Na osnovu člana 168. stav 1. Ustava Republike Srbije („Službeni
glasnik RS“ br. 98/06), člana 29. stav 1. tačka 1. i člana
50. stav 1. Zakona o Ustavnom sudu („Službeni glasnik RS“ br. 109/07) i člana
19. Zakona o Zaštitniku građana („Službeni glasnik RS“ br. br. 79/05 i 54/07), Zaštitnik
građana podnosi Ustavnom sudu
P R E D L O
G
ZA
OCENU USTAVNOSTI I ZAKONITOSTI
člana
2. stav
2. tač. 4) i 5), člana 4. stav 1. tačka
1) i člana 9. stav 1. tačka 3) Uredbe o merama socijalne uklјučenosti korisnika socijalne novčane pomoći
("Sl. glasnik
RS" br. 112/14)
Odredbe
Uredbe o merama socijalne uklјučenosti korisnika socijalne novčane pomoći
(u dalјem tekstu: Uredba), čija se ocena ustavnosti i zakonitosti traži glase:
"Mere socijalne
uklјučenosti
Vidovi aktivacije su:
...
4) lečenje,
5) društvenokoristan rad, odnosno rad u lokalnoj
zajednici.
Aktivnosti i obaveze centara
Član 4.
Centar:
1) sa
korisnikom zaklјučuje sporazum o aktivnom prevazilaženju njegove nepovolјne socijalne
situacije koji sadrži aktivnosti i obaveze korisnika, kao i mogućnost umanjenja
i prestanka prava na novčanu socijalnu pomoć u slučaju neopravdanog neizvršavanja
obaveza iz sporazuma (u dalјem tekstu: individualni plan aktivacije), u skladu sa
zakonom,
Mere i pojedine aktivnosti kojima se obezbeđuje socijalna uklјučenost
korisnika u oblastima iz nadležnosti jedinice lokalne samouprave
Član 9.
Radi
obezbeđivanja socijalne uklјučenosti korisnika nadležni organ jedinice lokalne samouprave,
u okviru svoje nadležnosti, sprovodi mere i pojedine aktivnosti, i to:
...
3) organizuje
društvenokorisni rad, volontiranje, javne radove, zapošlјavanje korisnika, rešava
privremeno ili trajno probleme stanovanja korisnika i članova njegove porodice,
...
_________________________________________________________
2
_________________________________________________________
Radi
obezbeđivanja socijalne uklјučenosti korisnika nadležni organ jedinice lokalne samouprave,
u okviru svoje nadležnosti, sprovodi mere i pojedine aktivnosti, i to:
...
3) organizuje
društvenokorisni rad, volontiranje, javne radove, zapošlјavanje korisnika, rešava
privremeno ili trajno probleme stanovanja korisnika i članova njegove porodice,
..."
Zaštitnik
građana smatra sledeće:
1.Propisivanje društveno korisnog
rada odnosno rada u lokalnoj zajednici
volontiranja
kao mere socijalne uklјučenosti, suprotno je pravnoj prirodi
mera socijalne uklјučenosti koje su odredbom člana 80. stav 2. Zakona
o socijalnoj zaštiti utvrđene kao
aktivnosti koje omogućavaju pojedincu prevazilaženje
njegove nepovolјne socijalne situacije, odnosno mere kojima se obezbeđuje njegova
socijalna uklјučenost. Imajući u vidu da osoba koja obavlјa
društveno koristan rad ili volonterski rad ne ostvaruje zaradu, niti prava koja
proističu iz radnog odnosa, takav način aktivacije korisnika ne dovodi do pobolјšanja
njegovog socijalnog položaja, jer on ostaje suštinski zavistan od finansijske pomoći
društva. Istovremeno korisnik socijalne pomoći za vreme obavlјanja društveno korisnog rada
ili volontiranja čije trajanje nije ni vremenski
oročeno, gubi
mogućnost učešća u drugim merama odnosno vidovima aktivacije koje mu omogućavaju prevazilaženja njegove nepovolјne socijalne uklјučenosti kao što su, formalno ili neformalno obrazovanje i dr.
Pored navedenog, utvrđivanje društveno korisnog rada i volontiranja
kao mere socijalne uklјučenosti suprotno
je pravnoj prirodi društveno korisnog rada i volontiranja koji su zasnovani na
principima dobrovolјnosti i besplatnosti[1]. Pretnja
umanjenjem ili gubitkom novčane socijalne pomoći zbog neodazivanja na učešće u društveno korisnom radu ili u volontiranju, predstavlјa oblik
prinude korisnika novčane socijalne pomoći da obavlјa rad za koji neće biti plaćen,
što je zabranjeno Ustavom[2] i Konvencijom
za zaštitu lјudskih
prava i osnovnih sloboda[3] koju je Republika Srbija potvrdila[4]. Ona je istovremeno
i ograničavanje prava građanina - korisnika novčane socijalne pomoći na pravičnu
naknadu za svoj rad i slobodan izbor rada[5].
