Megújulni úgy kell...
Írta: Dr. Halák László
Részletek a szerző azonos című tanulmányának VI.-VII.
fejezetéből: "Megújulni úgy kell, hogy meg kell teremteni minél
gyorsabban, annál jobb, a társadalom tagjainak a termelőeszközökhöz való
HOZZÁFÉRÉST, azaz a társadalmi termelés sok évezredes gyakorlata után,
törekedjünk a társadalmi kisajátítás évezredeinek elkezdéséhez.
(...)
A szemléleti változás lényege, hogy a termelőeszközök
létezésének célja az emberiség ellátása, nem pedig a tulajdonos kiszolgálása.
A szerkezeti változás lényege, hogy a termelés célja nem a
tulajdonosok vagy azok csoportja szerint elszigetelt profit maximalizálása,
hanem az emberiség szükségletei kielégítésének biztosítása.
A szervezeti változás lényege pedig az, hogy az emberek
foglalkoztatása például nem csak egy tétel a termelés költségei között a
munkabér alakulása révén, hanem a HOZZÁFÉRÉS biztosítása, mert csak akik
hozzáférnek a termelőeszközhöz a társadalmi termelés során, azok szerzik meg a
képességet és lehetőséget a társadalmi kisajátítás megvalósításához.
Képletesen szólva, az emberiséget egy nagy családnak kellene
tekinteni. Ahogyan a kis családban sem rekesztik ki azt a családtagot, akinek a
családbeli létezése „nem gazdaságos”, az emberi alapjogként kezelt és
biztosított életlehetőségek közül sem lehet kizárni azt, – munkanélkülivé,
hajléktalanná, éhezővé téve -, akinek a szereplése nem a leggazdaságosabb. A
társadalmi termelés és elosztás tudományos igényességgel történő
megszervezésében annak kell a fő célnak lennie, hogy MINDENKI számára
biztosítva legyen a HOZZÁFÉRÉS révén a legalapvetőbb szükségletek kielégítése,
anélkül, hogy mesterségesen határok közé szorítanák a megtermelt javakból
részesedés mértékét.
A globalizálódott társadalomban a megújulás alternatívája
nem azt eredményezi, hogy a megszerzett javakban az egyenlősdi biztosítására
törekszünk. Nem az a cél, hogy a javakkal rendelkező emberek között ne
lehessenek vagyoni különbözőségek, - akár nagyon nagy eltérések is -, hanem az,
hogy az alsó szint állandóan emelkedjék anélkül, hogy ennek a felső határ radikális
csökkenését kellene eredményeznie. A már említett minimumok szintje ebben is
érvényesül. Azt nem lehet megállapítani, hogy mi a felső határ, de azt igenis
meg lehet határozni, mi az alsó határ, és azt mindenkinek biztosítani kell!
Az embert ember mivoltában illetik meg az élet feltételeit
biztosító alapjogok és azok kielégítése és nem aszerint, hogy milyen rasszhoz
tartozik, nő-e vagy férfi, gyermekkorú vagy idős, milyen nemzetiségű, vallású,
világnézetű, végső soron rendelkezik-e termelőeszköz tulajdonnal vagy sem.
Magyarországon hosszú ideje halmozódik a cigány nemzetiségű
lakosság életlehetőségeinek megoldatlansága. A rendszerváltozás különös
drasztikussággal változtatta meg a cigányság életlehetőségeit, lényegében csak
rontotta a társadalmi termelésbe való bekapcsolódás feltételeit, lehetőségeit.
A megoldást nagyon nagy mértékben akadályozza a szemléletben bekövetkezett,
nagyon kártékony változás, amely a cigányság életkörülményeihez kapcsolódó
eltéréseket genetikailag adottnak, megváltoztathatatlannak tekintette, és ennek
következtében a cigányokat idegen testként kezelte, – kezeli -, a magyarországi
lakosság körében.
A cigány lakosság körében is érvényesülnie kell a „van egy
álmom” szemlélete. Martin Luther King példájára meg kell fogalmaznia a cigány
értelmiségnek az ”álom” valóságos tartalmát és hozzá kell fogni a
megvalósításához.
A szemléleti változtatásban a legszükségesebb a cigányokra
vonatkozó szemlélet gyors megváltoztatását elérni.
A meglévő különbözőséggel
számolni kell, de arra is tekintettel, egyenrangú partnerként kell
bekapcsolódniuk a társadalmi termelésbe, és a megtermelt javak elosztásába.
