Član
1
Ovim
zakonom uređuju se uslovi za održivi razvoj socijalnog stanovanja i
način obezbeđivanja i korišćenja sredstava za razvoj socijalnog
stanovanja, kao i druga pitanja od značaja za socijalno stanovanje.
Socijalno
stanovanje u smislu ovog zakona jeste stanovanje odgovarajućeg
standarda koje se obezbeđuje uz podršku države, u skladu sa
strategijom socijalnog stanovanja i programima za realizaciju
strategije, domaćinstvima koja iz socijalnih, ekonomskih i drugih
razloga ne mogu da obezbede stan po tržišnim uslovima.
Radi
obezbeđivanja uslova za održivi razvoj socijalnog stanovanja u
Republici Srbiji, a u cilju realizacije utvrđene nacionalne stambene
politike, kojom se određuju i mere za njeno sprovođenje, donosi se
Nacionalna strategija socijalnog stanovanja (u daljem tekstu:
Strategija) i Akcioni plan za njeno sprovođenje (u daljem tekstu:
Akcioni plan).
Opština,
grad i grad Beograd (u daljem tekstu: jedinica lokalne samouprave),
radi obezbeđivanja uslova za razvoj socijalnog stanovanja:
1)
donosi lokalnu stambenu strategiju u skladu sa Nacionalnom
strategijom socijalnog stanovanja;
2)
donosi, u skladu sa lokalnom stambenom strategijom i Nacionalnom
strategijom socijalnog stanovanja, programe socijalnog stanovanja;
3)
planira budžetska sredstva za sprovođenje lokalne stambene
strategije;
4)
obezbeđuje razvoj socijalnog stanovanja putem odgovarajuće
zemljišne politike i planiranja i uređenja prostora;
5)
vodi registar stanova;
6)
osniva samostalno ili zajedno sa drugim zainteresovanim jedinicama
lokalne samouprave neprofitnu stambenu organizaciju (stambenu
agenciju) radi sprovođenja lokalne stambene strategije, realizacije
programa socijalnog stanovanja i upravljanja stanovima za socijalno
stanovanje datim pod zakup, kao i radi obavljanja drugih aktivnosti
od javnog interesa u oblasti stanovanja.
Strategija
i Akcioni plan donose se za teritoriju Republike Srbije.
Strategijom
se određuju dugoročni i srednjoročni ciljevi razvoja socijalnog
stanovanja, u skladu sa regionalnim, ukupnim ekonomskim i socijalnim
razvojem, izvori i način obezbeđivanja sredstava za realizaciju
Strategije, razvoj socijalnog stanovanja i drugi elementi od značaja
za socijalno stanovanje.
Strategiju
i Akcioni plan donosi Vlada na predlog ministarstva nadležnog za
stambene poslove. Strategija se donosi za period od najmanje 10
godina, a
Akcioni plan za period od najmanje pet godina.
Akcionim
planom se operativno razrađuju ciljevi, mere i aktivnosti definisane
u Strategiji.
Rok
za donošenje Strategije je šest meseci (180 dana) od dana stupanja
na snagu ovog zakona.
Strategija
i Akcioni plan se objavljuju u "Službenom glasniku Republike
Srbije".
Radi
realizacije Strategije i Akcionog plana donose se programi socijalnog
stanovanja.
Programe
iz stava 1. ovog člana donosi Vlada na predlog ministarstva
nadležnog za stambene poslove.
Programima
iz člana 6. stav 1. ovog zakona utvrđuju se naročito:
1)
prioriteti u pogledu projekta, ciljnih grupa i obima sredstava;
2)
kriterijumi pod kojima se sredstva utvrđena programom mogu
koristiti;
3)
uslovi odobravanja i vraćanja sredstava.
Sredstva
za socijalno stanovanje obezbeđuju se iz:
1)
budžeta Republike Srbije;
2)
donacija;
3)
domaćih i inostranih kredita;
4)
sredstava od otplate kredita odobrenih u skladu sa ovim zakonom;
5)
drugih izvora u skladu sa zakonom.
Sredstva
iz člana 8. ovog zakona koriste se za:
1)
odobravanje dugoročnih kredita neprofitnim stambenim organizacijama
radi obezbeđivanja stanova za socijalno stanovanje;
2)
odobravanje dugoročnih kredita fizičkim i pravnim licima za
obezbeđivanje stanova za socijalno stanovanje;
3)
podsticanje dugoročne stambene štednje;
4)
podsticanje različitih vidova pribavljanja stanova za socijalno
stanovanje u vlasništvu ili u zakup;
5)
podsticanje različitih vidova pribavljanja stanova za socijalno
stanovanje osoba sa invaliditetom, kao i ličnih i porodičnih vojnih
invalida i civilnih invalida rata;
6)
podsticanje partnerstva javnog i privatnog sektora u oblasti
socijalnog stanovanja;
7)
podsticanje različitih vidova izgradnje za stanovanje uz podršku za
osobe sa invaliditetom;
8)
druge namene u skladu sa ovim zakonom i programom.
