Translate

19. 05. 2015.

Različito tumačenje propisa ne može biti razlog neizdavanja zdravstvenih knjižica deci



Različito tumačenje propisa ne može biti razlog neizdavanja zdravstvenih knjižica deci
petak, 15 maj 2015 00:00


Zbog spora sa nadležnim organom Republike Crne Gore, Republički fond za zdravstveno osiguranje, Filijala za grad Beograd, odbio je da izda i overi zdravstvene isprave deci, državljanima Republike Srbije, utvrdio je Zaštitnik građana                                                          





Na osnovu člana 138. stav 1. Ustava Republike Srbije  i  člana 31. stav 2. Zakona o Zaštitniku građana , postupajući po pritužbi S. Đ. iz Beograda, u postupku kontrole zakonitosti i pravilnosti rada Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje – Filijale za grad Beograd, Zaštitnik građana  

U T V R Đ U J E

Republički fond za zdravstveno osiguranje – Filijala za grad Beograd, načinio je propust u radu na štetu dece podnositeljke pritužbe, tako što je, zbog spora sa nadležnim organom Republike Crne Gore, odbio da im izda i overi zdravstvene isprave, iako su deca rođena u Republici Srbiji, državljani su Republike Srbije, a u Republici Srbiji žive sa majkom koja je zdravstveno osigurana kao nezaposleno i socijalno ugroženo lice.

Na osnovu Ustavom i Zakonom propisanih ovlašćenja, Zaštitnik građana upućuje Republičkom fondu za zdravstveno osiguranje – Filijali za grad Beograd sledeće 
PREPORUKE 
I
Potrebno je da se Republički fond za zdravstveno osiguranje – Filijala za grad Beograd bez odlaganja izda i overi zdravstvene isprave deci A. i I. N., do okončanja spora sa nadležnim organima Republike Crne Gore.

II
Nakon rešenja spornog pitanja između nadležnih organa Republike Srbije i Republike Crne Gore, koje proističe iz primene Sporazuma o socijalnom osiguranju između Republike Srbije i Republike Crne Gore, deci A. i I. N. biće obezbeđeno zdravstveno osiguranje u skladu sa načinom na koji je sporno pitanje rešeno.

Republički fond za zdravstveno osiguranje – Filijala za grad Beograd obavestiće Zaštitnika građana o postupanju po preporuci br. I u roku od 21 dan od dana prijema ovog akta.

Republički fond za zdravstveno osiguranje – Filijala za grad Beograd obavestiće Zaštitnika građana o postupanju po preporuci br. II u roku od 21 dan od dana rešenja spornog pitanja. 
___________________________________________________________________
Razlozi
Zaštitniku građana obratila se S. Đ. iz Beograda pritužbom na rad Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje – Filijale za grad Beograd (u daljem tekstu: Filijala), nezadovoljna odbijanjem Filijale da njenoj deci, A. i I. N., izda, odnosno overi zdravstvene knjižice.

Zaštitnik građana je sproveo postupak kontrole zakonitosti i pravilnosti rada Filijale, te je na osnovu navoda pritužbe, izjašnjenja organa, br. 180-161/15 od 07. 04. 2015. godine i kopije dokumentacije koju je dostavio kontrolisani organ, utvrdio sledeće činjenično stanje:

Podnositeljka pritužbe je državljanin Republike Srbije, nezaposlena je i socijalno ugrožena i po tom osnovu je zdravstveno osigurana. Ima dvoje dece: A., rođenog 2010. godine i I., rođenu 2014. godine. Deca su rođena u Republici Srbiji, imaju državljanstvo Republike Srbije i u njoj žive. Otac dece je državljanin Crne Gore, zaposlen je u toj državi i u njoj živi.

