Različito
tumačenje propisa ne može biti razlog neizdavanja zdravstvenih knjižica deci
petak, 15 maj 2015 00:00
Zbog spora sa nadležnim organom Republike Crne Gore,
Republički fond za zdravstveno osiguranje, Filijala za grad Beograd, odbio je
da izda i overi zdravstvene isprave deci, državljanima Republike Srbije,
utvrdio je Zaštitnik građana
Na osnovu člana 138. stav 1. Ustava Republike Srbije i člana 31. stav 2. Zakona o Zaštitniku građana , postupajući po pritužbi S. Đ. iz Beograda, u postupku kontrole zakonitosti i pravilnosti rada Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje – Filijale za grad Beograd, Zaštitnik građana
U T V R Đ U J E
Republički fond za zdravstveno osiguranje – Filijala za grad
Beograd, načinio je propust u radu na štetu dece podnositeljke pritužbe, tako
što je, zbog spora sa nadležnim organom Republike Crne Gore, odbio da im izda i
overi zdravstvene isprave, iako su deca rođena u Republici Srbiji, državljani
su Republike Srbije, a u Republici Srbiji žive sa majkom koja je zdravstveno
osigurana kao nezaposleno i socijalno ugroženo lice.
Na osnovu Ustavom i Zakonom propisanih ovlašćenja, Zaštitnik
građana upućuje Republičkom fondu za zdravstveno osiguranje – Filijali za grad
Beograd sledeće
PREPORUKE
I
Potrebno je da se Republički fond za zdravstveno osiguranje
– Filijala za grad Beograd bez odlaganja izda i overi zdravstvene isprave deci
A. i I. N., do okončanja spora sa nadležnim organima Republike Crne Gore.
II
Nakon rešenja spornog pitanja između nadležnih organa
Republike Srbije i Republike Crne Gore, koje proističe iz primene Sporazuma o
socijalnom osiguranju između Republike Srbije i Republike Crne Gore, deci A. i
I. N. biće obezbeđeno zdravstveno osiguranje u skladu sa načinom na koji je
sporno pitanje rešeno.
Republički fond za zdravstveno osiguranje – Filijala za grad
Beograd obavestiće Zaštitnika građana o postupanju po preporuci br. I u roku od
21 dan od dana prijema ovog akta.
Republički fond za zdravstveno osiguranje – Filijala za grad
Beograd obavestiće Zaštitnika građana o postupanju po preporuci br. II u roku
od 21 dan od dana rešenja spornog pitanja.
___________________________________________________________________
Razlozi
Zaštitniku građana obratila se S. Đ. iz Beograda pritužbom
na rad Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje – Filijale za grad Beograd
(u daljem tekstu: Filijala), nezadovoljna odbijanjem Filijale da njenoj deci,
A. i I. N., izda, odnosno overi zdravstvene knjižice.
Zaštitnik građana je sproveo postupak kontrole zakonitosti i
pravilnosti rada Filijale, te je na osnovu navoda pritužbe, izjašnjenja organa,
br. 180-161/15 od 07. 04. 2015. godine i kopije dokumentacije koju je dostavio
kontrolisani organ, utvrdio sledeće činjenično stanje:
Podnositeljka pritužbe je državljanin Republike Srbije,
nezaposlena je i socijalno ugrožena i po tom osnovu je zdravstveno osigurana.
Ima dvoje dece: A., rođenog 2010. godine i I., rođenu 2014. godine. Deca su
rođena u Republici Srbiji, imaju državljanstvo Republike Srbije i u njoj žive.
Otac dece je državljanin Crne Gore, zaposlen je u toj državi i u njoj živi.
U trenutku rođenja starijeg deteta, pritužilja je bila u
radnom odnosu, te je dete bilo zdravstveno osigurano kao član porodice
osiguranika - majke. Nakon što je majci prestao radni odnos, majka je osigurana
kao nezaposleno i socijalno ugroženo lice, ali detetu nije overena knjižica jer
je otac dece u radnom odnosu u Crnoj Gori, što je prema stavu Fonda bio "preči
osnov osiguranja".
