GORAN BAŠIĆ: Ako hoćemo da poštujemo sugrađane, priznajmo
im pravo na identitet, priznajmo im jezik
Hvala vam. Na početku,
želeo bih da se zahvalim Fondu Centar za demokratiju koji je ogranizovao ovu
raspravu i, čini mi se, prepoznao pravi trenutak da je organizuje u jednoj
atmosferi koja je u Beogradu u ovom trenutku prosto nametnula pitanje položaja
Roma, rešavanja nekih njihovih osnovnih životnih problema.
Pre desetak godina sa
kolegama iz Kulturnog centra Reks, pripremali smo izložbu o Romima u 20. veku u
Beogradu. Mi smo nedeljama pokušavali da izložbi damo naziv dovoljan da sažme
sva ta naša viđenja, sve dokumente koje smo prikupili, svu građu, i to nam
nikako nije polazilo za rukom. U jednom trenutku prošao je Aleksandar Kotka,
pogledao i samo je rekao "Beograđani". Mislim da nije bilo boljeg
naziva, kako nazvati naše sugrađane romske nacionalnosti nego što je on
izabrao.
Pokušaću i neću vam
sigurno reći ništa novo, niti mislim da se može nešto reći novo na ovu temu.
Mnogo puta smo razgovarali o raznim problemima Roma. Pokušaću da otvorim neka
pitanja koja mogu da ukažu na to otkud nerazumevanje, otkud sad da postoje, što
je gospođa Gojgić rekla, napadi na Rome, da postoji nerazumevanje za njihove
probleme, za njihovo raseljavanje, itd. Mislim da su oni mnogo dublji nego što
nam se čini, da je znanje sa kojim raspolažemo oskudno i da odatle u suštini
dolazi do osnovnih problema i nerazumevanja.
Pokušaću i
neću vam sigurno reći ništa novo, niti mislim da se može nešto reći novo na ovu
temu. Mnogo puta smo razgovarali o raznim problemima Roma. Mislim da su oni
mnogo dublji nego što nam se čini, da je znanje sa kojim raspolažemo oskudno i
da odatle u suštini dolazi do osnovnih problema i nerazumevanja
Počeću sa ovom
prezentacijom. Malo je stereotipna i haotična i namerno je haotična. Videćete
sa leve strane jedan stereotipni prikaz romantičnih Roma, Roma koji su bili
inspiracija umetnosti, koji zbog specifičnog odnosa prema životu, prema
ljubavi, prema prirodi biraju da žive tako, da žive u čergi, zatvoreni u nekom
svom svetu. To je jedna vrsta stereotipa koja je ne toliko pogubna, ali opasna
kao i ove predrasude koje ćete videti sa desne strane i koje govore o Romima
kao o civilizacijski manje vrednim, kao o ljudima koji zbog svojih
antropoloških i psiholoških predispozicija ne mogu da se modernizuju, ne mogu
da odgovore na zahteve koje im postavlja modernizacija i da zbog toga ostaju u
tom položaju u kakvom jesu. Videćete ovde i dva natpisa: "Romani
peni" i "Romani kris". Mnogi koji se bave Romima, koji
projektuju njihov način života, njihovu integraciju, inkluziju, kako god
hoćemo, ne razumeju da Romi zaista imaju svoj unutrašnji kulturni kôd na osnovu
kojih grupa funkcioniše. Negde je to manje-više razbijeno, negde je to još
dosta jako, a pogotovo u nekim zatvorenim zajednicama.
Takođe, postoji sistem
običajnog prava. Nisam video među našim pravnicima da su igde pomenuli neki, a
voleo bih da me neko opomene i da mi kaže: jeste, postoji tamo. Međutim,
postoje vrlo ozbiljne knjige o tome, evo "Gipsy low", koja je objavljena
pre par godina. Postoji još nekoliko. To su još neke stvari koje prosto ne
uzimamo u obzir kad pokušavamo da se bavimo Romima.
