacija ili preferencijalni tretman
Pozitivna diskriminacija, preferencijalni tretman ili
afirmativna akcija predstvlja sistemske mere koje se uvode kako bi se
izjednačile mogućnosti i ostvarila prava, a ne samo formalna jednakost
pripadnika neke društvene grupa, kao što su žene, Romi ili osobe sa
invaliditetom.
Ustav Srbije je jedan od retkih ustava koji izričito
dozvoljavaju mere afirmativne akcije.
Konkretne mere
U Srbiji proteklih godina preduzimaju različite mere
koje treba da omoguće manjinama da ostvare prava, da se više uključe u društvo
i da unaprede svoj položaj.
To se ostvaruje kroz programe, kao što je program
stažiranja za pripadnike nacionalnih manjina u državnim institucijama,
podsticajne mere pri zapošljavanju (subvencije, grantovi, olakšice) ili mere
afirmativne akcije, poput uvođenja obaveze zapošljavanja osoba sa invaliditetom
ili upisa Roma u visokoškolske ustanove.
Takođe, za zaposlene u javnim službama i institucijama,
poput policije ili nastavnog kadra, ogranizovane su obuke kako bi se uputili u
pitanja osetljivih grupa.
Pored zakona, donete su strategije i akcioni planovi u
kojima se definišu ciljevi, odnosno konkretne mere za unapređenje položaja
određene manjine.
Jedna od mera je uspostavljanje tela na lokalnom novu i
zanimanja koja će omogućiti građanima pristup pravima. Tako su u opštinama
osnovane komsije za rodnu ravnopravnost, a u domove zdravlja i bolnice je
uveden zaštitnik prava pacijenata. Uvođenjem zdravstvenih medijatorki je
olakšan pristup zdravstvenoj zaštiti romskoj zajednici, a od jula 2010. Romima
je omogućeno da da lakše dođu do zadravstvneih knjižica.
Sprovode se i projekti kao što je projekat "Deci
je mesto u porodici", koji je sproveden u saradnji sa Fondom UN za pomoć
(UNICEF), u cilju prevencije odvajanja novorođenčeta sa smetnjama u razvoju od
porodice.
I nekim konretnim merama pokušava se da se poboljšava
položaj manjina. U Vojvodini je na primer tokom 2008. i 2009. realizovano
nekoliko projekata za unapredenje uslova stanovanja u romskim naseljima, kao
što su kupovina seoskih domaćinstava, poboljšanje infrastrukture i izgradnja
ulica.
Osetljive grupe
Žene
Rodna ravnopravnost je garantovana Ustavom, a Srbija je
potpisnica više međunarodnih konvencija i dokumenata kojima se garantuje
ravnopravnost muškaraca i žena i zabranjuje diskiminacija na osnovu pola.
Strategijom za poboljšanje položaja žena i unapređenje ravnopravnosti polova za
2009-2015. utvrđeno je šest oblasti u kojima je potrebno ostvariti napredak:
unapređenje ekonomskog položaja, poboljšanje zdravlja, veće uključivanje u
procese odlučivanja, u izvršnu vlast i družavnu upravu, ravnopravnost u
obrazovanju, suzbijanje nasilja i iskorenjavanje stereotipa o polovima u
medijima.
Evropska komisija je, međutim, ocenila da primena
strategija na tom planu i dalje spora, kao i da su žene sa invaliditetom,
samohrane majke, stare žene i žene koje žive u ruralnim oblastima najviše
izložene diskriminaciji.
Osim što su suočene sa stereotipima i predrasudama o
svojoj ulozi u porodici i društvu, žene su izložene i nasilju u porodici koje
često ne prijavljuju. Svest o rodnoj diskriminaciji na poslu, takođe, nije
razvijena, pa se žene retko žale instituciji ili organizaciji na to.
Takođe, stopa nezaposlenosti kod žena je veća nego kog
muškaraca, dok su plate žena u većini sektora niže.
U 2009. godini prvi put se izjednačio broj zena i
muškaraca koji su doktorirali, a žene čine 44% svih doktora nauka, magistara i
specijalista među nastavnicima i saradnicima na visokim školama i fakultetima.