Mlađe dete rodilo se u vreme kada je majka bila nezaposlena,
te detetu nije ni izdata zdravstvena knjižica, opet iz istog razloga - zbog
stava Fonda da je činjenica da je otac dece u radnom odnosu u Crnoj Gori
"preči osnov osiguranja".
Filijala se u dva navrata, u skladu sa Sporazumom o
socijalnom osiguranju između Republike Srbije i Republike Crne Gore , obratila
crnogorskom organu u vezi prijave na zdravstveno osiguranje oba deteta. U oba
navrata crnogorski organ odbio je da osigura decu, smatrajući da deca treba da
budu osigurana u Republici Srbiji kao članovi porodice osiguranika - majke. U
ovom trenutku, "predmet je predat organu za vezu koji treba da posreduje
preko istog takvog organa u Crnoj Gori radi rešenja ovog spora" .
U ovom trenutku, deca nemaju (overene) zdravstvene knjižice
i nisu im dostupne usluge zdravstvene zaštite u punom obimu.
***
Prilikom utvrđivanja propusta u radu Filijale i upućivanja
preporuka ovom organu, Zaštitnik građana se rukovodio odredbama Ustava Republike
Srbije, Zakona o zdravstvenoj zaštiti , Zakona o zdravstvenom osiguranju i Zakona o ostvarivanju prava na zdravstvenu
zaštitu dece, trudnica i porodilja .
________________________________________________________
Ustav Republike Srbije:
• "Svako
ima pravo na zaštitu svog fizičkog i psihičkog zdravlja. Deca, trudnice, majke
tokom porodiljskog odsustva, samohrani roditelji sa decom do sedme godine i
stari ostvaruju zdravstvenu zaštitu iz javnih prihoda, ako je ne ostvaruju na
drugi način, u skladu sa zakonom" .
Zakon o zdravstvenoj zaštiti:
• "Svako
dete do navršenih 18 godina života ima pravo na najviši mogući standard
zdravlja i zdravstvene zaštite" .
• "
Društvena briga za zdravlje, pod jednakim uslovima, na teritoriji Republike
ostvaruje se obezbeđivanjem zdravstvene zaštite grupacija stanovništva koje su
izložene povećanom riziku oboljevanja, zdravstvenom zaštitom lica u vezi sa
sprečavanjem, suzbijanjem, ranim otkrivanjem i lečenjem bolesti od većeg
socijalno-medicinskog značaja, kao i zdravstvenom zaštitom socijalno ugroženog
stanovništva.
Zdravstvena zaštita iz stava 1. ovog člana obuhvata:
decu do navršenih 18 godina života, školsku decu i studente
do kraja propisanog školovanja, a najkasnije do 26 godina života, u skladu sa
zakonom;
..." .
Zakon o zdravstvenom osiguranju:
• "Prava
iz obaveznog zdravstvenog osiguranja utvrđena ovim zakonom obezbeđuju se i
članovima porodice osiguranika iz člana 17. stav 1. ovog zakona, osim iz stava
1. tač. 24) i 25) tog člana.
Prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja utvrđena ovim
zakonom obezbeđuju se i članovima uže porodice osiguranika iz člana 22. stav 1.
tač. 7)-9), 11) i 16) ovog zakona, kao i iz člana 23. stav 1. ovog zakona.
Prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja utvrđena ovim
zakonom obezbeđuju se i članovima uže porodice osiguranika iz člana 22. stav 4.
ovog zakona, pod uslovima koji su propisani za te osiguranike.
Članovima porodice, u smislu ovog zakona, smatraju se:
članovi uže porodice (supružnik ili vanbračni partner, deca rođena u braku ili
van braka, usvojena i pastorčad i deca uzeta na izdržavanje);članovi šire
porodice (roditelji, očuh, maćeha, usvojitelj, deda, baba, unučad, braća i
sestre, koje osiguranik izdržava, u smislu propisa o porodičnoj zaštiti, kao i
propisa o socijalnoj zaštiti i obezbeđivanju socijalne sigurnosti građana).
