Fejsbuk ekonomski jak kao Portugalija - mit ili istina
Objavljeno : 20.01.2015.
Društvena mreža Fejsbuk 20. januara je objavila izveštaj
prema kojem je zaslužna za 195 milijardi evra prihoda u svetskoj ekonomiji i
4,5 miliona radnih mesta u 2014. Međutim, nezavisni ekonomisti smatraju da je
izveštaj, koji je radila revizorska kuća Delojt (Deloitte), zasnovan na
pogrešnim pretpostavkama. Ne osporavajući da Fejsbuk ima izvestan pozitivan
uticaj na svetsku privredu, oni su ocenili da taj uticaj nije ni izbliza toliko
veliki kao što Fejsbuk želi da prikaže.
Stručnjaci Delojta su ekonomskom analizom procenjivali
uticaj Fejsbuka za firme koje ovu mrežu koriste kao marketinšku platformu, kao
i uticaj na prodaju mobilnih telefona, intenrnet usluga i kao oruđe ekonomije
zasnovane na aplikacijama.
Prema nalazima istraživanja, u privredi EU se Fejsbuku može
pripisati 44 milijarde evra i 783.000 radnih mesta od oktobra 2013. do oktobra
2014. U pogledu zapošljavanja u EU je od toga najveće koristi imala Velika
Britanija (154.000 radnih mesta), Nemačka skoro duplo manje (84.000), a slede
Francuska (78.000) i Italija (70.000).
Najveći uticaj zabeležile su Sjedinjene Američke Države - 98
miljardi evra i 1,04 miliona radnih mesta.
Background
Istraživanje se može shvatiti i kao izvesna protivteža
kritikama na račun Fejsbuka, između ostalog i u pogledu doprinosa porezima i
poslovanju u EU.
Fejsbuk je jedna od kompanija koju bi mogla da pogodi najava
britanskog ministra finansija Džordža Ozborna iz decembra 2014. da će primeniti
taksu od 25% na profit "koji su multinacionalne kompanije ostvarile
ekonomskom aktivnošću u Velikoj Britaniji, što se onda veštački izmešta iz
zemlje".
Krajem novembra Francuska i Nemačka pozvale su Evropsku
komisiju da revidira pravila konkurencije za internet platforme da bi stvorila
uslove za ravnopravnu utakmicu i podstakla evropske kompanije da uđu na to
tržište.
Ministri nadležni za internet i telekomunikacije ove dve
zemlje podržali su napore EU da istraži poresku praksu stranih giganata u
Evropi.
Portparol Fejsbuka je rekao za briselski EurAktiv da
izveštaj nije objavljen da bi se odgovorilo na ove kritike, već da bi se
sagledao pozitivan uticaj ove kompanije na privredu.
Međutim, prema pisanju bloga Vol strit žurnala, čiji autor
je reporter tog lista za društvene mreže, izveštaj ne treba shvatiti zdravo za
gotovo. U tekstu se ukazuje da je navodni uticaj Fejsbuka na privredu gotovo
jednak bruto domaćem proizvodu Portugalije, i dovodi se u pitanje ovaj
nalaz.
Nezavisni ekonomisti su ocenili da su Delojt i Fejsbuk
koristili sumnjive pretpostavke, i da su između ostalog vrednovali svako
"lajkovanje" na Fejsbuku, i ovoj mreži pripisali svaki šesti prodati
telefon sa naprednim funkcijama, takozvani smartfon (smartphone).
"Rezultati su beznačajni. Fejsbuk je posledica, a ne
uzrok rasta pristupa Internetu i njegovog korišćenja", rekao je profesor
Stenford univerziteta Rodžer Nol (Noll).
Sa ovom ocenom se nije složila operativna direktorka
Fejsbuka Šeril Sandberg, koja smatra da je Fejsbuk jedan od osnovnih razloga
što ljudi kupuju telefone, posebno u zemljama u razvoju.
Sandbergova namerava da o rezultatima istraživanja
raspravlja na Svetskom ekonomskom forumu u Davosu. Ona je rekla da je Fejsbuk
istraživanjem želeo da ukaže da tehnološke kompanije ne nanose samo štetu
tradicionalnim sektorima, već i stvaraju nova radna mesta i to van tehnološkog
sektora.
Direktorka u Delojtu nadležna za ovo istraživanje Ana Agilar
rekla je da istraživanje počiva na statističkim podacima koje je pružio
Fejsbuk, kao i na kvalitativnim raspravama s Fejsbukom o njegovom ekonomskom
uticaju u svetu.
Agilarova nije želela da otkrije na koliko je procenjen
pojedinačni "lajk", navodi se na blogu Vol strit žurnala.
Profesor ekonomije na Džordž Mejson univerzitetu Tajler
Kauen (Tyler Cowen) rekao je da Fejsbuk neosporno ima značajan ekonomski
uticaj, ali da nije ni izbliza toliko veliki kao što se navodi u izveštaju.
Prema njegovoj oceni, istraživanje je zasnovano na "lošem
promišljanju".
"Vrednost pametnih telefona je što vam omogućavaju da
čitate Fejsbuk - kao dodatak svim drugim pogodnostima, a ne obratno",
ocenio je Kauen.
Izvor: EurActiv.com i S.V.
Foto: Beta-AP
Nema komentara:
Objavi komentar