Na žene je registrovano 28% svih poljoprivrednih
gazdinstava, ali one čine samo 23% svih individualnih poljoprivrednika i 71% su
pomažući članovi u poljoprivredi.
Iako čine više od polovinu stanovništva Srbije, žene
nisu dovoljno zastupljene u vlasti i na rukovodećim položajima. Srbija nikada
nije imala ženu za premijera ili predsednicu, a broj ministarki u Vladi
Republike Srbije od 2001. godine varirao je od dve do pet ministarki, što je
daleko manje od trećine.
Predstavnici državnih institucija za rodnu
ravnopravnost i nevladinih organizacija zatražili su da u novoj vladi oko 30%
ministara budu žene.
U vladi Ivice Dačića od 19 članova pet je žena, što je
26,3%. U prethodnoj vladi Mirka Cvetkovića bilo je takođe, pet ministarki,
odnosno 18,5%, ali je taj udeo nakon rekonstrukcije vlade smanjen. U sastavu
vlada Zorana Djinđića i manjinskoj vladi Vojislava Koštunice bile su po dve
žene, a u drugoj Košutničinoj vladi cetiri.
U Srbiji je krajem 2009. usvojen Zakon o ravnopravnosti
polova koji propisuje da svaki treći poslanik u skupštini mora biti žena. Prema
podacima međunarodne organizacije Interparlamentarna Unija (IPU) iz 2013.
godine, Srbija je na 23. mestu na listi država sa najvećim brojem žena u
parlamentu (33,2%), ispred većine država članica EU, i ispred susednih država
iz regiona. U prošlom sazivu bilo je oko 22% poslanica.
U Skupštini je 1990. godine bilo samo 1,6% poslanica.
U Srbiji ima više diplomiranih studentkinja nego
studenata, ali se po zastupljenosti u različitim profesijama vidi da je i dalje
prisutna podela na muška i ženska zanimanja. U Srbiji je 95,5% vaspitačica,
više od 70% nastavnica, a na fakultetima tek 29% profesorki. Najmanje žena
predavača je na elektrotehničkim fakultetima (oko 9%) i na mašinskim (oko 6%).
Žena suvlasnice ili vlasnice preduzeća ima tek 26%, što
je manje od EU (30%), ali problem nisu samo procenti već i održivost - godišnja
stopa gašenja preduzeća je 47% za ženski biznis, a oko 30% za muški biznis.
Osobe sa invaliditetom
Pravni okvir za zaštitu prava osoba sa invaliditetom je
uglavnom uspostavljen, ali u praksi njihov položaj nije u većoj meri unapređen
pa se svakodnevno suočavaju sa diskriminacijom. Izolovanost u društvu,
nepristupačnost objekata i usluga i nedovoljna pomoć u okviru lokalne zajednice
dovode osobe sa invaliditetom u neravnopravni položaj u odnosu na druge
građane, pošto ne mogu da ostvare svoja osnovna prava.
Iako zakon propisuje njihovu deinstitucionalizaciju,
razvoj sistema usluga u okviru zajednice, uključujući pružanje dnevne nege i
stanovanje u pristupačnom okruženju sa težistem na osamostaljivanju, primena
zakona i dalje je nedovoljna. Nije retko i da, pošto se utvrdi da se krše prava
osoba sa invaliditetom i one dovode u neravnopravni položaj, izostanu mere
kojima bi se takva praksa prekinula.
Tek poslednjih nekoliko godina se ulažu napori da se
deca sa invaliditetom uključe u redovnu nastavu i na taj način u društvo u
najranijem dobu, a njihovi vršnjaci nauče zajedničkom životu sa osobama sa
invaliditetom.
Iako su preduzete mere da se podstakne zapošljavanje
osoba sa invaliditetom poput obaveze za preduzeća da zaposle i osobu sa
invaliditetom, stopa nezaposlenosti u toj grupi stanovništva je visoka.
Nepristupačnost javnih objekata i površina predstavlja
i dalje jedan od ključnih problema za osobe sa invaliditetom. Iako Zakon o
sprečavanju diskriminacije osoba sa invaliditetom propisuje da je
diskriminacija ako se odbije da se objekat učini pristupačnima ili radno mesto
prilagodi potrebama osobe sa invaliditetom, malo toga je učinjeno na tom planu.