U trenutku rođenja starijeg deteta, pritužilja je bila u radnom odnosu, te je dete bilo zdravstveno osigurano kao član porodice osiguranika - majke. Nakon što je majci prestao radni odnos, majka je osigurana kao nezaposleno i socijalno ugroženo lice, ali detetu nije overena knjižica jer je otac dece u radnom odnosu u Crnoj Gori, što je prema stavu Fonda bio "preči osnov osiguranja".

Mlađe dete rodilo se u vreme kada je majka bila nezaposlena, te detetu nije ni izdata zdravstvena knjižica, opet iz istog razloga - zbog stava Fonda da je činjenica da je otac dece u radnom odnosu u Crnoj Gori "preči osnov osiguranja".

Filijala se u dva navrata, u skladu sa Sporazumom o socijalnom osiguranju između Republike Srbije i Republike Crne Gore , obratila crnogorskom organu u vezi prijave na zdravstveno osiguranje oba deteta. U oba navrata crnogorski organ odbio je da osigura decu, smatrajući da deca treba da budu osigurana u Republici Srbiji kao članovi porodice osiguranika - majke. U ovom trenutku, "predmet je predat organu za vezu koji treba da posreduje preko istog takvog organa u Crnoj Gori radi rešenja ovog spora" .

U ovom trenutku, deca nemaju (overene) zdravstvene knjižice i nisu im dostupne usluge zdravstvene zaštite u punom obimu.

***

Prilikom utvrđivanja propusta u radu Filijale i upućivanja preporuka ovom organu, Zaštitnik građana se rukovodio odredbama Ustava Republike Srbije, Zakona o zdravstvenoj zaštiti , Zakona o zdravstvenom osiguranju  i Zakona o ostvarivanju prava na zdravstvenu zaštitu dece, trudnica i porodilja . 
________________________________________________________ 
Ustav Republike Srbije:
•             "Svako ima pravo na zaštitu svog fizičkog i psihičkog zdravlja. Deca, trudnice, majke tokom porodiljskog odsustva, samohrani roditelji sa decom do sedme godine i stari ostvaruju zdravstvenu zaštitu iz javnih prihoda, ako je ne ostvaruju na drugi način, u skladu sa zakonom" .

Zakon o zdravstvenoj zaštiti:
•             "Svako dete do navršenih 18 godina života ima pravo na najviši mogući standard zdravlja i zdravstvene zaštite" .
•             " Društvena briga za zdravlje, pod jednakim uslovima, na teritoriji Republike ostvaruje se obezbeđivanjem zdravstvene zaštite grupacija stanovništva koje su izložene povećanom riziku oboljevanja, zdravstvenom zaštitom lica u vezi sa sprečavanjem, suzbijanjem, ranim otkrivanjem i lečenjem bolesti od većeg socijalno-medicinskog značaja, kao i zdravstvenom zaštitom socijalno ugroženog stanovništva.
Zdravstvena zaštita iz stava 1. ovog člana obuhvata:
decu do navršenih 18 godina života, školsku decu i studente do kraja propisanog školovanja, a najkasnije do 26 godina života, u skladu sa zakonom;
..." .

