Translate

08. 01. 2015.

Inicijativa za izmenu i dopunu Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom




Inicijativa za izmenu i dopunu Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom

četvrtak, 04 decembar 2014

Zaštitnik građana podneo Inicijativu za izmenu i dopunu Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom u cilju potpunijeg ostvarivanja roditeljskog i dečjeg dodatka i usklađivanja sa odredbama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i načelom inkluzivnog

Na osnovu člana 18. stav 2. Zakona o Zaštitniku građana („Službeni glasnik RS“, br. 79/2005 i 54/2007) podnosim Vladi Republike Srbije
  
I N I C I J A T I V U

da Narodnoj skupštini Republike Srbije predloži Zakon o izmenama i dopunama Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom ("Sl. glasnik RS" br. 16/02, 115/05, 107/09 i 104/14), kojim će se

  • propisati da otac deteta može ostvariti pravo na roditelјski dodatak u slučaju kada je majka deteta strani državlјanin ili lice bez državlјanstva, a otac i/ili dete domaći državlјani;
  • propisati da otac deteta može ostvariti pravo na roditelјski dodatak u slučaju kada majka nema prebivalište u Republici Srbiji, a otac i/ili dete imaju;
  • propisati da dete koje je državlјanin Republike Srbije i koje živi i školuje se u Republici Srbiji može ostvariti pravo na dečji dodatak i kada se nalazi pod neposrednom brigom roditelјa koji nema državlјanstvo Republike Srbije, odnosno nema prebivalište u Republici Srbiji;
  • brisati ostvarivanje prava na zdravstvenu zaštitu preko Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje kao uslov za ostvarivanje prava na roditelјski i dečji dodatak dodatak;
  • odredbe Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom uskladiti sa odredbama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i načelom inkluzivnog obrazovanja.
R a z l o z i

Odredbama Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom kojima se uređuje roditelјski dodatak propisano je da  "roditelјski dodatak ostvaruje majka za prvo, drugo, treće i četvrto dete pod uslovom da je državlјanin Republike Srbije, da ima prebivalište u Republici Srbiji i da ostvaruje pravo na zdravstvenu zaštitu preko Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje"  (u dalјem tekstu RFZO). Ovo pravo može ostvariti otac deteta, izuzetno, "ukoliko majka deteta nije živa, ukoliko je napustila dete ili je iz objektivnih razloga sprečena da neposredno brine o detetu" .


Odredbama Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom kojima se uređuje dečji dodatak propisano je da  "dečji dodatak ostvaruje jedan od roditelјa koji neposredno brine o detetu, koji je državlјanin Republike Srbije, ima prebivalište na teritoriji Republike Srbije i ostvaruje pravo na zdravstvenu zaštitu preko RFZO, za prvo, drugo, treće i četvrto dete po redu rođenja u porodici" .Ovo pravo može da
_________________
[1] чл. 14. ст. 1. Закона о финансијској подршци породици са децом
[1] чл. 14. ст. 7. Закона о финансијској подршци породици са децом
[1] чл. 17. ст. 1. Закона о финансијској подршци породици са децом
__________________________________________________________________
2
_______________________________________________
ostvari stranac "koji radi na teritoriji Republike Srbije, ako je to određeno međunarodnim sporazumom" . Pravo na dečiji dodatak ostvaruje se pod uslovom da ukupan mesečni prihod ne prelazi propisani iznos .

Zakon je pravo na dečji dodatak priznao detetu do 19. godine, ukoliko je na redovnom školovanju, a izuzetno i do 26. godine kada je reč o detetu "za koje je donet akt o razvrstavanju" . Zakon je propisao i da se uvećava cenzus za ostvarivanje prava na dečji dodatak, kada u porodici živi dete " za koje je donet akt o razvrstavanju" .

Citirane odredbe Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom, potrebno je izmeniti iz sledećih razloga:

1. Roditelјski dodatak je mera podsticaja rađanja čiji je cilј povećanje broja dece koja će biti državlјani Republike Srbije i u njoj živeti. Dete može da stekne državlјanstvo Srbije i kada majka nije državlјanka Srbije, dok prijava detetovog prebivališta na teritoriji Republike Srbije nije povezana sa državlјanstvom roditelјa (prebivalište deteta je prebivalište jednog ili oba roditelјa ).