Imajući u vidu da ni ovom uredbom niti drugim propisom
nije predviđeno da će za propisan rad- kao
vrstu aktivacije korisnik socijalne pomoći
dobiti naknadu i da se socijalna pomoć umanjuje za iznos ostvarene naknade,( ona ostaje ista) to
je nesporno da se osporenim odredbama uvodi
prinudni besplatan rad.
[1] члан 2. став 1. Закона о
волонтирању
("Сл. гласник РС" бр. 36/10): Волонтирање, у смислу овог закона, јесте
организовано добровољно пружање услуге или обављање активности од општег
интереса, за опште добро или за добро другог лица, без исплате новчане накнаде
или потраживања друге имовинске користи“
члан 10. став 1. Закона о волонтирању: Волонтер нема право на новчану накнаду или
другу имовинску корист за волонтирање
[2] члан
26. став 3. Устава Републике Србије
[3] члан
4. ст. 2. и 3. Конвенције: Ни од кога се
не може захтевати да обавља принудни или обавезни рад. За сврхе овог члана
израз “принудни или обавезни рад” не обухвата:
а) рад уобичајен у склопу лишења слободе одређеног у складу са одредбама
члана 5. Конвенције или током условног отпуста; б) службу војне природе или, у земљама
у којима се признаје приговор савести, службу која се захтева уместо одслужења
војне обавезе; ц) рад који се изискује у
случају какве кризе или несреће која прети опстанку или добробити заједнице; д)
рад или службу који чине саставни део уобичајених грађанских дужности
[4] Закон о ратификацији Европске конвенције за заштиту
људских права и основних слобода, измењене у складу са Протоколом број 11,
Протокола уз Конвенцију за заштиту људских права и основних слобода, Протокола
број 4 уз Конвенцију за заштиту људских права и основних слобода којим се
обезбеђују извесна права и слободе који нису укључени у Конвенцију и Први
протокол уз њу, Протокола број 6 уз Конвенцију за заштиту људских права и
основних слобода о укидању смртне казне, Протокола број 7 уз Конвенцију за
заштиту људских права и основних слобода, Протокола број 12 уз Конвенцију за
заштиту људских права и основних слобода и Протокола број 13 уз Конвенцију за
заштиту људских права и основних слобода о укидању смртне казне у свим
околностима ("Сл.
лист СЦГ - Међународни уговори", бр. 9/2003, 5/2005 и 7/2005 и "Сл.
гласник РС - Међународни уговори", бр. 12/2010)
[5] члан 60. ст. 2. и 4. Устава
Републике Србије
Део први, став 1. тачке 1) и 4) Ревидиране
Европске социјалне повеље
(Закон о потврђивању Ревидиране Европске социјалне повеље, "Сл. гласник РС - Међународни уговори", бр.
42/2009)
_______________________________________________________________________________________________
3
__________________________________________________
Imajući u vidu navedeno, odnosno da se društveno koristan rad nikako
ne može smatrati merom socijalne uklјučenosti,
to je donosilac Uredbe na ovaj način suštinski propisao još jedan uslov za priznavanje
prava na materijalnu pomoć a koji nije naveden u odredbama člana 83. Zakona o socijalnoj
zaštiti i time prekoračio ovlašćenja za uređivanje koja su mu data odredbom člana 80. stav 3. Zakona. Uređivanje uslova za korišćenje određenog prava iz socijalne
zaštite, podzakonskim aktom suprotno je sa
odredbom Ustava kojom je utvrđeno da se način ostvarivanja lјudskih i manjinskih
prava zajemčenih Ustavom propisuje zakonom[1]. Takođe uređivanje
zakonske materije uredbom suprotno je i Ustavnim načelima podele vlasti[2] i hijerarhije
pravnih propisa[3].
Nosilac zakonodavne vlasti u Republici Srbiji je Narodna skupština koja je nadležna
za donošenje zakona[4]
dok je Vlada kao nosilac izvršne vlasti nadležna, između ostalog da izvršava zakone i donosi uredbe i druge opšte akte
radi izvršavanja zakona[5].
