Inicijativa
za izmenu i dopunu Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom
četvrtak,
04 decembar 2014
Zaštitnik
građana podneo Inicijativu za izmenu i dopunu Zakona o finansijskoj podršci
porodici sa decom u cilju potpunijeg ostvarivanja roditeljskog i dečjeg dodatka
i usklađivanja sa odredbama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja
i načelom inkluzivnog
Na osnovu člana 18. stav 2. Zakona
o Zaštitniku građana („Službeni glasnik RS“, br. 79/2005 i 54/2007) podnosim Vladi Republike Srbije
I N I C I J A T I V U
da Narodnoj skupštini Republike Srbije predloži Zakon o izmenama i dopunama
Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom ("Sl. glasnik RS" br.
16/02, 115/05, 107/09 i 104/14), kojim će se
- propisati da otac deteta
može ostvariti pravo na roditelјski dodatak u slučaju kada je majka deteta
strani državlјanin ili lice bez državlјanstva, a otac i/ili dete domaći državlјani;
- propisati da otac deteta
može ostvariti pravo na roditelјski dodatak u slučaju kada majka nema prebivalište
u Republici Srbiji, a otac i/ili dete imaju;
- propisati da dete koje
je državlјanin Republike Srbije i koje živi i školuje se u Republici Srbiji
može ostvariti pravo na dečji dodatak i kada se nalazi pod neposrednom brigom
roditelјa koji nema državlјanstvo Republike Srbije, odnosno nema prebivalište
u Republici Srbiji;
- brisati ostvarivanje prava
na zdravstvenu zaštitu preko Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje kao
uslov za ostvarivanje prava na roditelјski i dečji dodatak dodatak;
- odredbe Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom uskladiti sa odredbama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja i načelom inkluzivnog obrazovanja.
R a z l o z i
Odredbama Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom
kojima se uređuje roditelјski dodatak propisano je da "roditelјski dodatak ostvaruje majka za
prvo, drugo, treće i četvrto dete pod uslovom da je državlјanin Republike
Srbije, da ima prebivalište u Republici Srbiji i da ostvaruje pravo na
zdravstvenu zaštitu preko Republičkog zavoda za zdravstveno
osiguranje" (u dalјem tekstu RFZO).
Ovo pravo može ostvariti otac deteta, izuzetno, "ukoliko majka deteta nije
živa, ukoliko je napustila dete ili je iz objektivnih razloga sprečena da
neposredno brine o detetu" .
Odredbama Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom
kojima se uređuje dečji dodatak propisano je da
"dečji dodatak ostvaruje jedan od roditelјa koji neposredno brine o
detetu, koji je državlјanin Republike Srbije, ima prebivalište na teritoriji
Republike Srbije i ostvaruje pravo na zdravstvenu zaštitu preko RFZO, za prvo,
drugo, treće i četvrto dete po redu rođenja u porodici" .Ovo pravo može da
_________________
[1]
чл. 14. ст. 1. Закона о финансијској подршци породици са децом
[1]
чл. 14. ст. 7. Закона о финансијској подршци породици са децом
[1]
чл. 17. ст. 1. Закона о финансијској подршци породици са децом
__________________________________________________________________
2
_______________________________________________
ostvari stranac "koji
radi na teritoriji Republike Srbije, ako je to određeno međunarodnim
sporazumom" . Pravo na dečiji dodatak ostvaruje se pod uslovom da ukupan
mesečni prihod ne prelazi propisani iznos .
Zakon je pravo na dečji dodatak priznao detetu do 19.
godine, ukoliko je na redovnom školovanju, a izuzetno i do 26. godine kada je
reč o detetu "za koje je donet akt o razvrstavanju" . Zakon je
propisao i da se uvećava cenzus za ostvarivanje prava na dečji dodatak, kada u
porodici živi dete " za koje je donet akt o razvrstavanju" .
Citirane odredbe Zakona o finansijskoj podršci porodici sa
decom, potrebno je izmeniti iz sledećih razloga:
1. Roditelјski
dodatak je mera podsticaja rađanja čiji je cilј povećanje broja dece koja će
biti državlјani Republike Srbije i u njoj živeti. Dete može da stekne
državlјanstvo Srbije i kada majka nije državlјanka Srbije, dok prijava
detetovog prebivališta na teritoriji Republike Srbije nije povezana sa
državlјanstvom roditelјa (prebivalište deteta je prebivalište jednog ili oba
roditelјa ).
Zakon o finansijskoj podršci porodici sa decom propisao je
samo tri slučaja kada se otac može pojaviti kao nosilac prava na roditelјski
dodatak: kada majka deteta nije živa; kada je majka napustila dete; i kada iz
objektivnih razloga majka ne može da neposredno brine o detetu. Nedostatak
državlјanstva Republike Srbije na strani majke nije propisan kao objektivna
okolnost i opravdan razlog da na mesto majke, kao nosilac prava na roditelјski
dodatak, stupi otac. Ustavni sud Republike Srbije je doneo Odluku , kojom je
odbio predloge za utvrđivanje neustavnosti odredbi čl. 14. st. 1, 4. i 7.