Osobe sa invaliditetom su često izložene predrasudama i
stigmatizaciji. Mediji nedovoljno izveštavaju o problemima sa kojima se suočava
ta manjinska grupa. Pritom su uglavnom nedovoljno upućeni u pitanja
invalidnosti, a poseban problem predstavlja korišćenje pežorativne
terminologije.
Najviše pritužbi podnetih poverenici za zaštitu
ravnopravnosti u 2012, ukupno 76, odnosilo se na diskriminaciju na osnovu
invaliditeta.
Osobe sa mentalnim invaliditetom predstavljaju
najranjiviji grupu koja je praktično isključena iz društva. I dalje je uvrežena
praksa institucionalizacije osoba sa psihičkim smetnjama. Pritom, objekti u
koje su smešteni često nemaju dovoljne kapacitete a uslovi nisu adekvatni.
Stare osobe
U Srbiji je česta diskriminacija starih ljudi, iako je
kao i u većini zemalja Evrope stanovništvo sve starije. U isto vreme, prisutna
je i diskriminacija mladih, ali i dece.
Izvor diskriminacije starih osoba leži u uverenju da su
stari opterećenje za društvo, da su bespotrebni i da ni na koji način ne
doprinose zajednici. Kao posledica diskriminacije javlja se izraženo nasilje
nad starima, naročito u porodici.
Najčešći oblici diskriminacije u Srbiji su nepružanje
zdravstvene usluge na vreme iza čega se krije stav da je to neracionalni trošak
za zdravstveni fond i društvo. U Srbiji postoje različite mere za pomoć
starijim osoba, poput dodatka za pomoć i negu ili pomoći u kući, ali je ta
pomoć često nedovoljna uglavnom zbog nedovoljno sredstava. Zbog nedovoljno
razvijene podrške zajednice raširena je praksa da se stare i nemoćne osobe
smešaju u gerontološke centre i bolnice.
Drugi oblik je ograničenje u korišćenju bankarskih
usluga tako što se određuje starosna granica za uzimanje kredita.
Najčešći oblik je ipak dostupnost radnog mesta za
građane starije od 50 godina. Obično se govori o diskriminaciji u četiri
područja tržišta rada: gubitak posla u procesu restrukturiranja, otežano
zapošljavanje, mala ponuda programa za usavršavanje i pritisak da se stariji
radnici što pre penzionišu kako bi oslobodili radno mesto mlađem radniku.
Prema podacima koje je iznela u januaru 2013. zamenica
predsednice Odbora Skupštine Srbije za rad, socijalna pitanja, društvenu
uključenost i smanjenje siromaštva Ranka Savić, u Srbiji živi 1,2 miliona
građana starijih od 65 godina, a četvrtina kaže da je trpela neki oblik
diskriminacije.
Procenjuje se i da 320.000 starih nema penziju.
Romi
Romi su u najtežem položaju u poređenju sa drugim
manjinskim zajednicama u Srbiji. Iako postoje strategije, zakonska rešenja i
mere za unapređenje njihovog položaja i prava, oni su u društvu marginalizovani
i i dalje su izloženi diskriminaciji. Često su meta fizičkih napada i govora
mržnje, a lokalno stanovništvo ih uglavnom ne prihvata.
Prema rezultatima popisa iz 2011. godine u Srbiji je
živelo 147.604 pripadnika romske nacionalne manjine, dok se na popisu 2002.
godine oko 108. 000 stanovnika tako izjasnilo. Procenjuje se da je njihov broj
ipak veći.
Romi su među socijalno najugroženijim stanovništvom:
mnogi od njih žive u krajnjem siromaštvu i nemaju rešeno stambeno pitanje.
Stopa nezaposlenosti među romskom populacijom je vrlo visoka i zapošljavanje je
i dalje najveći izazov. Stanovanje, takođe, predstavlja jedan od ključnih
problema Roma, pre svega interno raseljenih sa Kosova.
Loši uslovi života, nizak standard i odsustvo
zdravstvene nege dovode do toga da Romi žive 10 do 15 godina kraće od većinskog
stanovništva.
