RECENZIJA ZA ZBIRKU PESAMA "PESNIČKA DUŠA " PESNIKINJE MIRJANE MAGURE

More daje svoj biser,
majdani zlato,
cvetnjaci svoje cveće
da te učine blistavijom.
Ti si pola žena, a pola san.
Indijska bajka
Većinu osobina žene u "Indijskoj bajci" nalazimo u poeziji Mirjane Magure. Znači da je autorka simbol žene, a njena poezija izrazito ženstvena. Stoga je njenoj zbirci "Poetska duša" dominantna tema - LJUBAV, koja je za nju "sve i ne može bez nje". Njena prva pesnička zbirka veoma je bogata, a još je ostalo dovoljno pesama za sledeću, što dokazuje koliko je plodan stvaralac. Gotovo je reč o intimnom poetskom dnevniku. Pesme su njene strasne, emocije snažne. Potpunu slobodu traži i u poeziji i u životu. Samu sebe ocenjuje prvim stihom pesme "Prag istine": - Nisam ničija senka. Time dokazuje da nije epigon književnih idola, nego originalna i samosvojna. Ne robuje malograđanskim kodeksima i trivijalnoj frazeologiji u književnosti. Pesme ove zbirke raspoređene su u tri tematska ciklusa:
-LJUBAV TRAŽI SRCA
-ŽIVOT JE POZORNICA I NA NJOJ IGRA MOJE PRAVO "JA"
-TRENUTNO RASPOLOŽENJE PESMU RAĐA
Prvi ciklus posvećen je, dakako, LJUBAVI, koja ima primat, jer je lirika, ni celokupna književnost bez ljubavi nemaju etičko opravdanje. Znači, ljubav je merilo života i morala. Mirjanina ljubav je, u pravilu, nesrećna kao kod većine pesnikinja. Ona je večno mlada i zaljubljena, puna seksepilne mladalačke strasti, intenzivno proživljene i doživljene. Nema razloga za stid jer je do kraja iskrena. Mlade čitateljke osetiće adekvatna uzbuđenja do transa. Jedino ljubav može pobediti vreme i starenje. Jer, Mirjanina ljubav je drama srca i duše. Prava je veština to sve postići u ovoj toliko korištenoj i gotovo iscrpljenoj pesničkoj tematici. Ko god živi, treba da voli. Autorica poštuje Balzakov kodeks : - Prava ljubav žene je nešto dragoceno. Međutim, ne slaže se sa Puškinom : - Što više ženu ljubimo mi, tim joj se više sviđamo. Naime, koliko god je njena ljubav duboka, uglavnom je puna bola zbog hladnog uzmaka voljenog čoveka. Bol je, istina, čini boljom osobom prema Floberovoj misli: - Rođeni smo za bol. Ono što je voda za ribe, to su suze za srce.
Drugi ciklus nosi naslov "Život je pozornica i na njoj igra moje pravo "JA". Pesme ovog ciklusa svedočanstva su koliko Mirjana Magura voli život i o njemu razmišlja. A u životu je sve laž, što nije natopljeno emocijama, jer samo osećaji mogu pouzdano svedočiti kakav je ko čovek. Za Mirjanu je život dužnost, a ne zabava. Podstiče je da razmišlja o životu i učini ga snošljivim. Tajna života je u umetnosti. Stoga su četiri pesme o umetnicima-pesnicima uvrštene u ovaj tematski krug ( "Pesnička duša", "Buđenje pesnika", "Boem u srcu mom " i "Pesnik piše") kao deo ne samo njenog pesničkog "JA", već života uopšte. Ovaj ciklus
pesama je, logično, refleksivan i psihoanalitičan, ali nije bez emocija. Autorka se rukovodi Mihelanđelovom istinom: - Umetnost traži da joj čovek potpuno pripada.
Treći ciklus "Trenutno raspoloženje rađa pesmu" sadrži pesme označene u književnoj teoriji kao "pesme trenutka" ili "poezija prvog utiska". Te su pesme najbrojnije u zbirci i one čine svojevrsnu poetsku "knjigu utisaka" pretočenu u stihove. Pesnikinja ovu vrstu svoje poezije upoređuje sa zlatom, čija se čistoća meri karatima. Majstor je ove vrste lirike Sergej Jesenjin ("Šagane, ti moja Šagane" i mnoge druge). Mirjana Magura posebno u ovom ciklusu pesama osećajima posmatra život oko sebe. Žan Žak Ruso je tvrdio: - Ako čoveka razum čini čovekom, osećanja ga vode. Autorka stoga ne krije svoje snažne emocije, dapače, preporučuje ih svima koji čitaju njene stihove. Jer, emotivnost je točak zamašnjak koji potiče želje za lepotom. Cilj celokupne umetnosti jeste da je osetimo, a ne da je shvatimo. Kad mudrujemo o umetnosti, najčešće govorimo gluposti.
Zasebnog ciklusa o prirodi, koju svaki pesnik opevava, u ovoj zbirci nema, ali njena autorka u brojnim pesmama koristi pejzažne reminiscencije, razgovara sa pticama, suncem, oblacima, zorom i ostalim pojavnostima u prirodi, jer bez takvog kontakta nema pesnika. Možemo tako, uz ostale lepote, pronaći i one prirodne, najčešće u narativnim pesmama za čije teme smo svi vezani. "Orkestar prirode" je od prvog do poslednjeg stiha pejzažna.
Mirjana Magura FORMU svojih pesama varira jednako kao i tematiku. U ljubavnoj lirici susrećemo oblik strofe dvostiha, tercine, katrene, kratke i duge stihove. Formu usklađuje sa sadržajem pesme. Tako sve "pesme trenutka" imaju oblik uskog i dugog vodopada kojim teku njene bogate emocije utkane u poetske slike. Te su slike sve odreda adekvatna ilustracija bogate poetičnosti: "plavi jastuci nade", "oči kao vedra jutra", "srce treperi kao plamen sveće"... Samosvojna kakva jest, ne robuje formi, pa ni rimi koju koristi kao usputni elemenat slično potoku koji, muzikalno žuboreći, tek dotiče pokoji kamen. Nekoliko pesama ove zbirke uključuje i dramske elemente: "Lastina krila", "Ako me pitaš ", "Stranac", i dr. Najizrazitija je u tom smislu dijaloška pesma, čak sa didaskalijama, "Boem u srcu mome". Naslovi pesama obično su kratki, svega jedna ili dve reči svakidašnjeg govora, ali iza takvog šturog, informativnog naslova sledi bogat poetski sadržaj. Mirjani je omiljen imperativ i često ga koristi u tekstu, pa čak i u naslovima pesama: Idi!, Ne!, Voli me!, Budi svoj!, Ne budi me!, Seti se mene!, Otvori oči!...
Osvrt na zbirku pesama Mirjane Magure "Pesnička duša" završavam rečima Anatola Fransa: - Umetnik ima da voli život i da sam pokaže koliko je život lep. Bez njega bismo posumnjali u to.