Zakon o finansijskoj podršci porodici sa decom propisao je samo tri slučaja kada se otac može pojaviti kao nosilac prava na roditelјski dodatak: kada majka deteta nije živa; kada je majka napustila dete; i kada iz objektivnih razloga majka ne može da neposredno brine o detetu. Nedostatak državlјanstva Republike Srbije na strani majke nije propisan kao objektivna okolnost i opravdan razlog da na mesto majke, kao nosilac prava na roditelјski dodatak, stupi otac. Ustavni sud Republike Srbije je doneo Odluku , kojom je odbio predloge za utvrđivanje neustavnosti odredbi čl. 14. st. 1, 4. i 7. Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom "pod uslovom da se odredba člana 14. stav 7. Zakona tumači i primenjuje na način da pravo na roditelјski dodatak, ako ispunjava uslove iz st. 1. do 5. ovog člana, može ostvariti i otac deteta ukoliko majka nije državlјanin Republike Srbije". Sud je stao na stanovište je potrebno "da se sporno pravno pitanje uredi na jasan i nedvosmislen način navedenim Zakonom, kako bi se otklonila eventualna potreba za dalјim, odnosno dodatnim tumačenjem odredaba člana 14. Zakona".

2.  Za razliku od roditelјskog dodatka koji je pravo roditelјa, dečji dodatak je pravo deteta. Na to upućuju i same zakonske odredbe ("dečji dodatak pripada detetu..." ), a potvrđuje i stav Vrhovnog kasacionog suda: "Dečji dodatak predstavlјa deo troškova koji se odnose na mesečne potrebe svakog deteta, kojim se doprinosi ostvarivanju bolјeg životnog standarda deteta, pa sredstva od dečjeg dodatka pripadaju detetu na čije se ime isplaćuju, a ne roditelјu kome se isplaćuju" .


Shodno važećim zakonskim odredbama, dete koje je državlјanin Republike Srbije, sa prebivalištem u Republici Srbiji, koje je zdravstveno osigurano i na školovanju u Republici Srbiji, čiji su prihodi niži od granice koju je zakon postavio, neće ostvariti pravo na dečji dodatak ako se o njemu neposredno stara roditelј stranac bez zaposlenja, bez prebivališta u Republici Srbiji i bez zdravstvenog osiguranja. Činjenice da je roditelј bez zaposlenja, bez
_________________
[1] чл. 14. ст. 1. Закона о финансијској подршци породици са децом
[2] чл. 14. ст. 7. Закона о финансијској подршци породици са децом
[3] чл. 17. ст. 1. Закона о финансијској подршци породици са децом
[4] чл. 17. ст. 5. Закона о финансијској подршци породици са децом
[5] чл. 19. Закона о финансијској подршци породици са децом
[6] чл. 17. ст. 9. Закона о финансијској подршци породици са децом
[7] чл. 20. Закона о финансијској подршци породици са децом
[8] чл. 11. Закона о пребивалишту и боравишту грађана ("Сл. гласник РС" бр. 87/11)
[9] Одлука бр. ИУз 40/2012 од 11. јула 2014. године,  објављена 1. октобра 2014. године у "Сл. гласнику РС", бр. 104/2014
[10] чл. 17. ст. 6-9. Закона о финансијској подршци породици са децом
[11] Врховни касациони суд , Рев. бр. 690/2012 од 12. 09. 2012. године
____________________________________________________________________
 3
_________________________________________________________________________

mogućnosti zaposlenja (jer je stranac) i bez zdravstvenog osiguranja već same po sebi ukazuju na porodicu koja je ekonomski i socijalno ugrožena. S obzirom da je dečji dodatak mera usmerena na podršku materijalno ugroženoj deci, uslovlјavanje ostvarivanja ovog prava državlјanstvom, prebivalištem i zdravstvenim osiguranjem roditelјa koji se neposredno stara o detetu nije u skladu sa cilјem zbog koga je ovaj zakon donet, jer iz prava na dečji dodatak može da isklјuči decu kojoj je ova vrsta društvene podrške neophodna.

3.            Obavezno zdravstveno osiguranje majke, odnosno roditelјa koji se neposredno stara o detetu (bez obzira na državlјanstvo), kao uslov za ostvarivanje roditelјskog, odnosno dečjeg dodatka otežava i onemogućava ostvarivanje prava deteta i roditelјa u situaciji kada veliki broj građana faktički nemaju zdravstveno osiguranje zbog propusta trećih lica da izmiruju doprinose za zdravstveno osiguranje i propusta organa vlasti da preduzmu mere propisane za takve slučajeve . Zadržavanjem ovih uslova mogle bi biti uskraćene mere finansijske podrške porodicama i deci kojoj je takva podrška potrebna, i kod kojih su nedostatak zdravstvenog osiguranja i zdravstvene zaštite samo jedan od oblika ili rezultata socijalne isklјučenosti i siromaštva.

4.            Donošenjem Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja  uveden je princip inkluzivnog obrazovanja dece. Zakonom su ukinute komisije za razvrstavanje, a u sistem uvedene interresorne komisije koje ne procenjuju sposobnost deteta da se školuje i "razvrstavaju" decu, već procenjuju potrebu deteta za dodatnom podrškom u obrazovanju.
                ZAŠTITNIK GRAĐANA

                Saša Janković





[12] Годишњи извештај Заштитника грађана за 2013. годину, стр. 108

Nema komentara:

Objavi komentar