Posebno ranjiva kategorija stanovništva su romske žene
i deca koji su, pored teških životnih uslova, izloženi i eksploataciji i
porodičnom nasilju. U Srbiji 3% Romkinja ima visoko obrazovanje i često se
udaju pre punoletstva i vrlo mlade rađaju decu. Stopa smrtnosti romske odojčadi
i dece do pet godina duplo je veća u odnosu na prosek u Srbiji, iako je
smanjena za 50% u poslednjih osam godina.
Ipak, izvestan pomak je ostvaren u oblasti obrazovanja
i zdravstva. Donekle je unapređen pristup zdravstvu i povećan upis đaka romske
nacionalnosti u osnovne škole. Prema podacima vlasti iznetim u aprilu 2013,
procenat romske dece koja se upisuju u prvi razred osnovne škole porastao je za
25% tokom poslednjih pet godina, ali romski đaci rano napuštaju školu, pa sa
obrazovanjem završavaju već u 12. godini.
Proteklih godina izazov predstavlja prinudno
preseljenje Roma iz nelegalnih naselja. Za to ne postoji sistemsko rešenje, i
preseljenje se često sprovodi uz kršenje ljudskih prava. Takođe, iseljavanjem u
kolektivne centre ili kontejnerska naselja na periferiji uskraćuje im se
mogućnost da se bave poslovima od kojih žive.
Od 2009. do 2012. godine prinudno je iseljeno 675
porodica na teritoriji Beograda, a tokom iseljenja Romi nisu blagovremeno
obavešteni o tome, izostale su konsultacije i nije im ponuđen adekvatan
smeštaj, pokazuju podaci grupe nevladinih organizacija objavljeni u decembru
2012.
Prema međunarodnim standardima, iseljenje mora biti
poslednja opcija, a činjenica da je neko naseljen na određenoj lokaciji bez
dozvole nije dovoljna za iseljenje.
Ukidanje viznog režima za građane Srbije donelo je nove
izazove kada je reč o položaju Roma, s obzirom da su, suočeni sa siromaštvom,
najbrojniji među osobama koje traže azil u zemljama EU iz ekonomskih razloga. U
tom smislu, na njih se gleda u negativnom svetlu kao na pretnju ukidanju
bezviznog režima, dok stroža kontrola granice kojoj su vlasti pribegle kako bi
suzbile zloupotrebu bezviznog režima sa EU u praksi može dovesti do
diskriminacije.
Mnogi Romi su pravno nevidljivi jer ne poseduju lične
dokumente, što im otežava ostvarivanje prava. Na tom planu je ipak ostvaren
pomak, pošto su preduzeti koraci da im se olakša da dođu do dokumenata. Između
ostalog je omogućeno prijavljvanje na privremenim adresama, kao i izdavanje
zdravstvene knjižice i pravno nevidljivim osobama.
Pravno nevidljive osobe
U Srbiji mnogi građani nisu pri rođenju upisani u
matičnu knjigu rođenih zbog čega u pravnom smislu ne postoje. Bez dokumenata ti
građani ne mogu da ostvare svoja osnovna prava, što ih dovodi u neravnopravan
položaj u odnosu na ostale građane.
Većinu "nevidljivih" čine Romi, ali među
njima ima i raseljenih lica koja su bez dokumenta. U Izveštaju ombudsmana o
položaju pravno nevidljivih, objavljenom 2012, navodi se da je potrebno
promeniti propise i praksu državnih organa kako bi "nevidljivi" lakše
dobijali dokumenta.
Ističe se, takođe, da je neophodno napraviti dobru
procenu broja ljudi bez dokumenata, budući da to do sada nije učinjeno. Prema
proceni zaštitnika građana, u Srbiji ima vise od 30.000 osoba koje nemaju lična
dokumenta, a 6.000 ljudi nije ni upisano u matične knjige, što je preduslov za
dobijanje dokumenata i učešće u društvu.
LGBT osobe
Homofobija i predrasude prema LGBT osobama su u Srbiji
i dalje duboko ukorenjene, a pokušaji promocije njihovih prava nailaze na
žestok otpor u konzervativnoj javnosti i često nasilan odgovor ekstremističkih
grupa i pojedinaca.
