Translate

27. 01. 2014.

„Meddig leszünk és maradunk cigányok?”




„Meddig leszünk és maradunk cigányok?” 
    
Írta: Radics Renáta  
     
2014. január 17. péntek, 13:16

Rostás - Farkas György, kedves testvér-bátyám ezen kérdést tette fel az Írók boltjában tartott irodalmi rendezvényen január 14-én. Bár én még csak 25 évet éltem, de úgy érzem, meg tudom adni rá a választ. Napjainkban azt tapasztaljuk, hogy egyre több köztünk a főiskolát végzett, vagy szakmájában tehetséges Testvérünk. Ha szerencséjük van, bekerülhetnek egy jó munkahelyre és akár határon túl is sikeres emberek lesznek. Egy részük, nem sokszor említi származását, s van olyan is, aki letagadja, eltitkolja.

Jómagam, saját bőrömön tapasztalom folyamatosan, hogy az emberek nagy része, magyarként tekint rám. Ha elérek valami sikert, azt nem a cigányság javára írják, hanem egy magyar nő javára. Azt mondják, én túlságosan is tanult vagyok, túl tisztességes, rendes ember vagyok ahhoz, hogy cigány legyek. Vagyis: a tanult tisztességes cigány, már nem is cigány az ember szemében? (hogyan érjük el, hogy minket megbecsüljenek, ha a sikereinket elveszik tőlünk???)

Ez az, amit én nem szeretnék ennyiben hagyni. Erősítem az emberekben: Egy tanult, tisztességes nő vagyok, és igen, cigány. Ami fontos, ne csodabogárként nézzenek rám, hanem fogadják el, hogy a cigány szó mellett pozitív jelzők is szerepelhetnek.

Meddig leszünk és maradunk cigányok? Addig, amíg legalább egyetlen olyan cigány él a Földön, aki vállalja, nem tagadja le származását, sodorja őt bármerre is az élet. Addig, amíg akad legalább egyetlen olyan Testvérünk a világon, akinek a szívében a múltjának is van helye.



Nema komentara:

Objavi komentar