EurActiv
Srbija;Adresa: Dečanska 8 / III sprat,11000 Beograd, Srbija;Telefon: 0113602
433,011 3602 435; Faks:011 3620 607; e-mail:edakcija@euractiv.r; web: http://www.euractiv.rs;
Facebook: http://www.facebook.com/pages/EurActiv-Srbija/143913818976545;
Twitter:http://twitter.com/#!/EurActivRS
FHP Ustavnom sudu Srbije podneo
inicijativu za ocenu ustavnosti doživotne kazne zatvora bez mogućnosti uslovnog
otpusta
Fond za humanitarno pravo (FHP) je
2. septembra 2019. godine podneo Ustavnom sudu inicijativu za pokretanje
postupka za ocenu ustavnosti i usaglašenosti Zakona o izmenama i dopunama
Krivičnog zakonika (KZ) sa Ustavom Republike Srbije, opšteprihvaćenim pravilima
međunarodnog prava i potvrđenim međunarodnim ugovorima. FHP smatra da
novouvedena odredba KZ koja se odnosi na zabranu uslovnog otpusta lica koja su
osuđena na doživotnu kaznu zatvora, bez uspostavljanja delotvornog i efikasnog
mehanizma kojim se garantuje preispitivanje doživotne kazne zatvora, direktno krši
odredbu člana 25 Ustava Republike Srbije, odnosno člana 3 Evropske konvencije o
zaštiti ljudskih prava i osnovnih sloboda (Konvencija).
Zakon o izmenama i dopunama KZ
izglasan je u Narodnoj skupštini Republike Srbije i objavljen je u Službenom
glasniku RS 21. maja 2019. godine, dok je njegova primena odložena za 1.
decembar 2019. godine. Usvajanje izmena i dopuna KZ pratilo je odsustvo
adekvatne javne rasprave i ignorisanje stavova stručne javnosti koja je od
početka ukazivala da je predviđeno zakonsko rešenje suprotno zabrani mučenja,
nečovečnog i ponižavajućeg postupanja, kako ga vide svi relevantni evropski,
međunarodni i komparativni akti, ali i ustaljena praksa Evropskog suda za
ljudska prava.
FHP je u inicijativi ukazao na niz
rezolucija i preporuka Saveta Evrope, brojne dokumente Evropskog komiteta za
sprečavanje mučenja i nečovečnog postupanja ili kažnjavanja, odredbe Rimskog
statuta Međunarodnog krivičnog suda, na propise Evropske unije, pojedinačna
iskustva država ugovornica o kaznama doživotnog zatvora, Standardna minimalna
pravila Ujedinjenih nacija i Međunarodni pakt o građanskim i političkim
pravima. U svim ovim aktima zauzet je jedinstven stav da obavezna kazna
doživotnog zatvora bez mogućnosti uslovnog otpusta sama po sebi nije suprotna
Konvenciji, ali da je nužno uspostavljanje mehanizma kojim se garantuje
preispitivanje kazne doživotnog zatvora, kako se ne bi desilo da ovi
zatvorenici budu lišeni nade da će biti oslobođeni.
U inicijativi je referisano na niz
odluka Evropskog suda za ljudska prava u kojima je razmatrano ovo pravno
pitanje (Vinter and Others v. The United Kingdom, Hutćinson v. The United
Kingdom, Murray v. The Netherlands, Matiošaitis and Others v. Lithuania itd.) i
zauzet je istovetan stav da države ugovornice imaju široko polje slobodne
procene u delu definisanja kaznene politike unutar svojih zemalja, što
podrazumeva i pravo da uvedu i doživotnu kaznu zatvora bez uslovnog otpusta.
Međutim, Evropski sud jednako smatra da svaka članica Saveta Evrope mora da ima
definisan pravni mehanizam koji će doživotnim zatvorenicima omogućiti
preispitivanje kazne zatvora, u smislu jasnog uspostavljanja kriterijuma šta i
pod kojim uslovima zatvorenik osuđen na kaznu doživotnog zatvora mora da učini
da bi se razmotrilo njegovo oslobađanje.
FHP je u inicijativi naglasio da u
važećem zakonodavstvu ne postoje unapred i jasno definisani kriterijumi kojima
bi se doživotni zatvorenici vodili kako bi se njihovo puštanje na slobodu
zaista i razmatralo, kao i da u ovom trenutku ne postoje naznake da će organi
vlasti usvojiti zakon koji bi ove kriterijume uspostavio.
Iz ovih razloga, FHP smatra da je
obaveza Ustavnog suda da u što kraćem roku uzme u razmatranje ovu inicijativu,
te da oglasi neustavnim odredbe Zakona o izmenama i dopunama Krivičnog zakonika
koje nisu u skladu sa zahtevima iz člana 3 Konvencije i koje su suprotne
pravnoj sigurnosti i opštim načelima o statusu žrtve, kako ih prepoznaje tekst
Konvencije.
Foto: Beta
Nema komentara:
Objavi komentar