Nerazumevanje
prema Romima počelo je onog trenutka kada su se oni svojim putevima tokom
migracija susreli sa zapadnom civlizacijom. Počeli su onog trenutka kada su im
jozefinjanskim i terezijanskim reformama oduzimana deca, izmenjen način života,
prosto izmenjen deo identiteta te zajednice. Posledice su i diskriminacija
Najzad u ovom
Galimatijasu, na ovoj prezentaciji je i slika Čarlsa Tejlora. Odakle sada
profesor političke filozofije iz multikulturalne Kanade ovde? Postoji kod
njega, u njegovoj teoriji priznanja identiteta manjinskih zajednica jedno mesto
koje ću vam citirati upravo da ne bih izostavio nešto, jer ga smatram vrlo
bitnim u vezi sa formiranjem identiteta romske zajednice, ne samo u Srbiji nego
uopšte: "Delimično oblikovan priznanjem ili njegovim odsustvom, a često i
naopakim priznanjem od strane drugih i na taj način osoba ili grupa ljudi trpi
stvarnu štetu, stvarno izobličenje ukoliko im ljudi ili zajednica oko njih
uzvraća slikom koja je ograničavajuća, ponižavajuća ili prezirna. Nepriznavanje
ili naopako priznavanje odista može da nanese štetu budući da predstavlja oblik
tlačenja, time što nekog zatvara u lažan, iskrivljen i redukovan način
bivstvovanja".
Zaštitnik
građana je uputio Skupštini grada preporuku da se jednoj od osnovih škola u
Beogradu da ime Dušan Jovanović. Na prošloj sednici Skupštine grada osnovane su
dve nove škole, jedna se zove Mihajlo Pupin, a druga Sava Šumanović. Uz svo
poštovanje i prema prof. Pupinu i velikom slikaru Šumanoviću, mislim da bi
jedan kosmopolitizam Beograda, jedno razumevanje i direktan korak borbe protiv
diskriminacije, boljem razumevanju bio da se jedna od škola ipak u vrlo skoroj
budućnosti nazove po pokojnom Dušanu Jovanoviću
Veoma često upravo na
ovaj način odnosimo se ne samo prema Romima, nego uopšte prema onom što je
različito, o čemu nemamo dovoljno znanja i nemamo dovoljno iskustva. Međutim,
šta su posledice takvog odnosa? Ovo je poslednja namerno haotična i stereotipna
slika, ali te poruke jesu univerzalne, nisu one svojstvene samo našim
sugrađanima i samo Srbiji. Holokaust je nešto što je pogodio ceo svet.
Nerazumevanje prema Romima počelo je onog trenutka kada su se oni susreli sa
zapadnom civilizacijom, kad su se oni svojim putevima tokom migracija susreli
sa zapadnom civlizacijom. Počeli su onog trenutka kada su im jozefinjanskim i
terezijanskim reformama oduzimana deca, izmenjen način života, prosto izmenjen
deo identiteta te zajednice. Posledice su i diskriminacija. Ovde sam izabrao
ovaj drastičan vid diskriminacije za koji svi znamo i kog, nažalost, niti treba
da zaboravimo, ali prosto moramo sa tim živeti, jer se desi u našem gradu.
Mada od
2005. godine postoje akcioni planovi na osnovu kojih je Srbija pristupila
Dekadi Roma, Zaštitnik građana je nedavno uputio dopis onim organima uprave
koji su bili dužni da razviju mehanizme i samo jedno ministarstvo je počelo da
razvija nešto od tih mehanizama, a sva ostala prosto nemaju aktivnosti ili su
te aktivnosti na nivou programa. Podsetiću vas opet na susedne zemlje, gde kada
su pokrenute takve aktivnosti, onda su organi uprave doneli konkretne odluke
Čini mi se da ta diskriminacija još uvek latentno
traje. Evo, 21. marta, ako se ne varam, obeležava se Dan protiv rasizma, i
Zaštitnik građana je tada uputio Skupštini grada preporuku da se jednoj od
osnovih škola u Beogradu da ime Dušan Jovanović. Ne znam šta je bilo sa tom
preporukom, da li su je odbornici razmatrali ili nisu, već kakav je status. Ono
što znam je da su, čini mi se, na prošloj sednici Skupštine grada osnovane dve
nove škole, da se jedna zove Mihajlo Pupin, a druga Sava Šumanović. Uz svo
poštovanje i prema prof. Pupinu i velikom slikaru Šumanoviću, mislim da bi
jedan kosmopolitizam Beograda, jedno razumevanje i direktan korak borbe protiv
diskriminacije, boljem razumevanju bio da se jedna od škola ipak u vrlo skoroj
budućnosti nazove po pokojnom Dušanu Jovanoviću.