Utvrđivanje društveno korisnog rada kao vida aktivacije
i uslovlјavanje korisnika socijalne pomoći ograničavanjem ovih davanja u slučaju da se ne
prihvate obaveze obavlјanja ovog vida aktivacije, a da, pri tom društveno koristan rad ni pojmovno
ni sadržinski nije definisan, niti je oročen vremenski period u kom korisnik može
biti angažovan na navedenim radovima, stvara ozbilјnu pravnu nesigurnost i otvara
mogućnost zloupotrebe građana u socijalnoj nuždi. Utvrđivanje vrste društveno korisnog
rada prepušta se „dogovoru“ centra za socijalni rad i organa jedinicce lokalne samouprave.
Ovako utvrđivanje obaveza suprotno je odredbi
člana 1. Ustava kojom je, između ostalog utvrđeno da je Republika Srbija država
zasnovana na vladavini prava i socijalnoj sigurnosti, kao i Ustavom utvrđenim načelima socijalne pravde,
humanizma i poštovanja lјudskog dostojanstva na kojima se pružanje socijalne pomoći zasniva[6].
2. Propisivanje lečenja kao vida
aktivacije korisnika
usluga socijalne zaštite[7], posebno u vezi sa mogućnošću
da se pravo na novčanu socijalnu pomoć umanji ili prestane u slučaju neizvršavanja
obaveze ovog vida aktivacije od strane korisnika[8], predstavlјa
ograničenje zakonom utvrđenih prava. Zdravstvena zaštita uređuje se zakonom[9] koji propisuje,
između ostalog, da je pravo građana da „slobodno
odlučuje o svemu što se tiče njegovog života i zdravlјa“[10] i da se
medicinskim merama građani ne mogu podvrgavati bez svog pristanka, izuzev u slučajevima
koji su zakonom propisani[11].
Iz
navedenih razloga, Zaštitnik građana smatra da odredbe člana 2. stav 2. tačka
5), člana 4.
stav 1. tačka 1) i člana 9. stav 1. tačka 3) Uredbe nisu u saglasnosti
sa odredbama člana 1, člana 26. stav. 3, člana 60. st. 2. i 4, člana 68. stav 3. i člana 69. stav 1.
Ustava Republike Srbije („Sl. glasnik RS“, br
98/06), odnosno da su u suprotnosti sa odredbama člana
2. stav 1. Zakona o volontiranju ("Sl. glasnik RS" br.
36/10), člana 80. stav 2, člana 83. stav
1. i člana 86. st. 3. i 4. Zakona o socijalnoj zaštiti ("Sl. glasnik RS"
br. 24/11),
kao i člana 15. Zakona o pravima pacijenata ("Sl. glasnik RS"
br. 45/13).
[1] члан 18. став 2. Устава Републике Србије
[2] члан 4. став 2. Устава Републике Србије
[3] члан 195. став 1. Устава Републике Србије
[4] чл. 98. и 99. став 1. тачка 7. Устава Републике Србије
[5] чл. 122. и 123. Устава Републике Србије
[6] члан
69. став 1. Устава Републике Србије
[7] члан
2. став 2. тачка 5) Уредбе
[8] члан
4. став 1. тачка 1) Уредбе
[9] члан
68. став 3. Устава Републике Србије
[10] члан
15. став 1. Закона о правима пацијената ("Сл. гласник РС" бр. 45/13)
[11] члан
15. ст. 2. и 3. Закона о правима пацијената
__________________________________________________________________________
4
____________________________________________________
Zaštitnik građana
predlaže da Ustavni sud donese sledeću
ODLUKU
Utvrđuje se da odredbe člana 2. stav
2. tačka 5), člana 4. stav 1. tačka 1) i člana 9. stav 1. tačka 3) Uredbe o merama
socijalne uklјučenosti korisnika socijalne
novčane pomoći ("Sl. glasnik RS" br. 112/14) nisu u saglasnosti sa odredbama člana
1. člana 4. stav 2, člana 18. stav 2, 26. stav. 3, člana 60. st. 2. i 4, člana 68. stav 3, člana 69. stav 1, člana 98, člana 99. stav 1. tačka
7, člana 122, 195 stav 1. i člana 123. Ustava Republike Srbije („Sl. glasnik RS“,
br 98/06), člana 2. stav 1. Zakona o volontiranju ("Sl. glasnik RS" br.
36/10), člana 80. stav 2, člana 83. stav 1. i člana 86. st. 3. i 4. Zakona o socijalnoj zaštiti ("Sl. glasnik RS"
br. 24/11), člana 15. Zakona o pravima pacijenata
("Sl. glasnik RS" br. 45/13), člana 4. stav 2. i 3. Konvencije za zaštitu
lјudskih prava i osnovnih sloboda i stava 1. tačke 1. i 4. (deo prvi) Revidirane
Evropske socijalne povelјe.
ZAŠTITNIK
GRAĐANA
|
|
Saša
Janković
|
Nema komentara:
Objavi komentar