Megújulni úgy kell...
Írta: Dr. Halák László
Részletek a szerző azonos című tanulmányának VI.-VII.
fejezetéből: "Megújulni úgy kell, hogy meg kell teremteni minél
gyorsabban, annál jobb, a társadalom tagjainak a termelőeszközökhöz való
HOZZÁFÉRÉST, azaz a társadalmi termelés sok évezredes gyakorlata után,
törekedjünk a társadalmi kisajátítás évezredeinek elkezdéséhez.
(...)
A szemléleti változás lényege, hogy a termelőeszközök
létezésének célja az emberiség ellátása, nem pedig a tulajdonos kiszolgálása.
A szerkezeti változás lényege, hogy a termelés célja nem a
tulajdonosok vagy azok csoportja szerint elszigetelt profit maximalizálása,
hanem az emberiség szükségletei kielégítésének biztosítása.
A szervezeti változás lényege pedig az, hogy az emberek
foglalkoztatása például nem csak egy tétel a termelés költségei között a
munkabér alakulása révén, hanem a HOZZÁFÉRÉS biztosítása, mert csak akik
hozzáférnek a termelőeszközhöz a társadalmi termelés során, azok szerzik meg a
képességet és lehetőséget a társadalmi kisajátítás megvalósításához.
Képletesen szólva, az emberiséget egy nagy családnak kellene
tekinteni. Ahogyan a kis családban sem rekesztik ki azt a családtagot, akinek a
családbeli létezése „nem gazdaságos”, az emberi alapjogként kezelt és
biztosított életlehetőségek közül sem lehet kizárni azt, – munkanélkülivé,
hajléktalanná, éhezővé téve -, akinek a szereplése nem a leggazdaságosabb.
A
társadalmi termelés és elosztás tudományos igényességgel történő
megszervezésében annak kell a fő célnak lennie, hogy MINDENKI számára
biztosítva legyen a HOZZÁFÉRÉS révén a legalapvetőbb szükségletek kielégítése,
anélkül, hogy mesterségesen határok közé szorítanák a megtermelt javakból
részesedés mértékét.
A globalizálódott társadalomban a megújulás alternatívája
nem azt eredményezi, hogy a megszerzett javakban az egyenlősdi biztosítására
törekszünk.
Nem az a cél, hogy a javakkal rendelkező emberek között ne
lehessenek vagyoni különbözőségek, - akár nagyon nagy eltérések is -, hanem az,
hogy az alsó szint állandóan emelkedjék anélkül, hogy ennek a felső határ
radikális csökkenését kellene eredményeznie. A már említett minimumok szintje
ebben is érvényesül.
Azt nem lehet megállapítani, hogy mi a felső határ, de azt
igenis meg lehet határozni, mi az alsó határ, és azt mindenkinek biztosítani
kell!
Az embert ember mivoltában illetik meg az élet feltételeit
biztosító alapjogok és azok kielégítése és nem aszerint, hogy milyen rasszhoz
tartozik, nő-e vagy férfi, gyermekkorú vagy idős, milyen nemzetiségű, vallású,
világnézetű, végső soron rendelkezik-e termelőeszköz tulajdonnal vagy sem.
Magyarországon hosszú ideje halmozódik a cigány nemzetiségű
lakosság életlehetőségeinek megoldatlansága.
A rendszerváltozás különös drasztikussággal
változtatta meg a cigányság életlehetőségeit, lényegében csak rontotta a
társadalmi termelésbe való bekapcsolódás feltételeit, lehetőségeit.
A megoldást
nagyon nagy mértékben akadályozza a szemléletben bekövetkezett, nagyon
kártékony változás, amely a cigányság életkörülményeihez kapcsolódó eltéréseket
genetikailag adottnak, megváltoztathatatlannak tekintette, és ennek
következtében a cigányokat idegen testként kezelte, – kezeli -, a magyarországi
lakosság körében.
A cigány lakosság körében is érvényesülnie kell a „van egy
álmom” szemlélete. Martin Luther King példájára meg kell fogalmaznia a cigány
értelmiségnek az ”álom” valóságos tartalmát és hozzá kell fogni a
megvalósításához.
A szemléleti változtatásban a legszükségesebb a cigányokra
vonatkozó szemlélet gyors megváltoztatását elérni.
A meglévő különbözőséggel
számolni kell, de arra is tekintettel, egyenrangú partnerként kell
bekapcsolódniuk a társadalmi termelésbe, és a megtermelt javak elosztásába.