O izvesnom napretku na planu unapređenja njihovih prava
može se govoriti u većim urbanim sredinama, dok je u unutrašnjosti to pitanje i
dalje tabu. Prema oceni Gejstrejt alijanse, ostvaren je pomak u odnosu državnih
institucija prema toj populaciji, ali je potreban dalji napredak. Organizacije
civilnog društva su prvi put 2012. dobile sredstva za skupove i akcije za
promociju prava seksualnih manjina.
U Srbiji ne postoji senzibilizacija društva o LGBT
populaciji, a u školama se i dalje zastupaju konzervativni i diskriminatorski
stavovi. Pripadnici seksualnih manjina su često izloženi fizičkim napadima i
govoru mržnje.
Zvaničnici oklevaju da reaguju i nedvosmisleno osude
diskriminaciju LGBT osoba, a neki i otvoreno zastupaju homofobične stavove,
poput lidera Jedinstvene Srbije Dragana Markovića Palme koji je zbog
diskriminatorske izjave 2011. osuđen prvostepenom presudom na zabranu
ponavljanja diskriminacije i nadoknadu sudskih troškova.
Koliko je srpsko društvo homofobično, a vlasti
neodlučne najbolje pokazuje odnos prema Paradi ponosa, sada već tradicionalnoj
manifestaciji u mnogim zemljama, kojom se simbolično promovišu prava LGBT
osoba.
Srbija ima dugu istoriju nasilja u pokušajima
organizovanja Parade ponosa. Prvi pokušaj Parade ponosa održan je 2001. godine
i ostao je upamćen po scenama brutalnog prebijanja pripadnika gej populacije na
Trgu Republike i podivljalim mladićima sa majicama Obraza. Sledeći pokušaj
dogodio se 2004. godine, kada se odustalo od organizacije posle izbijanja
martovskog nasilja na Kosovu.
Naredni pokušaj bio je 2009. godine, kada je policija
iz bezbednosnih razloga donela rešenje o izmeštanju skupa i ponudila dve
alternativne lokacije, Ušće i Palata Srbija, što su organizatori odbili i proglasili
kapitulacijom drzave. Organizatori su tužili državu Ustavnom sudu zbog
onemogućavanja ostvarivanja Ustavom garantovanih prava.
Najnasilniji su bili događaji koji su pratili Paradu
ponosa organizovanu 2010. u Beogradu. Sama manifestacija protekla je bez
incidenata, ali su u širem centru grada izbili sukobi između policije i
protivnika Parade ponosa u kojima je povredeno više od 140 ljudi od kojih 124
policajaca, a grad demoliran.
Tokom incidenata koje su izazvali huligani napadajući
policiju, pričinjena je materijalna steta od bar million evra. Policija je
privela 207 osoba, osumnjičenih za izazivanje nereda.
Zbog organizovanja nereda u Beogradu tokom Parade
ponosa, 10. oktobra 2010, vođa ultradesničarskog pokreta Obraz Mladen Obradović
je 20. aprila 2011. prvostepeno osuđen pred Višim sudom u Beogradu na dve
godine zatvora, a njegovi saradnici iz Obraza Damir Grbić i Krsta Milovanović
na po godinu dana zatvora.
U 2011. iako je prvobitno bila zakazana za 2. oktobar
Parada je na kraju zabranjena zajedno sa drugim skupovima koje su za taj dan
najavili protivnici te manifestacije. Zabrana je obrazložena opasnošću od
sukoba i povreda, a na odustajanje od Parade i desničarskih skupova je, kao i
prethodne godine, organizatore pozvao i gradonačelnik Beograda Dragan Đilas.
Stav organizatora Parade je da je država ugrozila
osnovna ljudska prava i prekršila Ustav i međunarodno pravo, pa su podneli
tužbu protiv Srbije Evropskom sudu za ljudska prava u Strazburu i žalbu
Ustavnom sudu Srbije.
Ustavni sud je 18. aprila doneo odluku kojom je
zaključeno da je Republika Srbija zabranom Prajda 2011. godine povredila
Ustavom garantovana prava na slobodu okupljanja, pravno sredstvo i sudsku
zaštitu.
Ministarstvo unutrašnjih poslova Srbije zabranilo je i
2012. održavanje Parade ponosa i svih skupova koji su bili zakazani za 6.
oktobar.
Na osnovu bezbednosne procene vlasti zabranjeno je
održavanje te manifestacije i svih ostalih skupova koje su za 28. septembar
2013. najavili desničarske organizacije i pokreti.