Vanbračni partner
smatra se članom uže porodice, u smislu ovog zakona, ako sa osiguranikom živi u
vanbračnoj zajednici najmanje dve godine pre dana podnošenja prijave na
osiguranje" .
• "Osiguranicima,
u smislu ovog zakona i pod uslovima propisanim ovim zakonom, smatraju se i lica
koja pripadaju grupaciji stanovništva koja je izložena povećanom riziku
oboljevanja; lica čija je zdravstvena zaštita potrebna u vezi sa sprečavanjem,
suzbijanjem, ranim otkrivanjem i lečenjem bolesti od većeg socijalno-medicinskog
značaja; kao i lica koja su u kategoriji socijalno ugroženog stanovništva, ako
ne ispunjavaju uslove za sticanje svojstva osiguranika iz člana 17. ovog
zakona, ili ako prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja ne ostvaruju kao
članovi porodice osiguranika, i to:
________________________________________________________
deca do navršenih 18 godina života, školska deca i studenti
do kraja propisanog školovanja, a najkasnije do navršenih 26 godina, u skladu
sa zakonom;
..."
• „Prava iz
obaveznog zdravstvenog osiguranja jesu: pravo na zdravstvenu zaštitu; pravo na naknadu zarade za vreme privremene
sprečenosti za rad osiguranika...; pravo na naknadu troškova prevoza u vezi sa
korišćenjem zdravstvene zaštite ...
Prava iz zdravstvenog osiguranja iz stava 1. ovog člana
ostvaruju se pod uslovom da je dospeli doprinos za zdravstveno osiguranje
plaćen, ako ovim zakonom nije drukčije određeno“ .
• „Prava iz
zdravstvenog osiguranja ostvaruju se na osnovu overene isprave o osiguranju,
odnosno zdravstvene kartice, odnosno posebne isprave o korišćenju zdravstvene
zaštite.“
Zakon o ostvarivanju prava na zdravstvenu zaštitu dece,
trudnica i porodilja:
• "Deca,
trudnice i porodilje iz člana 1. ovog zakona, ostvaruju pravo na zdravstvenu
zaštitu u sadržini, obimu i standardu koji su obuhvaćeni obaveznim zdravstvenim
osiguranjem u skladu sa zakonom kojim se uređuje zdravstveno osiguranje.
Deca, trudnice i porodilje iz člana 1. ovog zakona,
ostvaruju pravo na naknadu troškova prevoza u vezi sa korišćenjem zdravstvene
zaštite iz obaveznog zdravstvenog osiguranja na način, po postupku i prema
uslovima koji su predviđeni zakonom kojim se uređuje zdravstveno osiguranje.
Deca, trudnice i porodilje ostvaruju prava iz st. 1. i 2.
ovog člana, bez obzira na prethodni staž zdravstvenog osiguranja u skladu sa
zakonom kojim se uređuje zdravstveno osiguranje.
Prava utvrđena ovim zakonom deca, trudnice i porodilje
ostvaruju iz sredstava obaveznog zdravstvenog osiguranja .
• "Deca
ostvaruju prava utvrđena ovim zakonom na osnovu isprave o zdravstvenom
osiguranju koju izdaje Republički fond za zdravstveno osiguranje (u daljem
tekstu: Republički fond) u skladu sa zakonom kojim se uređuje zdravstveno
osiguranje, bez obzira na to da li je isprava overena.
..."
***
Dete ima pravo na najviši mogući stepen zdravstvene zaštite
i na zdravstveno osiguranje u punom obimu. Nužnost sveobuhvatne i potpune
zdravstvene zaštite dece, kao posebno osetljive grupacije stanovništva,
opredelila je zakonodavca da Zakonom o zdravstvenom osiguranju obezbedi
zdravstveno osiguranje i zdravstvenu zaštitu dece koja prava iz obaveznog
zdravstvenog osiguranja ne ostvaruju kao članovi porodica osiguranika, bez
obzira na to da li je neostvarivanje prava pravne ili faktičke prirode. Pravo
deteta ne može biti zavisno od toga na koji način treća lica - pa i državni organi
- izvršavaju svoje obaveze, primenjuju i tumače propise, niti ostvarivanje
prava deteta može biti oruđe u ostvarivanju interesa države.