Znamo li
nešto o onim Romima koji su izgubili deo svog identiteta, koji ga prikrivaju,
koji su pri tom vrlo uspešni lekari, režiseri, glumci, privrednici?. O njima
malo znamo. Šta je u osnovi svega toga? Mislim da je to strah, strah tih ljudi
da budu ono što jesu. Međutim, da li je to na Romima da samoprevaziđu?
Verovatno da jeste i na romskim liderima i na romskim aktivistima i svima
ostalima. Ipak, nešto mi govori da je suština u nama
Posledice su i etnična
mimikrija, asimilacija i gubljenje identiteta. Ne treba to posebno da
obrazlažem, ali mnogo znamo o problemima, mnogo znamo o ružnim stvarima koje se
dešavaju Romima i svima nama u vezi sa tim, ali znamo li o onim Romima koji su
izgubili deo svog identiteta, koji ga prikrivaju, koji su pri tom vrlo uspešni
lekari, režiseri, glumci, privrednici? O njima malo znamo. Šta je u osnovi
svega toga? Mislim da je to strah, strah tih ljudi da budu ono što jesu, da
traže u svojoj vertikalnoj društvenoj pokretljivosti neke drugačije načine
promocije, da se prosto prikrivaju, da pokušavaju na taj način da ostvare neki
život koji je dostupan većini. Međutim, da li je to na Romima da samoprevaziđu?
Verovatno da jeste i na romskim liderima i na romskim aktivistima i svima
ostalima. Ipak, nešto mi govori da je suština u nama.
Videćete ovde grafikon
koji govori o faktorima diskriminacije, ne znam da li je tačan, preuzeo sam ga
onako neselektivno iz nekih novina. Mislim da je svakako neznanje prvi i
osnovni uzrok zbog kog postoje ovi problemi o kojima danas govorimo. Svi ovi
ostali su manje važni, samo se koncentrišemo na ovaj prvi koji odnosi 54%. Vidi
se ovde da sam ovaj slajd namenio onima koji nisu Romi. Zaista osećam stid
svaki put kad prođem pored ovih romskih naselja, svaki put osetim stid kad dam
onim dečacima ili devojčicama neku napojnicu kad mi operu šoferšajbnu. Osetim
stid i kad govorim na ovakvim skupovima, jer bezbroj puta smo govorili,
razgovarali, pravili nekakve planove. Malo je efekata koji osećaju ljudi koji
žive u naseljima. Jako malo i zbog toga osećam stid i ne znam da li možemo na
taj način da pokušamo da pokrenemo i iz sebe da izvučemo, mobilišemo neku
skrivenu snagu i energiju
Mislim da je
svakako neznanje prvi i osnovni uzrok zbog kog postoje ovi problemi o kojima
danas govorimo. Svi ovi ostali su manje važni
Suština je da moramo
saznati istinu o sugrađanima. Kada kažem saznati istinu, ne mislim da je tu
neko filozofsko ili moralno pitanje. Vi ćete videti ako napravimo komparaciju
kakva je situacija u susednim zemljama. Čuo sam pre neki dan na nekom skupu gde
se razgovaralo o domašajima integracije, da je gora situacija u Mađarskoj i
Rumuniji. Nisam baš sasvim siguran da bih se mogao složiti sa tim. U svim
susednim zemljama postoje ne jedna, nego nekoliko snažnih centara koji
proučavaju živote, život običaja Roma, njihove potrebe. Kod nas je Komisija za
proučavanja života i običaja Roma Akademije nauka gotovo sasvim zamrla. To sam
pripremio neznajući da će ovde biti dr Sikimić iz Balkanološkog instituta SANU
i predstavnik niških sociologa, jedine dve institucije koje pokušavaju da nam
tu istinu približe, uz retke pojedince kao što je gospodin Rajko Nacković,
gospodin Hajitović i još po neki.
