Mario Reljanović -/15/01/2015
________________________ Racionalizacija_______________
Fotografije čitateljki, Ivana Karić
Premijer Vučić obećao je da će 2015. godina biti teška.
Sasvim je izvesno da država ne može da izdrži svoj preglomazni državni aparat i
javnu potrošnju. Smanjenje broja zaposlenih u javnom sektoru jedan je od
prioritetnih zadataka Vlade, i to ne može biti sporno. Iako je do sada ovaj
zadatak vešto izbegavan (uz izuzetak uvođenja zabrane zapošljavanja u javnom
sektoru krajem 2013. godine), a partijsko zapošljavanje ostalo privilegija
podobnih, očigledno je da ozbiljan finansijski udar na materijalno najugroženije
građane (penzionere, primaoce socijalnih davanja) nije dao očekivane rezultate,
pa se pokrenulo i ovo pitanje – pod neutralnim nazivom „racionalizacije za
korisnike javnih sredstava“.
Naime, različita ministarstva su, neposredno pre ili
neposredno nakon novogodišnjih praznika, na adrese različitih organizacija i
institucija, kao i organa lokalne samouprave, poslala tabelu i uputstvo za
njeno popunjavanje. Tabelu i uputstvo su prethodno dobila od Ministarstva
državne uprave i lokalne samouprave. Tabela nema ime i njen karakter
opredeljuje samo prateća informacija da će služiti za izradu plana
racionalizacije za korisnike javnih sredstava.
Uputstvo otkriva da je reč o veoma ozbiljnom poduhvatu,
odnosno da svaki starešina (direktor, rukovodilac i slično) kome je tabela
upućena mora da opredeli broj zaposlenih koji će predstavljati višak u radnoj
jedinici na čijem čelu se nalazi. U prvih nekoliko kolona upisuju se opšti
podaci o korisniku javnih sredstava. Potom slede podaci koji se odnose na broj
radno angažovanih lica – zaposlenih na neodređeno i određeno vreme, kao i
angažovanih po drugim osnovama bez zasnivanja radnog odnosa. Dve kolone su
rezervisane za ove podatke – u jednu se unosi broj iz decembra 2013. godine, a
u drugu iz decembra 2014. godine. Potom se unosi podatak o predviđenom
„prirodnom odlivu“ – broj zaposlenih koji će napustiti korisnika javnih
sredstava ili se penzionisati do 30. juna 2015. godine.
Kolona VII je posebno zanimljiva. U nju se naime upisuje
sledeći podatak:
„Ako korisnik ima potrebu za novim zapošljavanjem na
određenim radnim mestima, potrebno je da izvrši racionalizaciju većeg broja
zaposlenih sa drugih radnih mesta (na primer, radna mesta za kojim je prestala
potreba ili ih je moguće objediniti usled smanjenja obima posla), tako da
ukupan broj zaposlenih posle 30.06.2015. godine odgovara umanjenju od 6,5% u
skladu sa Uputstvom. To znači da je potrebno racionalizovati više od 6,5%
zaposlenih da bi korisnik mogao da angažuje nova lica na određena radna mesta
za koja je iskazao potrebu.“
Saznajemo čak tri stvari iz ove dve rečenice: 1) da
otpuštanje ne znači da neće biti novog (partijskog) zapošljavanja; 2) da je
famozna cifra smanjenja broja zaposlenih 6,5%; 3) da će se ceo postupak
sprovesti do 30. juna ove godine. Može se dodati i četvrta stvar, mada je više
predmet etike nego politike – otpuštanje se u Uputstvu naziva
„racionalizacija“. Nijednom se ne pominju izrazi „otpuštanje“ i „otkaz“.
Naredne kolone logički prate matematiku „racionalizacije“ –
trebalo bi ih popuniti brojem zaposlenih koji će ostati da rade, kao i brojem
zaposlenih kojima će radni odnos prestati. Zanimljivo je da se ovde pominje
prestanak radnog odnosa, iako se pominju i lica koja nisu u radnom odnosu, nego
su angažovana po drugim osnovima (ugovor o delu, ugovor o privremenim i
povremenim poslovima).
Kolona X sadrži broj zaposlenih koji će biti stavljen na
raspolaganje internom tržištu rada, odnosno broj državnih službenika koji će u
postupku ostati neraspoređeni, u skladu sa Zakonom o državnim službenicima.
Kolona XI sadrži predlog mera koje se moraju sprovesti u
postupku „racionalizacije“ (kao primer su dati ukrupnjavanje ili objedinjavanje
poslova, ukidanje nepotrebnih radnih mesta).
Šta sve u navedenom nije u redu? Nekoliko stvari:
- Korisnici
javnih sredstava od kojih se očekuje da popune tabelu, dobili su paket
dokumenata u formi dopisa/obaveštenja. Poslednja rečenica „obaveštenja“,
međutim, doslovce isto konvertuje u – naređenje: „S obzirom na hitnost
situacije neophodno je da postupite u skladu sa ovim obaveštenjem!“
Tumačenjem se može jedino doći do zaključka da adresatu nije ostavljeno
puno prostora da se ne povinuje, iako je sa formalnopravne strane ovakav
karakter dokumenta krajnje diskutabilan.
