EurActiv
Srbija;Adresa: Dečanska 8 / III sprat,11000 Beograd, Srbija;Telefon: 0113602
433,011 3602 435; Faks:011 3620 607; e-mail:redakcija@euractiv.rs; web: http://www.euractiv.rs;
Facebook: http://www.facebook.com/pages/EurActiv-Srbija/143913818976545; http://www.facebook.com/pages/EurActiv-Srbija/143913818976545;
Do kraja godine novi zakon o
zaštiti potrošača u Srbiji
Novi zakon o zaštiti potrošača u
Srbiji biće usvojen do kraja godine, kao i Strategija zaštite potrošača do
2024, kako bi se unapredila ta oblast, najavila je 25. jula državna sekretarka
Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić. Ona je rekla i
da je Ministarstvo trgovine dostavilo Evropskoj komisiji na usvajanje poslednju
verziju pregovaračke pozicije za poglavlje 28 koje se odnosi na zaštitu
potrošača i zaštitu zdravlja.
"U novom zakonu fokus će biti
na elektronskoj trgovini, odnosno na zaštiti potrošača u onlajn okruženju i
biće uvedeni novi mehanizmi zaštite u unapređen Nacionalni registar potrošačkih
prigovora", rekla je Matić na skupu povodom završetka projekta "Dalji
razvoj zaštite potrošača u Srbiji" koji finansira EU.
Dodala je da će novi zakon uvesti i
instituciju prekršajnog naloga na zahtev organizacija za zaštitu potrošača jer
se pokazalo u zemljama EU da se na taj način mnogo brže i jeftinije ostvaruju
prava potrošača.
"Tržišna inspekcija će dobiti
novi instrument, što neće biti dodatna kaznena politika već mogućnost da se
vansudski rešavaju sporovi koji dugo traju i mnogo koštaju", istakla je
Matić.
Ona je kazala da osim inspekcijskog
nadzora Ministarstvo pruža i finansijsku podršku udruženjima za zaštitu prava
potrošača i da je u junu raspisan konkurs za finansiranje programa u oblasti
zaštite potrošača, za šta je obezbeđeno 20 miliona dinara.
Podsetila je da je od 2008. godine,
od kada se ta udruženja projektno finansiraju, za podršku njihovog rada
izdvojeno više od milion evra sa ciljem da se obezbedi regionalna pokrivenost
zaštite potrošača.
Matić je navela da je Ministarstvo
trgovine dostavilo Evropskoj komisiji na usvajanje poslednju verziju
pregovaračke pozicije za poglavlje 28 koje se odnosi na zaštitu potrošača i
zaštitu zdravlja.
Predstavnik Delegacije EU u Srbiji
Štefan Hudolin je istakao da EU ima dugu tradiciju u oblasti zaštite potrošača,
gde je postavila visoke standarde i potrošači u EU mogu da odaberu način kako
da reklamiraju kupovinu i mogu da menjaju robu i bore se protiv nefer klauzula
u raznim ugovorima, što treba da bude i u Srbiji.
Kako je dodao, EU pomaže srpskoj
administarciji da standarde u oblasti zaštite potrošača dovede na evropski
nivo.
"Efikasna zaštita potrošača
potrebna je za funkcionisanje ekonomije svake zemlje", kazao je on i
objasnio da jednostavne svakodnevne odluke o kupovini omogućavaju da se
obezbedi kvalitetnija proizvodnja, odnosno da potražnja za nekim proizvodima
bude veća.
Ambasador Mađarske Atila Pinter je
rekao da Mađarska podržava pristupanje Srbije EU i naveo da je za tu zemlju
Srbija oduvek bila strateški partner, zbog čega je njen interes da Srbija uđe u
EU.
Pinter je kazao da veruje da bi
veći broj poglavlja u pregovorima o pristupanju Srbije EU trebalo da bude
otvoren kako bi se taj proces ubrzao.
"Srbija je značajno
napredovala u procesu pristupanja EU", ocenio je on i dodao da je potrebno
da se još radi na poglavlju 28.
Ukazao je da projekti poput ovog
koji se sprovodi uz pomoć Mađarske i Slovačke doprinose poboljšanju u svim
pregovaračkim poglavljima.
Ambasadorka Slovačke Dagmar
Repčekova je istakla da će Srbija morati da se u oblasti zaštite potrošača
suočava i sa rastućom e-trgovinom, odnosno uvećanim potrošačkim potraživanjima
ali i sporovima.
Ona je rekla da u digitalnom svetu
nije važna samo sigurnost plaćanja i isporuke, već i dostupnost infrastrukture
za brze i efikasne isporuke naručene robe koja treba da bude sveža i dobrog
kvaliteta.
Dodala je da iskustvo Slovačke
pokazuje da sudski postupci u zaštiti potrošača nisu uvek neophodni i da je
moguće rešiti te probleme posredovanjem između kupca i prodavca, što je brže i
jeftinije.
Projekat "Dalji razvoj zaštite
potrošača u Srbiji" realizuje se od avgusta 2018. i završava u avgustu
2019, a iz pretpristupnih fondova EU u njega je uloženo 1,42 miliona evra.
Izvor: Beta
Foto: Pixabay.com
Nema komentara:
Objavi komentar