„Legyél jó ember és szeresd a pulyákat!”
Írta: Mátyás Tibor
2014. január 31. péntek, 10:07
"Egy hivatás nagysága elsősorban talán
abban van, hogy egyesíti az embereket csak egyetlen igazi fényűzés van, az
emberi kapcsolatoké"(Antoine de Saint- Exuperie)
Ezzel az útravalóval indított el tanári
pályámon sok évtizeddel ezelőtt nagyapám, aki görög katolikus kántortanító
volt. Hiszem azt, hogy ez a muníció most is rendkívül fontos minden pedagógus
számára, hisz a bölcsődétől az egyetemig bezárólag a jövő a mi kezünkben van.
Gyakran elmondtam a fiatalabb kollégáimnak tanárként, később igazgatóként,
hogyha bemegyek az osztályterembe, és bezárom magam mögött az ajtót, a jövő
számára tartom az órát. Pedig nem egy úgynevezett "elit" középiskola
tanára, igazgatója voltam, hanem az átlagtól szegényebb szülők gyermekei adták
az iskola zömét.
Nagyon sok értelmes, jobb sorsra érdemes
roma gyermek is járt hozzánk. Szilárd meggyőződésem, hogy a legnehezebb
tantárgyat is meg lehet kedveltetni a gyerekekkel, ha érzik, hogy a tanár
szeretettel, megértéssel közeledik hozzájuk. Minden ép lelkű ember szívesen
gondol vissza az elsős tanító nénijére, és ez így van rendben.
De hitem szerint
a későbbi tanulmányaink során is akad néhány pedagógus, tantárgytól
függetlenül, akik fontosak voltak számunkra, uram bocsá’, még példaképeinkké is
váltak.
Én mindig azzal hízelegtem magamnak, hogy
nekem azért van könnyű dolgom, mert a legszebb tantárgyat, a történelmet
taníthatom. Kétségkívül, történészként egy sor olyan dologgal tudtam
színesíteni az óráimat, ami vélhetően érdekesebbé, tartalmasabbá, tanulhatóbbá
tette a tananyagot. Így használtam fel óráimon a numizmatikát, a heraldikát, a
korabeli zenét, vagy éppen a „néprajzi múzeumom” anyagát.
Az óráim hatékonyabbá
tétele motivált akkor is, mikor elkezdtem történelmi címereket faragni, ezáltal
a tanítványaim a kezükbe vehették a különböző korok címereit, melyekről akár
órákat lehet beszélni.
Rendkívül szívesen alkalmaztam az ún.
kihelyezett történelem órákat, illetve a történelmi kirándulásokat is. Nagy
szónak tűnik, de életre szóló emlék egy gyerek számára (de a felnőtt számára
is), ha mondjuk egy csata színhelyén tart a tanár egy történelem órát.
Nyilvánvaló, hogy ekkor már messze nem csak a történelemről van szó, hanem az
ott élő emberekről, a táj földrajzáról, zenéjéről, növényvilágáról, stb.
Egyébként a különböző tanórák sem csupán a tananyag megtanításáról szól, hanem
annál sokkal többről, a jobb ember neveléséről. Így volt alkalmam pl.
úgynevezett kihelyezett történelem órát tartani a waterlooi csata színhelyén,
Belgiumban, vagy éppen az Olimposzon, Görögországban.
Ha tehettem, végzős osztályaimat érettségi
előtt elvittem a Vereckei-hágóhoz, és itt közösen elénekeltük a Himnuszt.
Kétség kívül ez utóbbi nem hasonlítható semmihez, ilyenkor úgy érzi az ember,
hogy közel az Isten. Soha nem tudtam és nem is akartam szétválasztani a
történelem tanítást az élet más területeitől.
Így volt a megyében először
középiskolás lány labdarugó csapatom, korosztályos válogatott korfball
csapatom, kosárlabda, sakk és természetesen fiú labdarúgó csapatom.
Tudom, hogy minden gyermekben van érték,
tehetség, csak meg kell találni benne. Nos, ez a fő feladata a pedagógusnak. Ha
sikerélménye van a tanulónak valamiben, a számára kevésbé szimpatikus
tantárgyakat is könnyebben „elviseli”.
Hiszem azt, hogy a becsületes munka hosszú
távon meghozza a gyümölcsét. Így jutottak be tanulóim (a szegény szülők
gyermekei) háromszor televíziós történelemverseny döntőjébe, ahol mindháromszor
a dobogón végeztek. Egy alkalommal a jutalmuk belgiumi utazás volt.
Az
„örökségünk 1848” országos történelem versenyt többször megnyerték, ha úgy
tetszik, az „elit” iskolák tanulói előtt. A sport terén lány labdarúgóimmal, nemzetközi
tornákon is szerepeltünk, sikerrel.
A korfball csapatom, pedig többször
képviselte hazánkat Hollandiában, magyar ifjúsági válogatottként. Jó néhány
gyereknek útlevele sem volt az utazás előtt, tehát korábban még nem járt
külföldön. Itt szembesültek azzal, hogy más országokban milyen emberek élnek.
Nem jobbak, nem rosszabbak, mások. Azt
mondanom sem kell, hogy azok a gyerekek, akik a tanítási időn túl valamilyen
szabadidős tevékenységben részt vettek velem, egészen másként viszonyulnak
hozzám az órákon. Ezek azok a már azóta felnőtt emberek, akik megismernek a
benzinkútnál, a boltokban és jó néhányan közülük rendszeresen azóta is
felkeresnek a lakásomon feleségestől, gyerekestől.
Soha nem tettem különbséget gyerekek és
gyerekek között. Számomra épp olyan sikeres az, aki egy remek
karosszérialakatos lett, mint az, aki a Nemzeti Színház színésze, a debreceni
roma önkormányzat elnöke, vagy a Hosszúpályi Roma Önkormányzat vezetője, mivel
egy kicsit a saját gyermekeimnek
tekintem őket.
Talán a tantárgyam szeretetén kívül mást is
áttudtam adni a tanulóimnak, mert most is együtt tudok örülni tanítványaimmal
sport sikereiknek, amiből azért szép számmal akad akár magyar bajnoki cím, vagy
éppen olimpiai részvétel. Szeretném azt hinni: lehet, hogy amit tanítottam,
annak egy részét elfelejtik a tanítványaim, de ahogy tanítottam, azt nem.
(Mátyás Tibor.nyugalmazott középiskolai
igazgató, tanácsos, közoktatási
szakértő )
Nema komentara:
Objavi komentar