- Ne
postoji saznanje, odnosno javnosti nije predočen ukupan broj zaposlenih u
javnom sektoru. Nema nikakve naznake „velike slike“ racionalizacije;
svakom šrafu u mašineriji otkriva se samo onaj deo slagalice koji nužno
mora da zna, kako bi obavio povereni mu posao.
- Gotovo
nestvarno zvuči podatak da će svaka organizacija, institucija, svaki
element državne uprave i lokalne samouprave kako god se nazivao, morati da
smanji broj zaposlenih za isti procenat – 6,5%. Ovo je prilično
diletantsko rešenje, budući da je sasvim jasno da će biti „racionalisane“
drastično različite radne jedinice, u kojima ne mora nužno da postoji
višak zaposlenih, odnosno višak može da iznosi daleko iznad predviđenog
procenta. Linearno smanjenje zaposlenih, ako je ovo zaista namera ovakvog
poduhvata, ne može se opravdati niti jednim racionalnim razlogom.
- Rok
za izradu tabele je nestvarno kratak – u dokumentu koji nam je dostupan
traži se da se kolone I do VI popune do 15. januara, a ostatak do 22.
februara. Na stranu da je ovde reč o ljudskim sudbinama; kada bi se
situacija potpuno „bezdušno“ posmatrala sa stanovišta menadžerskog posla,
svaki stručnjak za procenu procesa rada, čak i u malim radnim sredinama,
verovatno bi se izjasnio da je nemoguće u roku od jednog do nekoliko
radnih dana napraviti kvalitetnu i na struci zasnovanu kvantitativnu
procenu ove vrste, koja će direktno uticati na radni proces u nekoliko
narednih godina.
- Jedini
pravni akt na koji se tvorci uputstva pozivaju, jeste Odluka Vlade Srbije
o maksimalnom broju zaposlenih u organima državne uprave, javnim agencijama
i organizacijama za obavezno socijalno osiguranje (Službeni glasnik RS 69/2014). I ovaj akt se pominje
samo posredno – naime, za novoobrazovane organe koji nisu bili formirani
decembra 2013. godine, broj zaposlenih će se iskazati preko broja
zaposlenih koji su određeni u navedenoj Odluci. Za druga pitanja, Odluka
nije relevantna. Nema ni pomena kako i zašto se ova „obavezna anketa“
sprovodi, odnosno na kojem pravnom osnovu se zasniva obaveza da se po njoj
postupi.
- Poslednja
kolona pod nazivom „Napomene“ rezervisana je za zapažanja koji se
propisi moraju izmeniti da bi se predviđene mere racionalizacije mogle
sprovesti. Ovo u prevodu znači da onaj ko popunjava tabelu nije
vezan postojećim propisima – ako slučajno primeti da je nešto
nezakonito, samo to treba da napomene u posebnoj koloni, kako bi se to
naknadno ozakonilo! Pravna država na delu, svaka čast.
U navedenim dokumentima dakle nema niti jedne smernice kako
i zašto se vrši „racionalizacija“. Samo nebo je prepreka, a zakoni to nisu
nikako – oni će se promeniti tako da se u njih ugura svaka ideja kao zakonita,
verovatno bez obzira na to koliko se kosi sa zdravim razumom.
Premijer Vučić je takođe naglasio da će najvažnija u ovoj
godini biti – odgovornost. Ostaje da se vidi na koji način će se javnost
upoznavati sa razvojem „racionalizacije“, potencijalno najmasovnijeg otpuštanja
zaposlenih u Srbiji ikada.
Da li ćemo moći da se na vreme upoznamo sa kriterijumima na
osnovu kojih će se vršiti izbor zaposlenih koji će ostati bez posla? Da li će
ovaj izbor biti izvršen prema zakonskim procedurama, koje važe o opštem i
posebnim režimima radnih odnosa? Proces otpuštanja u javnom sektoru je, za
razliku onog ustanovljenog izmenama i dopunama Zakona o radu, dugotrajan i
detaljno regulisan.
Koliko vremena će biti ostavljeno nadležnima da se načine
ovako krupni potezi kojima će, direktno ili indirektno, biti pogođene desetine
hiljada ljudi? Kada smo već kod cifara, da li će neko u Vladi naći za shodno da
nam saopšti koliko je 6,5% u apsolutnoj cifri zaposlenih?
Konačno, ali ne i najmanje važno – da li će doći do
diskriminacije po osnovu političke pripadnosti prilikom primene propisa? U
protivnom, ako javnost i zaposleni ne dobiju sve ove i mnoge druge odgovore na
vreme, čini se da će Vlada morati da preuzme odgovornost za netransparentnost i
potencijalnu nezakonitost uručenih otkaza, a posrnulo pravosuđe će se naći pred
još jednom lavinom radnih sporova protiv države. Za sada, Vlada je pala na
ispitu – jedinica za aljkavost, prikrivanje važnih informacija od javnosti i
stvaranje panike među zaposlenima.
Peščanik.net, 15.01.2015.
Nema komentara:
Objavi komentar