Zaista
osećam stid svaki put kad prođem pored ovih romskih naselja, svaki put osetim
stid kad dam onim dečacima ili devojčicama neku napojnicu kad mi operu
šoferšajbnu. Osetim stid i kad govorim na ovakvim skupovima, jer bezbroj puta
smo govorili, razgovarali, pravili nekakve planove. Malo je efekata koji
osećaju ljudi koji žive u naseljima
Čuo sam pre
neki dan na nekom skupu gde se razgovaralo o domašajima integracije, da je gora
situacija u Mađarskoj i Rumuniji. Nisam baš sasvim siguran da bih se mogao
složiti sa tim. U svim susednim zemljama postoje ne jedna, nego nekoliko
snažnih centara koji proučavaju živote, život običaja Roma, njihove potrebe.
Kod nas je Komisija za proučavanja života i običaja Roma Akademije nauka gotovo
sasvim zamrla
U vezi sa tim, ako
hoćemo da pomognemo, hajde onda da primenimo i ove odredbe Ustava koje postoje.
Možda nam se ne dopada, možda se nismo svi za njega izjasnili na referendumu,
ne znam. Ovo što imamo, imamo dva konkretna člana, imamo čl. 48. i 81. Jedan je
posvećen podsticanju uvažavanja razlika, a drugi razvijanju duha tolerancije.
Osim što postoje kao ustavni članovi, zaista nisam mogao da nađem da su oni
negde u nekom zakonu, u nekoj odluci, u nekoj aktivnosti zaista i realno
primenjeni ili razvijani.
Prvo ću podsetiti neke
od vas šta je značila romska intelektualna elita negde 60-ih i 70-ih godina,
koja je pokrenula Evropski kulturni politički pokret Roma, koja je kreirala i
osmislila i bila prethodnica svim ovim aktivnostima koji se danas izjašnjavaju
i o romskom političkom pokretu i na nivou političke akcije, na nivou Evropske
komisije, Saveta Evrope, OEBS. Danas su ostali samo tragovi toga u Srbiji.
Srbija, koja je bila rasadnik ideja, aktivnosti, koja je nosila sve to, ostala
je na repu događaja. Povratak Rajka Đurića pre par godina mnogo je značio za
romski pokret. Zamislite kada bismo imali snage da se u ovu sredinu vrate Osman
Neđu, Rahim Burha, da se vrati Jovan Nikolić, zaboraviću još mnoge Rome koji
nisu ovde... To bi onda ipak bila zajednica koja bi na kulturnom planu mogla da
artikuliše svoje interese, da uz pomoć Roma koji su ovde aktivni iznese taj
program na jednom prepoznatljivom nivou. Čini mi se da to nedostaje još
uvek.
Ako hoćemo
da pomognemo, hajde onda da primenimo i ove odredbe Ustava koje postoje. Možda
nam se ne dopada, možda se nismo svi za njega izjasnili na referendumu, ne
znam. Ovo što imamo, imamo dva konkretna člana, imamo čl. 48. i 81. Jedan je
posvećen podsticanju uvažavanja razlika, a drugi razvijanju duha tolerancije
Prvo ću podsetiti neke
od vas šta je značila romska intelektualna elita negde 60-ih i 70-ih godina,
koja je pokrenula Evropski kulturni politički pokret Roma, koja je kreirala i osmislila
i bila prethodnica svim ovim aktivnostima koji se danas izjašnjavaju i o
romskom političkom pokretu i na nivou političke akcije, na nivou Evropske
komisije, Saveta Evrope, OEBS. Danas su ostali samo tragovi toga u Srbiji.
Srbija, koja je bila rasadnik ideja, aktivnosti, koja je nosila sve to, ostala
je na repu događaja. Povratak Rajka Đurića pre par godina mnogo je značio za
romski pokret. Zamislite kada bismo imali snage da se u ovu sredinu vrate Osman
Neđu, Rahim Burha, da se vrati Jovan Nikolić, zaboraviću još mnoge Rome koji
nisu ovde... To bi onda ipak bila zajednica koja bi na kulturnom planu mogla da
artikuliše svoje interese, da uz pomoć Roma koji su ovde aktivni iznese taj
program na jednom prepoznatljivom nivou. Čini mi se da to nedostaje još
uvek.