Zakon o zdravstvenom osiguranju:
•             "Prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja utvrđena ovim zakonom obezbeđuju se i članovima porodice osiguranika iz člana 17. stav 1. ovog zakona, osim iz stava 1. tač. 24) i 25) tog člana.
Prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja utvrđena ovim zakonom obezbeđuju se i članovima uže porodice osiguranika iz člana 22. stav 1. tač. 7)-9), 11) i 16) ovog zakona, kao i iz člana 23. stav 1. ovog zakona.
Prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja utvrđena ovim zakonom obezbeđuju se i članovima uže porodice osiguranika iz člana 22. stav 4. ovog zakona, pod uslovima koji su propisani za te osiguranike.
Članovima porodice, u smislu ovog zakona, smatraju se: članovi uže porodice (supružnik ili vanbračni partner, deca rođena u braku ili van braka, usvojena i pastorčad i deca uzeta na izdržavanje);članovi šire porodice (roditelji, očuh, maćeha, usvojitelj, deda, baba, unučad, braća i sestre, koje osiguranik izdržava, u smislu propisa o porodičnoj zaštiti, kao i propisa o socijalnoj zaštiti i obezbeđivanju socijalne sigurnosti građana).
 Vanbračni partner smatra se članom uže porodice, u smislu ovog zakona, ako sa osiguranikom živi u vanbračnoj zajednici najmanje dve godine pre dana podnošenja prijave na osiguranje" .
•             "Osiguranicima, u smislu ovog zakona i pod uslovima propisanim ovim zakonom, smatraju se i lica koja pripadaju grupaciji stanovništva koja je izložena povećanom riziku oboljevanja; lica čija je zdravstvena zaštita potrebna u vezi sa sprečavanjem, suzbijanjem, ranim otkrivanjem i lečenjem bolesti od većeg socijalno-medicinskog značaja; kao i lica koja su u kategoriji socijalno ugroženog stanovništva, ako ne ispunjavaju uslove za sticanje svojstva osiguranika iz člana 17. ovog zakona, ili ako prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja ne ostvaruju kao članovi porodice osiguranika, i to:

________________________________________________________

deca do navršenih 18 godina života, školska deca i studenti do kraja propisanog školovanja, a najkasnije do navršenih 26 godina, u skladu sa zakonom;
..."
•             „Prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja jesu: pravo na zdravstvenu zaštitu;  pravo na naknadu zarade za vreme privremene sprečenosti za rad osiguranika...; pravo na naknadu troškova prevoza u vezi sa korišćenjem zdravstvene zaštite ...
Prava iz zdravstvenog osiguranja iz stava 1. ovog člana ostvaruju se pod uslovom da je dospeli doprinos za zdravstveno osiguranje plaćen, ako ovim zakonom nije drukčije određeno“ .
•             „Prava iz zdravstvenog osiguranja ostvaruju se na osnovu overene isprave o osiguranju, odnosno zdravstvene kartice, odnosno posebne isprave o korišćenju zdravstvene zaštite.“

Zakon o ostvarivanju prava na zdravstvenu zaštitu dece, trudnica i porodilja:
•             "Deca, trudnice i porodilje iz člana 1. ovog zakona, ostvaruju pravo na zdravstvenu zaštitu u sadržini, obimu i standardu koji su obuhvaćeni obaveznim zdravstvenim osiguranjem u skladu sa zakonom kojim se uređuje zdravstveno osiguranje.
Deca, trudnice i porodilje iz člana 1. ovog zakona, ostvaruju pravo na naknadu troškova prevoza u vezi sa korišćenjem zdravstvene zaštite iz obaveznog zdravstvenog osiguranja na način, po postupku i prema uslovima koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje zdravstveno osiguranje.
Deca, trudnice i porodilje ostvaruju prava iz st. 1. i 2. ovog člana, bez obzira na prethodni staž zdravstvenog osiguranja u skladu sa zakonom kojim se uređuje zdravstveno osiguranje.
Prava utvrđena ovim zakonom deca, trudnice i porodilje ostvaruju iz sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja .
•             "Deca ostvaruju prava utvrđena ovim zakonom na osnovu isprave o zdravstvenom osiguranju koju izdaje Republički fond za zdravstveno osiguranje (u daljem tekstu: Republički fond) u skladu sa zakonom kojim se uređuje zdravstveno osiguranje, bez obzira na to da li je isprava overena.
..."
*** 
Dete ima pravo na najviši mogući stepen zdravstvene zaštite i na zdravstveno osiguranje u punom obimu. Nužnost sveobuhvatne i potpune zdravstvene zaštite dece, kao posebno osetljive grupacije stanovništva, opredelila je zakonodavca da Zakonom o zdravstvenom osiguranju obezbedi zdravstveno osiguranje i zdravstvenu zaštitu dece koja prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja ne ostvaruju kao članovi porodica osiguranika, bez obzira na to da li je neostvarivanje prava pravne ili faktičke prirode. Pravo deteta ne može biti zavisno od toga na koji način treća lica - pa i državni organi - izvršavaju svoje obaveze, primenjuju i tumače propise, niti ostvarivanje prava deteta može biti oruđe u ostvarivanju interesa države.