U konkretnom slučaju, jedini razlog što se deci uskraćuje
izdavanje, odnosno overavanje zdravstvenih isprava i time ostvarivanje
zdravstvene zaštite u punom obimu je to što između organa Republike Srbije i
organa Republike Crne Gore postoji spor o tome na teret
________________________________________________________
čijih sredstava će ova
deca ostvarivati pravo na zdravstveno osiguranje i zdravstvenu zaštitu. Time su
odgovornost država i posledice njihovog spora prevaljene na decu.
Zaštitnik građana konstatovao je nespornu činjenicu da
Filijala odbija da overi zdravstvene knjižice deci, zbog spornog pitanja koje
proističe iz primene Sporazuma o socijalnom osiguranju između Republike Srbije
i Republike Crne Gore. Iz toga nepobitno proizilazi da deca ne ostvaruju prava
iz obaveznog zdravstvenog osiguranja kao članovi porodice osiguranika (ni
majke, ni oca), iako je njihova majka osigurana u Republici Srbiji, a deca sa
njom žive, rođena su u Republici Srbiji i njeni su državljani.
Zakonodavac je, krajem 2013. godine, uvažavajući preporuke
Zaštitnika građana , doneo Zakon o ostvarivanju prava na zdravstvenu zaštitu
dece, trudnica i porodilja, kako bi se obezbedilo da deca ne trpe posledice
nesavesnog postupanja lica koja imaju obavezu uplate doprinosa. Polazeći od
posebno osetljivog položaja dece, ovaj zakon omogućio je da usluge zdravstvene
zaštite u punom obimu koriste i deca čije zdravstvene knjižice nisu overene.
Stoga je u duhu ovog zakona i namere da se obezbedi puna zdravstvena zaštita
deci sa jedne strane, a sa druge da se spreči da posledice pogrešnog,
nezakonitog ili nesavesnog postupanja snose deca, i u skladu sa ustavnim
načelom posebne zaštite deteta, nužno da deca podnositeljke pritužbe imaju
isprave na osnovu kojih će moći da koriste usluge zdravstvene zaštite u punoj
meri.
Nesporno je da Republički fond za zdravstveno osiguranje,
kao organ nadležan za finansijski aspekt funkcionisanja zdravstvene zaštite u
Republici Srbiji, ima interes, ovlašćenje i dužnost da razreši sporno pitanje
osiguranja sa organom strane države. To, međutim, Fond ne sme činiti tako što
će uskratiti zdravstveno osiguranje, a time i zdravstvene usluge deci, koja
nemaju uticaj na ponašanje državnih i drugih organa, a čiji pravilan rast i
razvoj u najvećoj meri zavise od pristupa zdravstvenoj zaštiti.
Zaštitnik građana nalazi da se propust može otkloniti tako
što će se deci podnositeljke pritužbe obezbediti zdravstveno osiguranje do
razrešenja spornog pitanja sa nadležnim organima Republike Crne Gore, nakon
čega će deci biti obezbeđeno zdravstveno osiguranje u skladu sa zakonom.
Ceneći utvrđene činjenice i pravne propise, Zaštitnik
građana je, primenom čl. 31. st. 2. Zakona o Zaštitniku građana, ovom organu
uprave dao preporuke, radi otklanjanja učinjenog propusta i unapređivanja rada
organa uprave.
ZAMENICA ZAŠTITNIKA GRAĐANA
Gordana Stevanović
Dostaviti:
- kopija
podnositeljki pritužbe
- kopija
RFZO - Direkciji
- kopija
Ministarstvu zdravlja
Nema komentara:
Objavi komentar