Translate

20. 01. 2015.

Fejsbuk ekonomski jak kao Portugalija - mit ili istina



    Fejsbuk ekonomski jak kao Portugalija - mit ili istina                                        

Objavljeno : 20.01.2015.                                                      
  
Društvena mreža Fejsbuk 20. januara je objavila izveštaj prema kojem je zaslužna za 195 milijardi evra prihoda u svetskoj ekonomiji i 4,5 miliona radnih mesta u 2014. Međutim, nezavisni ekonomisti smatraju da je izveštaj, koji je radila revizorska kuća Delojt (Deloitte), zasnovan na pogrešnim pretpostavkama. Ne osporavajući da Fejsbuk ima izvestan pozitivan uticaj na svetsku privredu, oni su ocenili da taj uticaj nije ni izbliza toliko veliki kao što Fejsbuk želi da prikaže.

Stručnjaci Delojta su ekonomskom analizom procenjivali uticaj Fejsbuka za firme koje ovu mrežu koriste kao marketinšku platformu, kao i uticaj na prodaju mobilnih telefona, intenrnet usluga i kao oruđe ekonomije zasnovane na aplikacijama.

Prema nalazima istraživanja, u privredi EU se Fejsbuku može pripisati 44 milijarde evra i 783.000 radnih mesta od oktobra 2013. do oktobra 2014. U pogledu zapošljavanja u EU je od toga najveće koristi imala Velika Britanija (154.000 radnih mesta), Nemačka skoro duplo manje (84.000), a slede Francuska (78.000) i Italija (70.000).

Najveći uticaj zabeležile su Sjedinjene Američke Države - 98 miljardi evra i 1,04 miliona radnih mesta.
Background
Istraživanje se može shvatiti i kao izvesna protivteža kritikama na račun Fejsbuka, između ostalog i u pogledu doprinosa porezima i poslovanju u EU.

Fejsbuk je jedna od kompanija koju bi mogla da pogodi najava britanskog ministra finansija Džordža Ozborna iz decembra 2014. da će primeniti taksu od 25% na profit "koji su multinacionalne kompanije ostvarile ekonomskom aktivnošću u Velikoj Britaniji, što se onda veštački izmešta iz zemlje".

Krajem novembra Francuska i Nemačka pozvale su Evropsku komisiju da revidira pravila konkurencije za internet platforme da bi stvorila uslove za ravnopravnu utakmicu i podstakla evropske kompanije da uđu na to tržište.

Ministri nadležni za internet i telekomunikacije ove dve zemlje podržali su napore EU da istraži poresku praksu stranih giganata u Evropi.

Portparol Fejsbuka je rekao za briselski EurAktiv da izveštaj nije objavljen da bi se odgovorilo na ove kritike, već da bi se sagledao pozitivan uticaj ove kompanije na privredu.

Međutim, prema pisanju bloga Vol strit žurnala, čiji autor je reporter tog lista za društvene mreže, izveštaj ne treba shvatiti zdravo za gotovo. U tekstu se ukazuje da je navodni uticaj Fejsbuka na privredu gotovo jednak bruto domaćem proizvodu Portugalije, i dovodi se u pitanje ovaj nalaz. 

Nezavisni ekonomisti su ocenili da su Delojt i Fejsbuk koristili sumnjive pretpostavke, i da su između ostalog vrednovali svako "lajkovanje" na Fejsbuku, i ovoj mreži pripisali svaki šesti prodati telefon sa naprednim funkcijama, takozvani smartfon (smartphone).

"Rezultati su beznačajni. Fejsbuk je posledica, a ne uzrok rasta pristupa Internetu i njegovog korišćenja", rekao je profesor Stenford univerziteta Rodžer Nol (Noll).

Sa ovom ocenom se nije složila operativna direktorka Fejsbuka Šeril Sandberg, koja smatra da je Fejsbuk jedan od osnovnih razloga što ljudi kupuju telefone, posebno u zemljama u razvoju.

Sandbergova namerava da o rezultatima istraživanja raspravlja na Svetskom ekonomskom forumu u Davosu. Ona je rekla da je Fejsbuk istraživanjem želeo da ukaže da tehnološke kompanije ne nanose samo štetu tradicionalnim sektorima, već i stvaraju nova radna mesta i to van tehnološkog sektora.

Direktorka u Delojtu nadležna za ovo istraživanje Ana Agilar rekla je da istraživanje počiva na statističkim podacima koje je pružio Fejsbuk, kao i na kvalitativnim raspravama s Fejsbukom o njegovom ekonomskom uticaju u svetu.

Agilarova nije želela da otkrije na koliko je procenjen pojedinačni "lajk", navodi se na blogu Vol strit žurnala.

Profesor ekonomije na Džordž Mejson univerzitetu Tajler Kauen (Tyler Cowen) rekao je da Fejsbuk neosporno ima značajan ekonomski uticaj, ali da nije ni izbliza toliko veliki kao što se navodi u izveštaju. Prema njegovoj oceni, istraživanje je zasnovano na "lošem promišljanju".

"Vrednost pametnih telefona je što vam omogućavaju da čitate Fejsbuk - kao dodatak svim drugim pogodnostima, a ne obratno", ocenio je Kauen.


Foto: Beta-AP

Nema komentara:

Objavi komentar