Vlada
bliže propisuje merila i kriterijume za korišćenje sredstava za
namene iz stava 1. ovog člana, na predlog ministarstva nadležnog za
stambene poslove.
Pravo
na rešavanje stambenih potreba u skladu sa ovim zakonom imaju lica
koja su bez stana, odnosno lica bez stana odgovarajućeg standarda i
koja iz
prihoda koje ostvaruju ne mogu da obezbede stan po tržišnim
uslovima.
Osnovna
merila za utvrđivanje reda prvenstva za rešavanje stambenih potreba
lica iz stava 1. ovog člana su:
1)
stambeni status,
2)
visina primanja,
3)
zdravstveno stanje,
4)
invalidnost,
5)
broj članova domaćinstva,
6)
imovinsko stanje.
U
određivanju reda prvenstva po osnovnim merilima prednost će imati
lica koja pripadaju ranjivim društvenim grupama: mladi, deca bez
roditeljskog staranja, samohrani roditelji, porodice sa više dece,
samačka domaćinstva, lica preko 65 godina starosti, osobe sa
invaliditetom, lični vojni invalidi, porodični vojni invalidi,
civilni invalidi rata, izbeglice i interno raseljena lica, Romi i
pripadnici drugih socijalno ranjivih grupa.
Vlada
u okviru svakog posebnog programa socijalnog stanovanja bliže
propisuje uslove i merila iz st. 1, 2. i 3. ovog člana.
Jedinica
lokalne samouprave u okviru svakog pojedinačnog programa socijalnog
stanovanja posebno propisuje uslove i merila za rešavanje stambenih
potreba domaćinstava iz st. 1, 2. i 3. ovog člana, u skladu sa
uslovima i merilima iz odgovarajućeg dokumenta Vlade.
Uslovi
i merila iz st. 2. i 3. ovog člana propisuju se u skladu sa merama i
politikama definisanim u strateškim dokumentima Republike Srbije i u
cilju podsticanja ravnomernog regionalnog razvoja i ukupnog razvoja
Republike Srbije.
Radi
obezbeđivanja uslova za održivi razvoj socijalnog stanovanja, kao i
obezbeđivanja i korišćenja sredstava za namene utvrđene ovim
zakonom, Vlada će osnovati Republičku agenciju za stanovanje (u
daljem tekstu: Agencija).
Na
osnivanje i pravni položaj Agencije primenjuju se odredbe zakona
kojim se uređuju javne agencije.
Saglasnost
na akt kojim se utvrđuju visina plata i broj zaposlenih u Agenciji
daje Vlada.
Agencija,
u skladu sa ovim zakonom i osnivačkim aktom, obavlja poslove koji se
odnose na: upravljanje sredstvima namenjenim za socijalno stanovanje;
izradu dugoročnih, srednjoročnih i godišnjih programa rada
Agencije; pripremu modela finansiranja programa socijalnog
stanovanja; izbor programa socijalnog stanovanja koji ispunjavaju
uslove za finansiranje; kontrolu namenskog korišćenja sredstava sa
stanovišta ostvarivanja ciljeva i zadataka razvoja socijalnog
stanovanja; pružanje stručne pomoći i tehničke podrške u izradi
i realizaciji programa socijalnog stanovanja; organizovanje stručnih
aktivnosti na izradi normativa i drugih dokumenata koji unapređuju
delatnost Agencije; druge zadatke i poslove od značaja za rad
Agencije.
Obezbeđivanje,
odnosno pribavljanje, upravljanje i davanje u zakup stanova
namenjenih za socijalno stanovanje, kao i upravljanje izgradnjom
stanova sa mogućnošću sticanja svojine putem prodaje pod
neprofitnim uslovima mogu obavljati neprofitne stambene organizacije.
Neprofitna
stambena organizacija može da obavlja poslove iz stava 1. ovog člana
ako je upisana u odgovarajući registar za obavljanje te vrste
poslova i ako je upisana u poseban registar neprofitnih stambenih
organizacija koje vodi ministarstvo nadležno za stambene poslove.
Neprofitne
stambene organizacije mogu biti stambene agencije, koje osnivaju
jedinice lokalne samouprave, stambene zadruge, osnovane i
organizovane u skladu sa zakonom i drugi organizacioni oblici.
U
cilju obavljanja poslova iz stava 1. ovog člana, kao i poslova na
realizaciji programa za socijalno stanovanje, neprofitna stambena
organizacija može konkurisati za dobijanje finansijskih sredstva
koja se, u skladu sa ovim zakonom, obezbeđuju za te namene.
Višak
prihoda nad rashodima neprofitna stambena organizacija može preneti
u narednu godinu za obavljanje poslova iz stava 1. ovog člana.