Podsetiću
šta je značila romska intelektualna elita negde 60-ih i 70-ih godina, koja je
pokrenula Evropski kulturni politički pokret Roma, koja je kreirala i osmislila
i bila prethodnica svim ovim aktivnostima koji se danas izjašnjavaju i o
romskom političkom pokretu i na nivou političke akcije, na nivou Evropske
komisije, Saveta Evrope, OEBS. Danas su ostali samo tragovi toga u Srbiji.
Srbija, koja je bila rasadnik ideja, aktivnosti, koja je nosila sve to, ostala
je na repu događaja
Najzad, ne mogu se
složiti sa ocenom da su kod nas domašaji politike prema Romima ili aktivnosti
prema Romima bolji nego u drugim zemljama. Katedre za romski jezik postoje u
sedam ili osam evropskih centara, od toga u susednim zemljama su Rumunija sa
dve katedre, čini mi se, Mađarska sa dve katedre, Slovačka nije susedna, ali tu
je, Trst isto nije, ali tu je. Nažalost, u Srbiji iako je više puta pokrenuta
inicijativa da se takva katedra osnuje, nailazi se na neke skrivene, latentne
otpore i nema odgovora. Mislim da bi to bio konkretan odgovor na neke od ovih
problema koji nisu prizemni, nisu vezani za naselja, ali koji nude rešenje. Ako
hoćemo da poštujemo sugrađane, priznajmo im to pravo na identitet. Pravo na
identitet u svim filozofskim školama, pravnim školama se priznaje tako što im
se priznaje jezik. Još uvek u obrazovnom sistemu romskog jezika nema niti je
poznato da postoji neki plan...
VESNA RELJIN:
Izvinjavam se, nemate informaciju, u Vršcu od ove godine su otvorili romski
jezik i nije nam se javio nijedan đak u prvom ispitnom roku.
GORAN BAŠIĆ: Hvala
vam. Nisam imao tu informaciju. Poslednja stvar na koju želim da vam skrenem
pažnju je da ukoliko želimo da pomognemo da se osnovni problem siromaštva kod
Roma suzbije i da se na neki način ublaže posledice, onda je potrebna jedna
vrsta društvene solidarnosti i jedan aktivniji odnos zajednice prema tim
problemima, bez obzira na sve probleme koji postoje.
Najzad, vratiću se još
jednom i na ove nedoumice koje se javljaju u vezi sa Nacionalnim planom
integracije Roma. On postoji i vama je manje-više poznato, postoje institucije
koje su zadužene, postoje sada neki instrumenti, nisu još razvijeni mehanizmi.
Mada od 2005. godine postoje akcioni planovi na osnovu kojih je Srbija
pristupila Dekadi Roma. Zaštitnik građana je nedavno uputio dopis onim organima
uprave koji su bili dužni da razviju mehanizme i samo jedno ministarstvo je počelo
da razvija nešto od tih mehanizama, a sva ostala prosto nemaju aktivnosti ili
su te aktivnosti na nivou programa. Podsetiću vas opet na susedne zemlje, gde
kada su pokrenute takve aktivnosti, onda su organi uprave doneli konkretne
odluke.
Program Nacionalne
strategije može biti bolji, takav je kakav je, akcioni planovi će se
unaprediti. Čini mi se da ne postoji nešto drugo. Ne postoje lokalni planovi
koji su razvijeni i koji obavezuju lokalne samouprave koje su nosioci
aktivnosti da ih realizuju. Drugo, čini mi se da ne postoji ni šira društvena
podrška. Ukoliko u Beogradu, u kome postoje napori i aktivnosti da se rasele
neka od romskih naselja stalno imamo otpor sugrađana, ne možemo sklapati oči i
reći: ne postoji društveni problem. Postoji društveni problem, postoje otpori i
treba videti koje su aktivnosti koje će ih prevazići, šta je to što će
doprineti da ih više ne bude. Neću vas podsetiti da je to problem koji se javio
2009. godine. Ne, to je problem koji se javio prvi put 2002. godine. Možda je
postojao i ranije, ali 2002. godine su počele određene aktivnosti koje bi
trebalo da doprinesu rešavanju problema Roma u ovom demokratskom sistemu. Tada
su se već javili prvi problemi i to su nasleđeni problemi koje je nemoguće
rešiti nekim ad hoc merama ili brzo.
