понедељак, 05. јануар 2015. 00:00
Приликом Јавног позива незапосленим грађанима ромске
националности за доделу субвенција за самозапошљавање у 2013. години услови
конкурса су били нејасни, а средства конкурса потрошена пре истека рока за
подношење захтева, утврдио је Заштитник грађана
На основу члана 138. став 1.
Устава Републике Србије („Сл. Гласник РС“, бр. 98/06) и члана 31. став 2.
Закона о Заштитнику грађана („Сл. Гласник РС“, бр. 79/05 и 54/07) поступајући
по притужби Н. С. из Врања у поступку контроле законитости и правилности рада
Националне службе за запошљавање – Дирекције и Филијале Врање, Заштитник
грађана
У Т В Р Ђ У Ј Е
Национална
служба за запошљавање - Дирекција начинила је пропуст у раду јер није обезбедила
посебну финансијску квоту за доделу субвенције за самозапошљавање незапослених
лица ромске националности која би била одвојена и независна од других
финансијских квота за доделу субвенција за самозапошљавање.
Национална
служба за запошљавање - Филијала Врање начинила је пропуст у раду на штету
грађана ромске националности јер је:
-поводом
Јавног позива незапосленим лицима за доделу субвенције за самозапошљавање и
Јавног позива незапосленим лицима ромске националности за доделу субвенција за
самозапошљавање у 2013. години који је објавила Национална служба за запошљавање
одлучивала једним актом – Одлуком о одобравању субвенције за самозапошљавање;
-јер је Одлука
донета месец дана пре истека рока за подношење захтева грађана предвиђеног
јавним позивом незапосленим лицима ромске националности.
Поступајући
на тај начин, Национална служба за запошљавање – Филијала Врање је довела у
неједнак положај грађане који су захтеве
поднели након доношења Одлуке 24. априла 2013. године, нарочито припаднике
ромске националности за које је Јавни позив касније расписан, и изневерила
њихова оправдања очекивања, имајући у виду да након њеног доношења није
постојао разлог нити сврха било каквог даљег одлучивања.
П Р Е П О Р У К Е
I Националнa
службa за запошљавање - Дирекција ће у свом будућем раду обезбедити посебне
финансијске квоте за примену афирмативних мера.
II Национална
служба за запошљавање - Филијала Врање ће у свом будућем раду одлуке доносити у
интересу грађана и у складу са начелом добре управе, нарочито имајући у виду
рокове за подношење захтева грађана утврђене јавним позивом и сврху њиховог расписивања.
III Национална
служба за запошљавање - Филијала Врање упутиће писано извињење Н. С. због тога
што га је упркос томе што је захтев поднео у предвиђеном року, неоправдано
искључила из даљег поступка одлучивања о одобравању субвенције за
самозапошљавање.
2
________________________________________________________________________
IV Ово
утврђење и препоруке Национална службе за запошљавање - Дирекција доставиће
директорима свих филијала и испостава како би се са њом упознали и тако избегли
могућност да се сличан пропуст деси у будућности.
Национална служба за запошљавање,
Дирекција и Филијала Врање обавестиће Заштитника грађана без одлагања, а
најкасније у року од 60 дана, о поступању по препорукама и упућеној иницијативи.
Разлози
Заштитник грађана је примио 20.
јуна 2013. године притужбу Н. С. у којој је указано на неправилности у раду
Националне службе за запошљавање - Филијале Врање.
Притужбом се указује на то да је приликом Јавног позива незапосленим
лицима ромске националности за доделу субвенција за самозапошљавање у 2013.
години дошло до неправилности јер су услови конкурса били нејасни, а средства
конкурса су спојена са средствима другог конкурса и потрошена пре истека рока
за подношење захтева.
Заштитник грађана је, како би се
утврдиле све чињенице и околности, покренуо поступак контроле законитости и
правилности рада[1]
Националне службе за запошљавање - Филијале Врање и о покренутом поступку
обавестио и Националну службу за запошљавање - Дирекцију.
Национална служба за запошљавање -
Филијала Врање, поступајући по захтеву Заштитника грађана, актом број:
0808-10161-207/13 од 11. јула 2013. године обавестила је Заштитника грађана да
је Јавни позив незапосленим лицима за доделу субвенција за самозапошљавање у
2013. години објављен 30. марта 2013. године, а да је Јавни позив незапосленим
лицима ромске националности за доделу субвенција за самозапошљавање у 2013.
години објављен 8. априла 2013. године са роком за подношење захтева са бизнис
планом до 31. маја 2013. године.