Neprofitna
stambena organizacija dužna je da u obavljanju poslova iz stava 1.
ovog člana primenjuje propisane standarde i normative za planiranje,
projektovanje, građenje, korišćenje i održavanje stanova za
socijalno stanovanje i za korišćenje zemljišta za izgradnju,
propisan način određivanja zakupnine i postupak nabavke dobara,
usluga i radova u izgradnji stanova, kao i druge propisane uslove.
Vlada
bliže propisuje uslove, standarde i normative iz stava 6. ovog
člana.
Ministarstvo
nadležno za stambene poslove vodi poseban registar neprofitnih
stambenih organizacija.
U
registar iz stava 1. ovog člana može da se upiše neprofitna
stambena organizacija koja je upisana u odgovarajući registar i koja
ima licencu za obavljanje poslova iz člana 13. stav 1. ovog zakona
(u daljem tekstu: licenca za rad).
Licencu
za rad izdaje ministar nadležan za stambene poslove neprofitnoj
organizaciji koja ispunjava propisane uslove.
Izdatu
licencu za rad ministar nadležan za stambene poslove može rešenjem
oduzeti ako utvrdi da neprofitna stambena organizacija ne posluje u
skladu sa propisanim uslovima.
Ministar
nadležan za stambene poslove bliže propisuje uslove za izdavanje i
oduzimanje licence za rad, kao i sadržinu posebnog registra iz stava
1. ovog člana.
Radi
obezbeđivanja uslova za socijalno stanovanje, korišćenje sredstava
za namene utvrđene ovim zakonom i pripreme godišnjeg programa,
korišćenje preostalih sredstava solidarne stambene izgradnje,
jedinice lokalne samouprave mogu da osnuju neprofitnu stambenu
organizaciju (u daljem tekstu: stambena agencija).
U
rad organa stambene agencije na lokalnom nivou uključiće se
obavezno zastupnici reprezentativnih sindikata.
Stambena
agencija:
1)
prikuplja podatke potrebne za izradu i utvrđivanje stambene politike
lokalne samouprave (snimanje i analiza postojećeg stambenog fonda i
stambenih potreba i dr.);
2)
upravlja projektima izgradnje stanova za socijalno stanovanje za
izdavanje u zakup na određeno vreme, bez mogućnosti otkupa ili
kupovine, odnosno bez mogućnosti sticanja svojine putem kupovine;
3)
upravlja izgradnjom stanova za prodaju pod neprofitnim uslovima i
ugovara prodaju tih stanova;
4)
izrađuje programe za realizaciju utvrđene stambene politike lokalne
samouprave;
5)
vrši upravljanje u vezi sa korišćenjem i održavanjem stanova za
socijalno stanovanje koji se izdaju pod zakup (naplata zakupnine,
otplata kredita prema Agenciji i drugim zajmodavcima, organizovanje
poslova održavanja stanova i dr.);
6)
obavlja poslove koji se odnose na izbor stanova za socijalno
stanovanje, ugovaranje zakupa i kupovine stanova, naplate zakupnine,
u saradnji sa institucijama socijalne zaštite i organima lokalne
samouprave;
7)
razvija nove programe finansiranja socijalnog stanovanja i podstiče
partnerski odnos između javnog i privatnog sektora u oblasti
socijalnog stanovanja;
8)
stara se da najmanje 10% stanova namenjenih za socijalno stanovanje
bude izgrađeno u skladu sa standardima pristupačnosti objekata od
javnog interesa propisanih propisima koji uređuju oblast izgradnje i
planiranja;
9)
obavlja i druge poslove u oblasti stanovanja od značaja za opštinu.
Sredstva
za osnivanje i rad stambene agencije obezbeđuju se iz:
1)
budžeta jedinice lokalne samouprave po osnovu prihoda od zakupa
stanova iz programa socijalnog stanovanja i zakupa stanova u državnoj
svojini koje koristi jedinica lokalne samouprave;
2)
donacija;
3)
primanja od prodaje nefinansijske imovine;
4)
kreditnih sredstava odobrenih od strane Agencije;
5)
primanja od zaduživanja prema međunarodnim institucijama za
finansiranje socijalnog stanovanja;
6)
sredstava od otplate kredita za raspodeljene stanove solidarnosti ako
aktom nadležnog organa jedinice lokalne samouprave nije drukčije
određeno;
7)
sopstvenih sredstava;
8)
drugih izvora u skladu sa zakonom.
Stanovi
za socijalno stanovanje pribavljeni sredstvima obezbeđenim u skladu
sa članom 8. koji se daju u zakup, ne mogu se otkupljivati, niti
davati u trajno vlasništvo.
Korisnici
stanova za socijalno stanovanje ne mogu davati u podzakup ili
otuđivati stan za socijalno stanovanje na koji su stekli pravo u
skladu sa ovim zakonom.
Sve
podzakonske akte neophodne za sprovođenje ovog zakona doneće Vlada
na predlog ministarstva nadležnog za stambene poslove u roku od
godinu dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Ovaj
zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom
glasniku Republike Srbije".
Nema komentara:
Objavi komentar