U izveštaju Evropske komisije o napretku iz 2013.
konstatuje se da su preduzete aktivnosti na zaštiti LGBT populacije, ali da i
dalje nema dovoljne političke podrške održavanju Parade ponosa koja je ponovo
zabranjena, treću godinu za redom, zbog bezbednosnih razloga.
Prilikom ranijih Parada ponosa došlo je do izražaja sve
primetnije i često nasilno delovanje ultrdesničarskih organizacija koje je
ugrožavalo živote drugih. Ponašanje tih organizacija tokom te manifestacije
bilo je neposredan povod da se zatraži njihova zabrana. Međutim, prema nekim
ocenama, iako će doprineti smanjenju ekstremizma i nasilja, njihova zabrana
neće iskoreniti ekstremizam jer su za to potrebne temeljnije promene u samom
društvu.
Ustavni sud Srbije odlučio je 2. juna 2011. da zabrani
rad neofašističke organizacije Nacionalni stroj kao tajne organizacije koja
širi nacionalnu i versku mržnju. Državno tužilaštvo Srbije uputilo je u oktobru
2008. godine inicijativu za zabranu rada i delovanja te organizacije.
Godinu dana kasnije Ustavni sud Srbije zabranio je
delovanje Obraza. Zabranu Otačastvenog pokreta Obraz i Srpskog narodnog pokreta
1389 zatražio je u septembru 2009. godine tadašnji republički tužilac Slobodan
Radovanović zbog, kako je naveo, nasilnog rušenja ustavnog poretka, kršenja
zajamčenih manjinskih i ljudskih prava i izazivanja rasne, nacionalne i verske
mržnje i netrpeljivosti.
Nacionalne manjine
Prema popisu stanovnistva u Srbiji iz 2011. godine, u
Srbiji je, bez Kosova, živelo 1.198.712 pripadnika nacionalnih manjina.
Prema popisu, 83,32 % stanovništva čine Srbi, 0,08%
Albanci,97 2,02% Bošnjaci, 0,26% Bugari, 0,23% Bunjevci, 0,49% Vlasi, 0,11% Goranci,
0,32% Jugosloveni, 3,53% Mađari, 0,32% Makedonci, 0,31% Muslimani, 0,06% Nemci,
2,05% Romi, 0,41% Rumuni, 0,05% Rusi, 0,20% Rusini, 0,73% Slovaci, 0,06%
Slovenci, 0,07% Ukrajinci, 0,81% Hrvati, 0,54% Crnogorci u 0,24% ostali.
Pravni okvir za zaštitu nacionalnih manjina u Srbiji je
zadovoljavajući i garantuje im osnovna prava. Da bi ostvarili prava na
samoupravu u kulturi, obrazovanju, obaveštavanju i službenoj upotrebi jezika i
pisma, pripadnici nacionalnih manjina mogu da izaberu svoje nacionalne savete.
Osim jezika koji su u službenoj upotrebi na teritoriji
Vojvodine, u Srbiji su u pojedinim opštinama u službenoj upotrebi albanski,
bosanski i bugarski jezik. Povreda prava na upotrebu sopstvenog jezika i pisma
je Krivičnim zakonikom definisano kao krivično delo.
Međutim, pripadnici manjina često nisu u praksi
dovoljno uključeni u društvo mimo zajednica u kojima žive. Pojedine manjine
nailaze na diskriminaciju u zdravstvu, prilikom zapošljavanja ili školovanja, a
često im nisu dostupne odgovarajuće informacije. I dalje se javljaju etnička i
verska netrpeljivost, govor mržnje, pa i nasilje.
Pripadnici pojedinih nacionalnih manjina, osim onih u
Vojvodini koje su dovoljno integrisane u društvo, suočavaju se sa visokom
stopom nezaposlenosti kao i nedovoljnom zastupljenošću u javnim službama.
U izveštaju Beogradskog centra za ljudska prava o
stanju ljudskih prava u Srbiji u 2011. navodi se da je u Sandžaku mali broj
pripadnika bošnjačke manjine zaposlen u policiji ili pravosuđu i da je stopa
nezaposlenosti uglavnom visoka. Sa visokom stopom nezaposlenosti se suočavaju i
Albanci na jugu Srbije koji su nedovoljno zastupljeni u pravosudnim organima i
u državnim preduzećima u tom regionu. Njima takođe nije omogućeno da studiraju
na albanskom jeziku zbog čega odlaze na studije u Prišitni ili Tirani, navodi
se u tom izveštaju.