Elsősorban késedelem nélkül kell hozzáfogni a
szemléletváltoztatáshoz. A megújulás alternatívájának bekövetkezéséig meg kell
szervezni, hogy a nálunk fejlettebb országok gyakorlatát megismerjük.
Ebbe
éppen úgy beletartozik az egészségügyi ellátás kialakulásának, fenntartásának,
gyakorlati alkalmazásának megismerése, mint a dán, holland szövetkeztek
tevékenységének megismerése.
A lényeghez tartozónak érzem, hogy nemcsak az
elmélettel foglalkozó szakemberek, tudósok szerezzenek lényegi ismereteket,
hanem a legegyszerűbb emberek, – például a cigányok is -, megismerhessék,
hogyan működik egy szövetkezet Dániában, és hogyan viselkedik a szövetkezet
tagjaként a dán állampolgár.
(…)
II. János Pál kifejti, ha az általa kibocsátott enciklikát
Leó pápa gazdag tanításának összefüggésében szemléljük, láthatjuk, hogy
lényegében egy nagy horderejű gazdasági--társadalmi tévedés következményeit
tárja föl. A tévedés, az emberi szabadságról alkotott felfogásban rejlik, amely
ezt a szabadságot eloldja az igazság iránti engedelmesség kötelékéből, és ezzel
együtt az alól a kötelezettség alól is, hogy tiszteletben kell tartani mások
jogait. Ebben az esetben a szabadság az önszeretettel azonos, egészen az Isten
és a felebarát megvetéséig; ez az önszeretet az egyén érdekeinek korlátlan
érvényesítéséhez vezet, és az igazságosság semmiféle követelményére sincs
tekintettel.
(...)
A „Rerum novarum” kibocsátásának századik évfordulója
alkalmából a pápa azt is leszögezte:
„Nagyon jelentős, sőt meghatározó hozzájárulást jelentett az Egyház erőfeszítése az emberi
jogok védelme és előmozdítása érdekében:
Ott ugyanis, ahol az ideológiákra támaszkodó pártok törekvései
elhomályosították a közös emberi méltóság jelentését, az Egyház egyszerű
szavakkal, de határozottan tanította, hogy minden ember - bármi legyen is belső
meggyőződése - Isten képmása, és ezért elismerést és tiszteletet érdemel. Ezzel
a megállapítással a nép többsége igen gyakran egyetértett, és ennek
eredményeként a politikai küzdelmeknek és megoldásoknak olyan útjait
választotta, amelyek a személy méltóságának elismerésére irányultak.”
Ez is azt bizonyítja, hogy a megújulás útján nem mehetnek
egymással szemben, de még egymás nélkül sem egy irányban, a különböző
világnézető emberek, ha az együttműködésben Isten képmásaként vesznek részt.
(…)
Úgy hiszem egyértelművé vált,
hogy megújulni úgy kell, hogy a régi ellentéteket nem szabad tovább fenntartani
és a tevékeny együttműködésre kell a hangsúlyt fektetni. Számomra a világ
végtelen és állandóan változik. Ezért elképzelhetetlennek tartom, hogy az
emberiségnek legyen olyan állapota, amikor csak ateisták élnek a földön, vagy
csak vallásosak, esetleg csak egy fajta vallásnak hódolva. A megújulás
elkerülhetetlenségét tudomásul kell vennünk, ez pedig jelenleg, és ezután talán
már mindig, az együttműködésben valósul meg.. Ezt pedig ódon elméletekkel,
ódivatú nézetekkel lehetetlen megvalósítani. Úgy gondolom, végre nemcsak
vágyakozás lehetséges a különböző emberek együttműködése, hanem reális
lehetőség, ha felismerjük a megújulás szükségességét, és teszünk is érte.
Együtt, mindannyian…
Мора се обновити ...
Вриттен би Др Л. халак
Детаљи студије истог аутора ВИ-ВИИ. поглавље " морате
да обновите да вам је потребно да креирате брже, боље чланове друштва у својим
производним погонима, односно друштвене производње после много миленијума
праксе, покушавајући да почну социјални експропријације миленијума.
(...)
Суштина промене односа према средствима за производњу имају
за циљ да обезбеде постојање човечанства, уместо задовољства власника.
Суштина структурних промена које сврха производње није
изолован како би се повећала профит од власника или њихових група, али и да
осигура задовољење људских потреба.
