Visoka škola iz Trstenika ne postupa po presudama
Upravnog suda
Na osnovu
člana 138. stav 1. Ustava Republike Srbije
i člana 31. stav 2. Zakona o Zaštitniku građana , u postupku kontrole zakonitosti
i pravilnosti rada Visoke tehničke mašinske škole strukovnih studija Trstenik, u
postupku po pritužbi M. S. iz Trstenika,
Zaštitnik građana
U T V R Đ U J E
Visoka tehnička mašinska škola strukovnih
studija Trstenik nije postupila po obavezujućim primedbama i pravnim shvatanjima
Upravnog suda, prilikom odlučivanja po žalbi u ponovnom postupku, čime je načinila
propust u radu na štetu prava podnosioca
pritužbe.
Na osnovu
Ustavom i zakonom propisanih ovlašćenja, Zaštitnik građana upućuje Visokoj tehničkoj
mašinskoj školi strukovnih studija Trstenik
P R E P O R U K
U
Visoka tehnička mašinska škola strukovnih
studija Trstenik postupiće u skladu sa presudama Upravnog suda, Odelјenja u Kragujevcu
I-1 U 756/12 od 8. novembra 2012. godine i I-3 U 8413/13 od 13. novembra 2014. godine,
tako što će
• otkloniti
povrede pravila postupka na koje je ukazano presudama,
• doneti
novo na zakonu zasnovano rešenje,
• a
u postupku odlučivanja će se u potpunosti pridržavati pravnih shvatanja i primedbi
Upravnog suda iznetih u presudama.
Visoka
tehnička mašinska škola strukovnih studija Trstenik obavestiće Zaštitnika građana,
u roku od 60 dana od dana prijema ovog akta, o postupanju po preporukama, uz dostavlјanje
dokaza o postupanju.
strana 2
Razlozi:
Zaštitnik
građana primio je pritužbu M. S. iz Trstenika, kojom je ukazano na nepostupanje
Visoke tehničke mašinske škole strukovnih studija Trstenik (u dalјem tekstu: Škola)
po presudi Upravnog suda, Odelјenja u Kragujevcu I-1 U 756/12 od 8. 11. 2012. godine.
Zaštitnik
građana sproveo je postupak kontrole zakonitosti i pravilnosti rada Škole, pa je na osnovu pritužbe M. S., izjašnjenja Škole
br. 44/2013-01 od 07. 02. 2013. god. i 187/2013-01 od 14. 05. 2013. godine, dokumentacije
koju su ovom organu dostavili pritužilac i Škola i podataka dobijenih na sastanku
Zaštitnika građana sa predstavnicima Škole i Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog
razvoja, održanom 24. 04. 2013. godine, utvrdio sledeće činjenično stanje:
Rešenjem
direktora Škole broj 609/2011-01 od 06. 12. 2011. godine tužiocu je prestao status
studenta. Žalbu koju je pritužilac podneo odbio je drugostepeni organ – Savet Škole,
nakon čega je pritužilac podneo tužbu Upravnom sudu. Sud je presudom I-1 U
756/12 od 8. 11. 2012. godine uvažio tužbu, poništio odluku Škole i predmet vratio
nadležnom organu na ponovno odlučivanje.
Upravni
sud našao je da je ožalbenu odluku doneo Savet Škole na sednici, kao kolegijalni
organ, o čemu, međutim, ne postoji zapisnik o većanju i glasanju, što predstavlјa
povredu pravila postupka koja je od uticaja na odlučivanje u ovoj pravnoj stvari.
Pored navedenog, Upravni sud je utvrdio da iz odredbi Zakona o visokom obrazovanju i Statuta Škole na kojima su svoje odluke zasnovali
direktor i Savet Škole ne proizilazi da se nevraćanje dokumenata smatra ispisom
iz škole. Zbog toga je Sud stao na stanovište da se dati razlozi ne mogu prihvatiti
pa je učinjena povreda pravila postupka, zbog čega je osporeno rešenje nezakonito.
Savet Škole doneo je, u ponovlјenom
postupku, odluku broj 174/2013-01 od 9. maja 2013. godine, kojom je ponovo odbijena
žalba pritužioca kao neosnovana. Obrazlažući odluku, Savet je izneo stav da
"Sud nije uzeo u obzir činjenicu da Savet ne može da donese drugačiju odluku
po žalbi M. S.", navodeći pri tom očekivane posledice eventualne takve odluke.
Savet je, ceneći prvostepenu odluku našao da „pozivanje prvostepenog organa pri
odlučivanju na odredbe člana 94. stav 1. tačka 1 Zakona o visokom obrazovanju i
člana 75. stav 1. tačka 1. Statuta Škole nije pogrešno. Tačno je da iz ovih odredbi
ne proizilazi da se nevraćanje dokumenta smatra ispisivanjem sa studija, ali proizilazi
da se podizanje dokumenata smatra ispisivanjem sa studija, a nesporno je utvrđeno
da je to M. S. učinio posredstvom svoje sestre i da je znao da je dokumentacija
podignuta u njegovo ime i za njegov račun, za šta sud u spisima ima izjave svedoka.“.