U osnovnim i srednjem obrazovanju manjinama je
omogućena nastava i udžbenici na maternjem jeziku. Dostupnost udžbenika na
maternjem jeziku u slučaju albanske manjine se javlja kao problem, dok s druge
strane u nekim sredinama u praksi, iako nije predviđeno, dolazi do potpunog
razdvajanja učenika u nastavi na osnovu jezika na kome uče. To je dovelo do
toga da u nekim sredinama u kojima živi mađarska manjina deca mađarske
nacionalnosti ne nauče srpski jezik, što otežava njihovo uključivanje u društvo
i smanjuje im mogućnosti za zapošljavanje.
Kada je reč o mađarskoj manjini, nakon usvajanja zakona
o restituciji 2011. povela se polemika oko toga da li će se njime diskriminisati
ta zajednica zbog odredbe da pravo na povraćaj imovine neće imati pripadnici
okupacionih snaga. Stranke vojvođanskih Mađara, kao i vlasti u Budimpešti,
smatrale su da se time uvodi načelo kolektivne krivice za zločine koje su u
Drugom svetskom ratu počinile mađarske okupacione snage u Vojvodini.
Međutim, stav Brisela je bio da zakon nije
diskriminatorski, a srpske vlasti su saopštile da će se taj zakon primenjivati
uz zakon o rehabilitaciji kao i da će svi, uključujući i pripadnike i naslednike
mađarske okupacione vojske, moći da podnesu zahtev za povraćaj imovine ako
zakonskim postupkom dokažu da nisu počinili zločine ili druga kažnjiva dela.
Uoči odluke o dodeljivanju statusa kandidatu martu
2012, Rumunija je od Srbije, takođe, tražila garancije za status vlaške
manjine, a problem je rešen potpisivanjem protokola o tom pitanju.
Verske manjine
Ustav Srbije i odgovarajući zakoni garantuju
ravnopravnost svih verskih zajednica i zabranjuju versku diskriminaciju.
Međutim, Zakon o crkvama i verskim zajednicama svrstava
ih u četiri kategorije crkava a povlašćeniji položaj imaju tradicionalne crkve
i verske zajednice. Pred Ustavnim sudom pokrenuta je inicijativa za ocenu
ustavnosti nekih odredaba tog zakona koje, po mišljenju predlagaca, krše
ustavno načelo odvojenosti crkve od države i diskriminišu manjinske verske
zajednice.
Takođe, u Srbiji je prisutna netrpeljivost, posebno
prema netradicionalnim verskim zajednicama koje se u javnosti neretko
označavaju kao sekte ili satanski kultovi. Nisu retkost ni napadi na verske
objekte i srknavljenje grobalja različitih religija, a u slobodnoj prodaji mogu
se naći antisemitska dela.
Srpska pravoslavna crkva ima dominantan uticaj i ulogu
u društvu u kome svest o multikonfesionalnom društvu nije razvijena.
STAVOVI
Poverenica za zaštitu ravnopravnosti Nevena Petrušić
izjavila je 10. decembra 2011, povodom Međunarodnog dana ljudskih prava, da je
u Srbiji i dalje raširena pojava kršenja ljudskih prava i da je neophodno
doneti sveobuhvatnu strategiju za borbu protiv diskriminacije.
"Bez valjane strategije za borbu protiv
diskriminacije koja će obezbediti da svi ljudi pod jednakim uslovima uživaju
svoja ljudska prava, ne možemo reći da će neki značajniji pomaci na ovom planu
biti postignuti", rekla je Petrušićeva agenciji Beta.
Ona je navela da je u Srbiji za prevenciju i borbu
protiv diskriminacije u svim oblicima društvenog života potrebno zajedničko
delovanje državnih institucija, nezavisnih tela i nevladinih organzacija.