Elsősorban késedelem nélkül kell hozzáfogni a
szemléletváltoztatáshoz. A megújulás alternatívájának bekövetkezéséig meg kell
szervezni, hogy a nálunk fejlettebb országok gyakorlatát megismerjük.
Ebbe
éppen úgy beletartozik az egészségügyi ellátás kialakulásának, fenntartásának,
gyakorlati alkalmazásának megismerése, mint a dán, holland szövetkeztek
tevékenységének megismerése.
A lényeghez tartozónak érzem, hogy nemcsak az
elmélettel foglalkozó szakemberek, tudósok szerezzenek lényegi ismereteket,
hanem a legegyszerűbb emberek, – például a cigányok is -, megismerhessék,
hogyan működik egy szövetkezet Dániában, és hogyan viselkedik a szövetkezet
tagjaként a dán állampolgár.
(…)
II. János Pál kifejti, ha az általa kibocsátott enciklikát
Leó pápa gazdag tanításának összefüggésében szemléljük, láthatjuk, hogy
lényegében egy nagy horderejű gazdasági--társadalmi tévedés következményeit
tárja föl.
A tévedés, az emberi szabadságról alkotott felfogásban rejlik, amely
ezt a szabadságot eloldja az igazság iránti engedelmesség kötelékéből, és ezzel
együtt az alól a kötelezettség alól is, hogy tiszteletben kell tartani mások
jogait.
Ebben az esetben a szabadság az önszeretettel azonos, egészen az Isten
és a felebarát megvetéséig; ez az önszeretet az egyén érdekeinek korlátlan
érvényesítéséhez vezet, és az igazságosság semmiféle követelményére sincs
tekintettel
(...)
A „Rerum novarum” kibocsátásának századik évfordulója
alkalmából a pápa azt is leszögezte:
„Nagyon jelentős, sőt meghatározó hozzájárulást jelentett az Egyház erőfeszítése az emberi
jogok védelme és előmozdítása érdekében:
Ott ugyanis, ahol az ideológiákra támaszkodó pártok törekvései
elhomályosították a közös emberi méltóság jelentését, az Egyház egyszerű
szavakkal, de határozottan tanította, hogy minden ember - bármi legyen is belső
meggyőződése - Isten képmása, és ezért elismerést és tiszteletet érdemel. Ezzel
a megállapítással a nép többsége igen gyakran egyetértett, és ennek
eredményeként a politikai küzdelmeknek és megoldásoknak olyan útjait
választotta, amelyek a személy méltóságának elismerésére irányultak.”
Ez is azt bizonyítja, hogy a megújulás útján nem mehetnek
egymással szemben, de még egymás nélkül sem egy irányban, a különböző
világnézető emberek, ha az együttműködésben Isten képmásaként vesznek részt.
(…)
Úgy hiszem egyértelművé vált, hogy megújulni úgy kell, hogy
a régi ellentéteket nem szabad tovább fenntartani és a tevékeny együttműködésre
kell a hangsúlyt fektetni.
Számomra a világ végtelen és állandóan változik.
Ezért elképzelhetetlennek tartom, hogy az emberiségnek legyen olyan állapota,
amikor csak ateisták élnek a földön, vagy csak vallásosak, esetleg csak egy
fajta vallásnak hódolva.
A megújulás elkerülhetetlenségét tudomásul kell
vennünk, ez pedig jelenleg, és ezután talán már mindig, az együttműködésben
valósul meg..
Ezt pedig ódon elméletekkel, ódivatú nézetekkel lehetetlen
megvalósítani. Úgy gondolom, végre nemcsak vágyakozás lehetséges a különböző
emberek együttműködése, hanem reális lehetőség, ha felismerjük a megújulás
szükségességét, és teszünk is érte. Együtt, mindannyian…
Mora se obnoviti ...
Napisao dr. L. Halaka
Detalji studije istog autora VI-VII. poglavlje "
morate obnoviti što vam je potrebno za stvaranje brže, bolje članove društva u
svojim proizvodnim objektima, odnosno društvene proizvodnje, nakon mnogih
tisućljeća prakse, koji pokušavaju pokrenuti društveni izvlaštenje tisućljeća.
(...)
Suština promjena stava prema sredstvima za proizvodnju
namijenjene za opskrbu postojanje čovječanstva, a ne vlasnika zadovoljstva.