U odluci Saveta Škole, navodi se i to da je istina da pritužilac nije podneo pismeni
zahtev za ispis iz Škole, ali je on „pismeno opomenut da će se smatrati da je on
to učinio ako u ostavlјenom roku ne vrati preuzetu dokumentaciju“. Nepostupanje
po usmenim i pismenim opomenama, predstavlјa „konkludentnu radnju, na osnovu koje
se sa sigurnošću može ustanoviti postojanje
pravno relevantne volјe da žalilac ne želi da upiše godinu studija, jer je nesporno
utvrđeno da je dokumentacija podignuta sa znanjem žalioca i da se dokumentacija
nalazi kod njega.“
Upravni
sud je
presudom od 13. novembra 2014. godine ponovo poništio odluku Saveta Škole
i predmet vratio nadležnom organu na ponovno odlučivanje, upozoravajući
______________________
strana 3
istovremeno
tuženi organ da je, prilikom ponovnog odlučivanja, vezan pravnim shvatanjem i primedbama
suda u pogledu postupka.
* * *
Prilikom
utvrđivanja propusta, Zaštitnik građana rukovodio se odredbama Ustava Republike
Srbije, Zakona o upravnim sporovima i Zakona
o visokom obrazovanju.
Ustavom
Republike Srbije, članom 145. propisano je da su sudske odluke obavezne za sve i
ne mogu biti predmet vansudske kontrole.
Prema
članu 7. Zakona o upravnim sporovima, presuda doneta u upravnom sporu je obavezujuća.
Članom
69. Zakona o upravnim sporovima propisano je da kada sud poništi akt protiv koga
je bio pokrenut upravni spor, predmet se vraća u stanje ponovnog rešavanja po žalbi,
odnosno stanje ponovnog rešavanja po zahtevu stranke u prvostepenom postupku, ako
je žalba bila zakonom isklјučena (stanje pre nego što je poništeni akt donet). Ako
prema prirodi stvari u kojoj je nastao upravni spor treba umesto poništenog upravnog
akta doneti drugi, nadležni organ je dužan da taj akt donese bez odlaganja, a najkasnije
u roku od 30 dana od dana dostavlјanja presude, pri čemu je nadležni organ vezan
pravnim shvatanjem suda, kao i primedbama suda u pogledu postupka.
Zakonom
o visokom obrazovanju, članom 94. predviđeni su slučajevi kada prestaje status studenta.
Status studenta prestaje u slučaju ispisivanja sa studija, završetka studija, neupisivanja
školske godine, kada ne završi studije do isteka roka koji se određuje u dvostrukom
broju školskih godina potrebnih za realizaciju studijskog programa i u slučaju izricanja
disciplinske mere isklјučenja sa studija na visokoškolskoj ustanovi. Isti slučajevi
prestanka statusa studenta predviđeni su i članom 75. Statuta Visoke tehničke mašinske
škole strukovnih studija Trstenik.
* * *
Organi javne vlasti posebno moraju voditi
računa da odluke koje se tiču prava, obaveza ili na zakonu zasnovanih interesa građana
imaju osnov u zakonu i da njihov sadržaj bude usklađen sa zakonom.
Odgovor organa vlasti na ponašanje građana
koje nije u dobroj veri, naročito kada određeno pitanje nije regulisano propisima,
mora biti zasnovan u okvirima pozitivno-pravnih propisa i lišen subjektivnosti.
Zakonom je propisano da su organi uprave,
prilikom ponovnog odlučivanja o pravima, obavezama i interesima građana, vezani
pravnim shvatanjima i primedbama nadležnog suda. Ova zakonom propisana obaveza organa
uprave ne dozvolјava polemisanje sa sudskom odlukom, već zahteva da organ uprave
u punoj meri postupi u skladu sa pravnim shvatanjem suda i otkloni sve propuste
na koje je sud primedbama ukazao. Drugačije postupanje nije zakonito, predstavlјa
akt loše uprave i otežava, a može i da onemogući zaštitu prava i interesa građana.
strana 4
Visoka
tehnička mašinska škola strukovnih studija Trstenik nije postupila po obavezujućim
primedbama i pravnim shvatanjima Upravnog suda, prilikom odlučivanja po žalbi u
ponovnom postupku. Naprotiv, ona je - kroz novu drugostepenu odluku Saveta Škole
- polemisala sa pravnim shvatanjem Suda i bavila se činjenicama koje "Sud nije
uzeo u obzir". Posledica takvog postupanja je činjenica da je Upravni sud ponovo
poništio drugostepeno rešenje, a pitanje statusa pritužioca u visokoškolskoj ustanovi
i dalјe nije rešeno.
Kako
je Upravni sud presudom od 13. novembra 2014. godine, ponovo poništio odluku Saveta
Škole i predmet vratio nadležnom organu na ponovno odlučivanje, Zaštitnik građana
smatra da Škola može otkloniti učinjeni propust, tako što će Savet Škole u ponovnom
drugostepenom postupku, postupati u skladu sa primedbama i obavezujućim pravnim
shvatanjima u presudama Upravnog suda, Odelјenja u Kragujevcu I-1 U 756/12 od
8. novembra 2012. godine i I-3 U 8413/13 od 13. novembra 2014. godine.
Na osnovu
svih utvrđenih činjenica i okolnosti, Zaštitnik građana je utvrdio propust u radu
Visoke tehničke mašinske škole strukovnih studija Trstenik na štetu pritužioca M.
S. i saglasno članu 31 stav 2. Zakona o Zaštitniku građana, uputio organu uprave
preporuku radi otklanjanja uočenih nedostataka u radu, kao i u cilјu unapređenja
rada i sprečavanja sličnih propusta u budućnosti.
POMOĆNICA GENERALNOG SEKRETARA
Nataša Jović
Dostaviti :
- Visokoj tehničkoj mašinskoj školi strukovnih
studija Trstenik
- Podnosiocu pritužbe
- Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja
Nema komentara:
Objavi komentar