Zaštitnik građana Saša Janković ocenio je 7. marta
2012. da postoji objektivna potreba da se unapredi položaj žena u srpskom
društvu, bez obzira što su žene u društvu i institucijama postale vidljivije a
mnoge od njih dovoljno emancipovane da se ne osećaju neravnopravno.
"Danas je u Srbiji više žena na istaknutim
pozicijama u zakonodavnoj, izvršnoj i sudskoj vlasti, vojsci i policiji, u
privredi i drugim društvenim sferama nego pre desetak godina. Istovremeno,
prošle godine do novembra, u Srbiji su od svojih sadašnjih i bivših supruga i
partnera ubijene 44 žene", naveo je Janković u čestitki povodom 8. marta -
Međunarodnog dana žena.
Janković je ocenio da je rodno zasnovana diskriminacija
još prisutna, posebno kod zapošljavanja, zauzimanja visokih društvenih
funkcija, napredovanja do rukovodećih položaja, ali i u svakodnevnom životu.
Šefica misije Saveta Evrope u Srbiji Antje Rotemund
izjavila je 17. maja 2012 u Novom Sadu da je Srbija "srednje
tolerantna" zemlja kada je u pitanju diskriminacija osoba drugačije
seksualne orijentacije i rodnog identiteta. Rotemund je na konferenciji za
novinare u Vladi Vojvodine kazala da je to pokazalo istraživanje evropske
organizacije ILGA koja se bavi pravima ovih osoba.
Dodala je da će Savet Evrope u Srbiji, Albaniji, Crnoj
Gori, Letoniji, Italiji i Poljskoj podržati akvitnosti na izradi odgovarajućih
strategija za borbu protiv diskriminacije.
"Zabrinjava to što se u javnosti čuju homofobične
i diskriminišuće izjave javnih ličnosti i zvaničnika", kažala je Antje
Rotemund.
U Srbiji je tokom 2011. zabeležen porast slučajeva
diskriminacije nacionalnih manjina i LGBT osoba, ali i određen napredak u
institucionalnoj borbi u toj oblasti, ocenjeno je 8. maja 2012. na skupu
Koalicije protiv diskriminacije.
Šef Delegacije Evropske unije u Srbiji Vensan Dežer je
na tom skupu rekao da je Srbija ostvarila napredak u borbi protiv
diskriminacije osnivanjem institucija odnosno da se vide efekti osnivanja
između ostalog kancelarija poverenika za zaštitu ličnih podataka i zaštitnika
građana.
"Pomaka ima, ali to nije dovoljno. Važno je da
postoji politička volja da se unapređuje borba protiv diskriminacije",
rekao je Dežer.
Srbija mora da preduzme konkretne akcije i postigne
merljive rezultate u poboljšanju položaja Roma, a
ne samo da im pruža deklarativnu podršku, ocenila je u
saopštenju Koalicija protiv diskriminacije, povodom 8. aprila, Međunarodnog
dana Roma.
"Deklarativno zalaganje, verbalna podrška i
maglovita obećanja države nisu izraz spremnosti da se problemi reše, već
prikriju, a njegovo rešavanje odloži. Od države zahtevamo konkretne akcije i
merljive rezultate u zajedničkom zalaganju za poboljšanje položaja Roma i
Romkinja", poručuje Koalicija protiv diskriminacije.
Žene i muškarci u Srbiji retko prijavljuju
diskriminaciju na poslu, prvenstveno zbog straha da ne ostanu bez radnog mesta,
izjavila je 6. aprila 2012. predsednica Sekcije žena Saveza samostalnih
sindikata Srbije za Kruševac Zorica Savić Nikolić.
"Od donošenja Zakona o zabrani diskriminacije do
danas nije doneta ni jedna presuda vezana za diskriminaciju žena na radnom
mestu. Prinuđene su da trpe bilo kakvo ponašanje poslodavaca prema njima, samo
da ne izgube posao", rekla je Zorica Savić Nikolić na tribini o
diskriminaciji, u Jagodini.
Prema njenim rečima, u sprečavanju diskriminacije na
radu veliku ulogu ima sindikat "koji mora da izradi strategiju i kroz
kolektivne ugovore da reguliše tu oblast". Savić Nikolić je istakla da
nije mali broj zaposlenih koji traži pomoć, ali uglavnom, ne žele da se
"eksponiraju".
Nema komentara:
Objavi komentar