Ne postoje
lokalni planovi koji su razvijeni i koji obavezuju lokalne samouprave koje su
nosioci aktivnosti da ih realizuju. Drugo, čini mi se da ne postoji ni šira
društvena podrška. Ukoliko u Beogradu, u kome postoje napori i aktivnosti da se
rasele neka od romskih naselja stalno imamo otpor sugrađana, ne možemo sklapati
oči i reći: ne postoji društveni problem. Postoji društveni problem, postoje
otpori i treba videti koje su aktivnosti koje će ih prevazići, šta je to što će
doprineti da ih više ne bude
Ukazaću na još jedan
problem, a mislim da je to osnovni problem ove strategije, iako u samoj
strategiji negde se i posredno kaže da to jeste problem. Vi znate da popis
stanovništva govori o 108.193 Roma u Srbiji, na osnovu toga je verovatno i
projektovana strategija, mada se u strategiji pominju rezultati istraživanja
kojima sam se ja sasvim slučajno ili namerno, ne znam, rukovodio i koje je
otkrilo da u Srbiji živi 201.000 domicijalnih Roma i još 46.000 raseljenih sa Kosova,
u 593 naselja koja su veća od 100 ljudi ili živi više od 15 porodica. Verovatno
ovi podaci nisu najtačniji, ali su negde približno neka osnova. Mi nismo
raspolagali onim mehanizmima kojima raspolažu institucije koje mogu da izvrše
tačan popis. Mi nismo, takođe, vodili računa i nismo popisali ona naselja koja
su manja od 100 ljudi. Procene su od 450.000, a što čini 7% stanovništva Roma,
do 800.000 što čini 10%.
Prevedimo to na jedan
od zakona, a to je Zakon o službenoj upotrebi jezika, koji će se uskoro
menjati, pa će biti da one manjine koje imaju 2% u ukupnom stanovništvu Srbije
imaju pravo na službenu upotrebu jezika na nivou Srbije. Romi bi u ovim
projekcijama, u svakoj osim prema onoj koja je prema popisu stanovništva
obuhvaćena, imali to pravo. Takođe, u lokalnim samoupravama u kojima ih je više
od 15%, imali bi pravo na službenu upotrebu jezika i na razvoj nekih
institucija i kulturnih prava, itd. Takođe, na nivou naseljenih mesta 25%. Ovo
je najplastičnije gde se možemo baviti brojevima, pa videti gde je
problem.
Najzad, da li je isto
projektovati strategiju na 108.000 ljudi i na 45.000 i 800.000? Trebaju li nam
ista sredstva? Trebaju li nam isti resursi, isti mehanizmi? To su još neke
osnovne stvari koje nismo razrešili. Mislim da je i ovo pravi trenutak da se
pokrene to pitanje.
Pred nama je
popis stanovništva koji bi trebalo da vodi računa upravo o posebnom mehanizmu i
da utvrdi tačan broj Roma u Srbiji, znači da se nađe mehanizam na osnovu kog bi
se svaka nedoumica u vezi sa brojem Roma razrešila. Zakon o popisu je povučen
iz skupštinske procedure i javna rasprava je najavljena u septembru. Biće to
pravo mesto da se razmisli kako bar taj problem razrešiti
Pred nama je popis
stanovništva koji bi trebalo da vodi računa upravo o posebnom mehanizmu i da
utvrdi tačan broj Roma u Srbiji, znači da se nađe mehanizam na osnovu kog bi se
svaka nedoumica u vezi sa brojem Roma razrešila. Mislim da je već popisnica
otvorila neke nedoumice u problemu popisa, da je, čini mi se, Zakon o popisu
povučen iz skupštinske procedure i da će javna rasprava, koja je bar najavljena
u septembru biti prava mera da se razmisli i pravo mesto da se razmisli kako
bar taj problem razrešiti.
(Goran Bašić, zamenik
Zaštitnika građana za prava nacionalnih manjina)
Nema komentara:
Objavi komentar