Dr. Vjera Rašković- Zec

Osvrt i komentar na zbirku pesama "PESNIČKA DUŠA" pesnikinje Mirjane Magure:

Da pesnički svet,nije svet koji pripada svima, nego samo odabranim i maštovitim iluzionistima, koji jedino imaju tu privilegiju da dotaknu nedotakljivo i da otputuju gde reč i misao se u život pretvara...i diše i živi impulsima tinte u kojoj su bezbroj reči i životi sročeni u jednome dahu- POEZIJA, to nam potvrđuje i savremena srpska pesnikinja, Mirjana Magura u knjizi, "PESNIČKA DUŠA" (poezija).
"Pesnička duša", je podeljena u tri ciklusa:" LJUBAV TRAŽI SRCA", "ŽIVOT JE ŠARENA POZORNICA I NA NJOJ IGRA MOJE PRAVO JA" i "TRENUTNO RASPOLOŽENJE RAĐA PESMU". Svaki ciklus diše nijansama duginih versa (stihova), svaki za sebe je poseban, a ipak zajedno sačinjavaju jednu kohezionu celovitost. Mirjana Magura (u daljem tekstu, pjesnikinja), nudi nam dubine pjesničkih tajni, doživljaja, iščekivanja, boli, ljubavi, verovanja ... Pjesnikinja peva i boluje, peva i raduje se, peva i - NADA SE ... "Pesnička duša" traga za izgubljenim dodirom, mašta o njemu, plače o njemu, tuguje o njemu, kao što će zapevati u pesmi "Opet":
... "Opet svu noć suze brojim
usamljena i tužna.
Jutro bez tebe svanulo,
jastuk bez snova ostao."
...Tu prazninu, pjesnikinja popunjava slovima u naličju voljenoga koga prepoznaje, vidi i oseća samo ona. Da je život jedna zamka, jedna velika pozorišna predstava, prepun neočekivanih iznenađenja i da je prepun ljubavi, mržnje, nadanja, prepun neizvesnosti, pesnikinja će hrabro zapevati u pesmi, "Život i ja":
"Eh, živote,
mogli bi se ti i ja udružiti,
u jednom trenu sve ugasiti,
ali vetar me goni i sprema za borbu."
... I kada joj je najteže u životu, pesnikinja ne da, da joj se slomi volja za životom. Ona, ispunjena nadom i ljubavlju, rešava da se sama sa sobom bori, sama protiv bola...i da pobedi sve tuge, koje joj životna zamka sprema, bez upozorenja. Pesnikinja se ne stidi same sebe. Nudi nam raskoš tematskih pevanja u čija pevanja se možemo prepoznati i mi. Peva pjesnikinja slovima u naličju prozračnosti čistote. Peva svilenim uzdahom, ispod čijih se dodira sapleću, susreću, grle i ljube bestidno, stihovi Erosovih požuda, mašte i vreli dodiri ljubavnih snova, koje jedino oni umeju razotkriti tajnu ljubavne magije. Nema tajne u ljubavnom trouglu: HARTIJA-TINTA-PERO.
To će nam predivno opevati pesnikinja u pesmi "Pusticu te", gde se sva predaje zovu ljubavi i slasti dodira, dodir opevan nežnošću i prepun ljubavi u sebi:
"Pustiću te blizu,
da na mojim grudima
svoje snove snivaš.
Pustiću te blizu,
da se nemirnim prstima
igraš po mom telu.
Pustiću te blizu,
da u meni želju
ljubavnu probudiš.
Pustiću te blizu,
da osetiš sve slasti
što ti moje telo nudi."...
Ipak, moramo konstantirati da je zbirka "PESNIČKA DUŠA" samo jedan deo kosmičke prašine, koju nam pesnikinja Mirjana Magura ovoga puta nudi. Jer, u njoj evoluira eksplozija veoma nadarenog pesnika, koji ima šta da nam ponudi i da nam otkrije nama još nepoznate dimenzije MIRJANINOG PESNIČKOG SVETA u kojem samo ona živi, sanja i peva.

Makedonski književnik MILADIN UGRENOVIĆ - Midves Midves