Како се даље наводи, сходно
Процедури за реализацију субвенције за самозапошљавање и субвенције за отварање
нових радних места, одељком 4.4, под одељком 4.4.1, предвиђена је обавеза
Филијале да минимум једном месечно донесе одлуку о одобравању субвенције за
самозапошљавање.
Придржавајући се наведене Процедуре,
коју Национална служба за запошљавање примењује у свом раду, Филијала Врање је
дана 24. априла 2013. године донела Одлуку о одобравању субвенције за
самозапошљавање број 0808-10161-192/2013. Одлука је донета за укупно двадесет
лица са територије Града Врања, Општине Бујановац и Општине Босилеград, у
износу од 3.200.000,00 динара чиме је финансијска квота (једна за оба наведена
позива) у целости утрошена.
Национална служба за запошљавање -
Дирекција актом број: 0042-07-1/2013 од 18. јула 2013. године, обавестила је
Заштитника грађана да је Филијала Врање поступила у складу са актима Националне
службе за запошљавање, и у складу са расположивим средствима.
Имајући
у виду наводе из поднете притужбе и изјашњење органа, као и то да је Одлуку о
одобравању субвенције за самозапошљавање, Филијала Врање донела 24. априла
2013. године, више од месец дана пре истека рока предвиђеног Јавним позивом
(31. мај 2013.) Заштитник грађана је несумњиво утврдио да захтеви са бизнис планом који су поднети
[1] Акти
бр. 16-2553-19000/13 и 16-2553-18999 од 4. јула
2013. године
_________________________________________________________________________________
3
_______________________________________________________________________________
након
доношења одлуке нису узети у разматрање чиме је Филијала Врање притужиоца Н. С.,
као и друге грађани који су подносили захтеве након 24. априла 2013. године неоправдано искључила из поступка одлучивања о додели
субвенција.
На састанку који је заменик
заштитника грађана одржао са директором Филијале Врање 6. марта 2013. године,
добијена је информација о томе да је притужилац примио Обавештење о
неразматрању захтева са бизнис планом[1] 14.
октобра 2013. године, односно пет месеци након доношења Одлуку о одобравању
субвенције за самозапошљавање.
Наведено поступање је заправо
последица чињенице да у самом јавном позиву нису били предочени сви подаци
укључујући и то да се Одлука о
одобравању субвенције доноси једном месечно, као ни информација да ће се након
доношења одлуке утрошити сва расположива средства за финансирање мере за
самозапошљавање.
Начела добре
управе захтевају од државних органа и имаоца јавних овлашћења да поштују и
остварују оправдана очекивања која грађани имају или која су код њих ти или
други органи јавне власти створили. Унутрашње процедуре, непостојање или
неодговарајућа организација посла и друга унутрашња решена и нерешена питања
администрације, која стварају штетне последице не треба да сноси грађанин.
Заштитник грађана и овом приликом
указује на обавезе надлежних органа да предузимају све расположиве мере из
своје надлежности у вези са запошљавањем ромске популације и остваривањем и
унапређењем права Рома, имајући у виду њихов друштвени и материјални и положај, као и структурно
сиромаштво с којима се суочавају. „Стратегија за унапређења положаја Рома“
полази од сазнања о високом проценту радно неактивних Рома, њиховој
искључености из јавних служби и чињеници да већина радно активних Рома
привређује искључиво захваљујући „сивој“ економији, сезонским и слабо плаћеним
пословима. Мере повећавања запошљавања требало би да буду део целокупне
политике друштвене интеграције, а као једна од мера наведена је потреба развоја
предузећа и задруга за Роме, као и додела субвенција за самозапошљавање (мера
3.2.3 Акционог плана за запошљавање Рома).
„Стратегијом за унапређење
положаја Рома“ и Акционом планом за
њено спровођење утврђени су носиоци мера и поред надлежног Министарства,
надлежна је и Национална служба за
запошљавање.
Ценећи утврђене чињенице и околности
и важеће прописе, сагласно члану 31. став 2. Закона о Заштитнику грађана,
Заштитник грађана упућује препоруке ради отклањања уочених пропуста у раду и
иницијативу у циљу унапређења рада органа управе и спречавања сличних пропуста
у будућности.
ЗАМЕНИК ЗАШТИТНИКА ГРАЂАНА
|
Роберт Сепи
|
Доставити :
Националној
служби за запошљавање
-
Дирекцији
-
Филијали Врање
_________________________________________________________________________________
Nema komentara:
Objavi komentar