EU preti rizik od siromaštva radno
aktivnih
Jedna od najoopipljivijih socijalnih
posledica ekonomske krize jeste znatno povećanje siromaštva u radno aktivnom
delu populacije Evropske unije. Postepeno smanjenje nezaposlenosti, kako se
upozorava, možda neće biti dovoljno da se taj trend preokrene ukoliko na snazi
ostanu velike razlike u platama koje su delom posledica sve više rada sa
nepunim radnim vremenom. U novom izveštaju iz Brisela ukazano je i na pozitivan
uticaj socijalnih beneficija na mogućnost da nezaposleni dođu do posla, kao i
na posledice upornih rodnih debalansa i socijalnu dimenziju Ekonomske i
monetarne unije (EMU).
Pregled zapošljavanja i socijalnog razvoja
u Evropi u 2013. pokazao je da zapošljavanje može da pomogne ljudima da se
izvuku iz siromaštva ali samo polovično.
Naime, mnogo zavisi i od toga gde su se
zaposlili, kao i od toga u kakvom domaćinstvu žive i kakva je pozicija njihovih
partnera na tržištu rada.
"Treba da obratimo pažnju ne samo na
otvaranje radnih mesta, već i na kvalitet radnih mesta kako bi dostigli održivi
oporavak koji neće smanjiti samo nezaposlenost, nego i siromaštvo",
istakao je evropski komesar za zapošljavanje, socijalna pitanja i inkluziju
Laslo Andor.
Primaoci
beneficija pre do posla
Sastavni deo Pregleda je analiza koja je
pokazala, suprotno uvreženom mišljenju, da je veća verovatnoća da se zaposle
oni koji primaju beneficije za nezaposlenost nego oni koji ih ne dobijaju. To
posebno važi u dobro kreiranim sistemima, poput onih u kojima se beneficije
tokom vremena smanjuju, i koje prate osgovarajući uslovi, recimo zahtev da se
posao traži. Takvim sistemima podržava se sticanje boljih veština za tržište
rada, što je preduslov za kvalitetniji posao i samim tim bolju zaradu i izlazak
iz siromaštva.
Izveštaj je ukazao i da u nekim zemljama
EU, poput Poljske i Bugarske, značajan deo nezaposlenih nije pokriven
standardnim mrežama osiguranja (beneficije za nezaposlenost, socijalna pomoć) i
zavisi od solidarnosti porodice ili rada u sivoj zoni.
Verovatnoća da nezaposleni koji ne primaju
beneficije za nezaposlenost nađu posao je manja jer su oni ređe
"predmet" aktivnih mera zapošljavanja i od njih se ne zahteva da
traže posao kako bi dobijali beneficije.
Uporne
rodne razlike
I, mada je kriza doprinela smanjenju jaza
između muškaraca i žena, u najvećoj meri zbog toga što je najviše pogodila
sektore na kojima dominiraju muškarci, rodne razlike i dalje postoje na tržištu
rada, na polju plata i rizika od siromaštva.
Pored toga, kod žena se i dalje uočava
tendencija rada manjeg broja sati od muškaraca pa i to vodi slabijim izgledima
u karijeri, manjim zaradama i kasnije nižim penzijama, neiskorišćenosti
ljudskog kapitala i time slabijem ekonomskom rastu i prosperitetu.
U izveštaju se naglašava da jaz između
muškaraca i žena uvećava ekonomske i socijalne troškove i da ga treba efikasno
ukloniti, bez obzira da li je posledica društvenih ili institucionalnih
barijera ili ograničenja.
Kada je reč o zaposlenosti žena, među
članicama EU uočeni su različiti obrasci - negde veliki deo žena radi ali sa
kraćim radnim vremenom (npr. u Holandiji, Nemačkoj, Austriji i Velikoj
Britaniji), a negde je udeo žena u zaposlenima manji ali one koje rade, rade
puno radno vreme (u zemljama centralne i istočne Evrope, Španiji, Irskoj).
Samo nekoliko članica, uglavnom nordijske i
baltičke zemlje, uspešno kombinuju visoke stope zaposlenosti žena sa kraćim
radnim vremenom.
Socijalna
dimenzija EMU
Pregled je pokazao i kako su sadašnje
razlike nastale još u prvim godinama zone evra jer je neuravnotežen rast u
nekim članicama zasnovan na zaduživanju i podstaknut niskim kamatama i snažnim
prilivom kapitala često praćen razočaravajućim razvojem na planu produktivnosti
i konkurentnosti.
Bez opcije devalvacije valute, članice zone
evra u pokušajima da povrate konkurentnost morale su da se oslone na unutrašnju
devalvaciju (zarada i cena).
Međutim, takva politika ima svoja
ograničenja i mane, ne samo u smislu povećanja nezaposlenosti i socijalnih
nedaća, i njena efikasnost zavisi od više faktora, poput otvorenosti ekonomije,
snage spoljne tražnje i postojanja poltika i investicija za pospešivanje
necenovne konkurentnosti.
Inače, Evropska komisija je preporučila
pojačan nadzor zapošljavanja i socijalnog razvoja u dokumentu o socijalnoj
dimenziji EMU iz oktobra 2013. godine.
Izvor: EurActiv.rs
Foto: Sxc.hu
Nema komentara:
Objavi komentar