U konkretnom slučaju, jedini razlog što se deci uskraćuje izdavanje, odnosno overavanje zdravstvenih isprava i time ostvarivanje zdravstvene zaštite u punom obimu je to što između organa Republike Srbije i organa Republike Crne Gore postoji spor o tome na teret

________________________________________________________

čijih sredstava će ova deca ostvarivati pravo na zdravstveno osiguranje i zdravstvenu zaštitu. Time su odgovornost država i posledice njihovog spora prevaljene na decu.

Zaštitnik građana konstatovao je nespornu činjenicu da Filijala odbija da overi zdravstvene knjižice deci, zbog spornog pitanja koje proističe iz primene Sporazuma o socijalnom osiguranju između Republike Srbije i Republike Crne Gore. Iz toga nepobitno proizilazi da deca ne ostvaruju prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja kao članovi porodice osiguranika (ni majke, ni oca), iako je njihova majka osigurana u Republici Srbiji, a deca sa njom žive, rođena su u Republici Srbiji i njeni su državljani.

Zakonodavac je, krajem 2013. godine, uvažavajući preporuke Zaštitnika građana , doneo Zakon o ostvarivanju prava na zdravstvenu zaštitu dece, trudnica i porodilja, kako bi se obezbedilo da deca ne trpe posledice nesavesnog postupanja lica koja imaju obavezu uplate doprinosa. Polazeći od posebno osetljivog položaja dece, ovaj zakon omogućio je da usluge zdravstvene zaštite u punom obimu koriste i deca čije zdravstvene knjižice nisu overene. Stoga je u duhu ovog zakona i namere da se obezbedi puna zdravstvena zaštita deci sa jedne strane, a sa druge da se spreči da posledice pogrešnog, nezakonitog ili nesavesnog postupanja snose deca, i u skladu sa ustavnim načelom posebne zaštite deteta, nužno da deca podnositeljke pritužbe imaju isprave na osnovu kojih će moći da koriste usluge zdravstvene zaštite u punoj meri.

Nesporno je da Republički fond za zdravstveno osiguranje, kao organ nadležan za finansijski aspekt funkcionisanja zdravstvene zaštite u Republici Srbiji, ima interes, ovlašćenje i dužnost da razreši sporno pitanje osiguranja sa organom strane države. To, međutim, Fond ne sme činiti tako što će uskratiti zdravstveno osiguranje, a time i zdravstvene usluge deci, koja nemaju uticaj na ponašanje državnih i drugih organa, a čiji pravilan rast i razvoj u najvećoj meri zavise od pristupa zdravstvenoj zaštiti.

Zaštitnik građana nalazi da se propust može otkloniti tako što će se deci podnositeljke pritužbe obezbediti zdravstveno osiguranje do razrešenja spornog pitanja sa nadležnim organima Republike Crne Gore, nakon čega će deci biti obezbeđeno zdravstveno osiguranje u skladu sa zakonom.

Ceneći utvrđene činjenice i pravne propise, Zaštitnik građana je, primenom čl. 31. st. 2. Zakona o Zaštitniku građana, ovom organu uprave dao preporuke, radi otklanjanja učinjenog propusta i unapređivanja rada organa uprave.


ZAMENICA ZAŠTITNIKA GRAĐANA
Gordana Stevanović

Dostaviti:
-              kopija podnositeljki pritužbe
-              kopija RFZO - Direkciji
-              kopija Ministarstvu zdravlja

 

Nema komentara:

Objavi komentar