Zakona o finansijskoj podršci porodici sa decom "pod uslovom da se odredba
člana 14. stav 7. Zakona tumači i primenjuje na način da pravo na roditelјski
dodatak, ako ispunjava uslove iz st. 1. do 5. ovog člana, može ostvariti i otac
deteta ukoliko majka nije državlјanin Republike Srbije". Sud je stao na
stanovište je potrebno "da se sporno pravno pitanje uredi na jasan i
nedvosmislen način navedenim Zakonom, kako bi se otklonila eventualna potreba
za dalјim, odnosno dodatnim tumačenjem odredaba člana 14. Zakona".
2. Za
razliku od roditelјskog dodatka koji je pravo roditelјa, dečji dodatak je pravo
deteta. Na to upućuju i same zakonske odredbe ("dečji dodatak pripada
detetu..." ), a potvrđuje i stav Vrhovnog kasacionog suda: "Dečji
dodatak predstavlјa deo troškova koji se odnose na mesečne potrebe svakog
deteta, kojim se doprinosi ostvarivanju bolјeg životnog standarda deteta, pa
sredstva od dečjeg dodatka pripadaju detetu na čije se ime isplaćuju, a ne roditelјu
kome se isplaćuju" .
Shodno važećim zakonskim odredbama, dete koje je državlјanin
Republike Srbije, sa prebivalištem u Republici Srbiji, koje je zdravstveno
osigurano i na školovanju u Republici Srbiji, čiji su prihodi niži od granice
koju je zakon postavio, neće ostvariti pravo na dečji dodatak ako se o njemu
neposredno stara roditelј stranac bez zaposlenja, bez prebivališta u Republici
Srbiji i bez zdravstvenog osiguranja. Činjenice da je roditelј bez zaposlenja,
bez
_________________
[1] чл. 14. ст. 1. Закона о финансијској подршци породици са децом
[2] чл. 14. ст. 7. Закона о финансијској подршци породици са децом
[3] чл. 17. ст. 1. Закона о финансијској подршци породици са децом
[4] чл. 17. ст. 5. Закона о финансијској подршци породици са децом
[5] чл. 19. Закона о финансијској подршци породици са децом
[6] чл. 17. ст. 9. Закона о финансијској подршци породици са децом
[7] чл. 20. Закона о финансијској подршци породици са децом
[8] чл. 11. Закона о пребивалишту и боравишту грађана ("Сл. гласник РС" бр. 87/11)
[9] Одлука бр. ИУз 40/2012 од 11. јула 2014. године, објављена 1. октобра 2014. године у "Сл. гласнику РС", бр. 104/2014
[10] чл. 17. ст. 6-9. Закона о финансијској подршци породици са децом
____________________________________________________________________
3
_________________________________________________________________________
mogućnosti zaposlenja (jer je stranac) i bez zdravstvenog
osiguranja već same po sebi ukazuju na porodicu koja je ekonomski i socijalno
ugrožena. S obzirom da je dečji dodatak mera usmerena na podršku materijalno
ugroženoj deci, uslovlјavanje ostvarivanja ovog prava državlјanstvom,
prebivalištem i zdravstvenim osiguranjem roditelјa koji se neposredno stara o
detetu nije u skladu sa cilјem zbog koga je ovaj zakon donet, jer iz prava na
dečji dodatak može da isklјuči decu kojoj je ova vrsta društvene podrške
neophodna.
3. Obavezno
zdravstveno osiguranje majke, odnosno roditelјa koji se neposredno stara o
detetu (bez obzira na državlјanstvo), kao uslov za ostvarivanje roditelјskog,
odnosno dečjeg dodatka otežava i onemogućava ostvarivanje prava deteta i
roditelјa u situaciji kada veliki broj građana faktički nemaju zdravstveno
osiguranje zbog propusta trećih lica da izmiruju doprinose za zdravstveno
osiguranje i propusta organa vlasti da preduzmu mere propisane za takve
slučajeve . Zadržavanjem ovih uslova mogle bi biti uskraćene mere finansijske
podrške porodicama i deci kojoj je takva podrška potrebna, i kod kojih su
nedostatak zdravstvenog osiguranja i zdravstvene zaštite samo jedan od oblika
ili rezultata socijalne isklјučenosti i siromaštva.
4. Donošenjem
Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja uveden je princip inkluzivnog obrazovanja
dece. Zakonom su ukinute komisije za razvrstavanje, a u sistem uvedene interresorne
komisije koje ne procenjuju sposobnost deteta da se školuje i
"razvrstavaju" decu, već procenjuju potrebu deteta za dodatnom
podrškom u obrazovanju.
ZAŠTITNIK GRAĐANA
Saša Janković
Nema komentara:
Objavi komentar