Суштина организационих промена је да запошљавање људи, на
пример, не само кроз много трошкова производње еволуције зарада, али и да се
одобри приступ, јер само људи који имају приступ средствима за производњу у
друштвеној производњи, они стичу способност и могућност социјалног спровођење
експропријације.
. Фигуративно говорећи, људска раса треба посматрати као
једна велика породица Као ни ометати малу породицу Која Има члана породице који
Има породица-ивица постојање не може бити "нерационална" људско
основно право успела и обезбедила живот опција искључена - незапослени,
бескућници, ехезове изложени -. чији изглед није најекономичнији Друштвена
организација производње и дистрибуције научне строгости Мора бити главни циљ
СВЕ за да да буду осигурани од Стране ПРИСТУПА задовољи најосновније потребе,
без вештачких граница између сзоританак произведене робе из износу од акција.
У глобализованом друштву, оживљавање није алтернатива
подразумева да су стечене роба као што смо се трудити да обезбеде егалитаризам.
Циљ је да се не заустави људе од лехессенек робе, имовине у различитим местима
- чак врло велике разлике, превише - али чињеница да нижи ниво без стално
расте, то би требало да доведе до радикалног смањења плафону. То важи иу овом
минималном нивоу. То није могуће утврдити шта горњу границу, али је веома добро
може се одредити шта доња граница, а ми треба да обезбеди свима!
Људи су људи које смо имали у право на основна права и
њихово задовољство и омогућавање услова за живот не према ономе што трке
припада, било да је мушкарац или жена, дете или стари, шта националности,
религије, идеологије, и на крају има продуктиван власништво имовине или не.
Дуго времена да акумулирају мађарске Цигане животних
могућности нерешеним. Развој система је посебно драстична промена са животним
могућностима ромских, битно погоршати услове и могућности ангажовања у
друштвеној производњи. Решење је главна препрека за приступ догодио веома
штетне промене које се односе на услове живота Рома разлике су генетски датих,
непроменљивих ситуацијама, и самим тим Цигани страно тело третирани су као -
Поклони -. међу мађарским становништвом .
Међу ромском популацијом такође треба
да се на примењују "Ја имам сан" приступ Мартин Лутер Кинг, она би
требало да дају пример циганске интелектуалаца стварног садржаја
"сна" и да почне спровођење.
У ставовима промене се спроводе брзо променити најпотребније
за Цигани прилазе да оствари. Постојање другачије рачунати, али с обзиром
такође, као равноправан партнер мора бекапцсолодниук друштвену производњу и
расподелу добара произведених.
Пре свега да почне стварање промена у ставу, без одлагања.
Појава алтернативне обнављања треба организовати да вежбате у више развијеним
земљама знају. То подразумева развој само као здравствене заштите, одржавање
знања о практичној примени тих знања у данском, холандском увезани активности.
Ја припадам суштини , не само у теорији, као професионалци, академици стичу
неопходна знања, али и најједноставнији људи - као што су Дом за вешање, такође
- да се утврди како кооперативне послове у Данској, и како да се понашају као
члан задруге данског држављанина.
(...)
. Ии Јован Павле објашњава КАДА Је издао енциклику папе лава
видели О контексту богате наставе, видимо да у суштини високог профила
маркетинг -. истражује социјалне последице Грешка Заблуда поглед људске СЛОБОДЕ
лежи перцепцији О, која елолдја ову слободу послушности истини обвезнице, а
тиме и од од обавезе чувања права других. У овом случају, слобода онсзерететтел
исти, до непоштовања Богу и ближњем, јесте самољубље доводе до неограничених
индивидуалних интереса и наставите да било какве правде није услов у погледу.
(...)
"Рерум Новарум" Питање стогодишњице папе је такође
изјавио:
"То је веома значајно, чак одлучујући допринос напорима
Цркве да штити и унапређује људска права: Има исти, где се идеологије наслоњена
странке аспирације заклоњен смисао заједничког људског достојанства, Цркве, у
једноставним речима, али то дефинитивно научио да сви људи - без обзира шта
Такође унутрашњи осуда -. Слика Бога и и стога заслужује признање поштовање
Овај налаз Је веома Често већина људи сложила, а као резултат политичких борби
и решења изабраних као путеви, циљање признавање достојанства особе ".
Nema komentara:
Objavi komentar