Bit strukturalnih promjena koje svrha proizvodnje nije
izolirana kako bi se povećala dobit od vlasnika ili njihove grupe, ali i da se
osigura zadovoljenje ljudskih potreba.
Suština organizacijskih promjena je da zapošljavanje
osoba za primjer, ne samo kroz u puno troškova proizvodnje evolucije plaća, ali
i odobriti pristup, jer samo ljudi koji imaju pristup sredstvima za proizvodnju
u društvenoj proizvodnji, stječu mogućnost i priliku za socijalne provedbu
izvlaštenja.
Figurativno govoreći, ljudska rasa treba promatrati kao
jednu veliku obitelj. Kao ni ometati malu obitelj koja ima člana obitelji koji
ima obiteljsko-rub život ne može biti "neekonomično", ljudsko
temeljno pravo upravljati i osiguran opcije životne isključiti - nezaposleni,
beskućnici, éhezővé izloženi - čiji izgled nije najisplativije.
Društvena
organizacija proizvodnje i distribucije znanstvenom strogošću mora biti glavni
cilj da svi budu osigurani od strane Pristup zadovoljavaju najosnovnije
potrebe, bez umjetnih granica između szorítanák proizvedenih dobara iz iznosa
dionica.
U globaliziranom društvu, oživljavanje nije alternativa
podrazumijeva da se stečena dobra, jer nastojimo osigurati egalitarizam.
Cilj
je ne zaustaviti ljude iz lehessenek robe, nekretnine u različitim mjestima -
čak i vrlo velike razlike, previše - ali je činjenica da je niža razina bez
stalno rastu, to bi trebalo dovesti do radikalnog smanjenja stropu. Navedeno se
odnosi i na ove minimalne razine.
Nemoguće je odrediti što je gornja granica,
ali je vrlo dobro može odrediti što je donja granica, a mi moramo osigurati
svima!
Ljudi su ljudi koje smo imali u pravo na osnovna prava
i njihovo zadovoljstvo i osiguranje uvjeta za život ne prema onome što utrke
pripada, je li muškarac ili žena, dijete ili stari, ono nacionalnosti,
religije, ideologije, te u konačnici ima produktivno vlasništvo imovine ili ne.
Dugo vremena se nakupljaju mađarski Cigani života
mogućnosti neriješenih. Razvoj sustava osobito je do drastične promjene u
životnim prilikama Roma, znatno pogoršati uvjete i mogućnosti za sudjelovanje u
društvenoj proizvodnji.
Rješenje je glavna prepreka u pristupu došlo jako
štetne promjene koje se odnose na uvjete Roma koji žive razlike genetski dane,
nepromjenjive situacije, i time Cigani strano tijelo bili tretirani kao -
Slasni - među mađarskim stanovništvom.
Među romskog stanovništva također bi
trebala primjenjivati na "I have a
dream" pristupu. Martin Luther King, to bi trebalo dati primjer ciganske
intelektualaca stvarni sadržaj
"san", a za početak
provedbe.
Na promjene u stavovima su provedene brzo promijeniti
najpotrebnije za Cigani pristup ostvariti.
Postojanje drugačije računati, ali s
obzirom također, kao ravnopravan partner mora bekapcsolódniuk društvene
proizvodnje i raspodjele dobara proizvedenih.
Prije svega za početak stvaranja promjenu u stavu, bez
odgode.
Pojava alternativne obnove trebao biti organiziran na praksi u
razvijenijim zemljama znamo. To uključuje razvoj baš kao zdravstvene zaštite,
održavanja znanja o praktičnoj primjeni tih znanja u danskom, nizozemskom
povezan aktivnosti. Ja pripadam u sustini, ne samo u teoriji, kao
profesionalci, akademici steći osnovna znanja, ali i najlakši ljudi - kao što
su Romi, također - da se utvrdi kako kooperativni radove u Danskoj, i kako se
ponašati kao član zadruge danski državljanin.
(...)
II. Ivan Pavao objašnjava kada je izdao encikliku pape
Lava pogledali u kontekstu bogate nastavi, možemo vidjeti da je u biti
high-profile Marketing - istražuje socijalne posljedice pogreške.
Pogled
zabluda ljudske slobode leži u percepciji, koja eloldja ovu slobodu poslušnosti
istini obveznica, a time i od od obveze čuvanja prava drugih. U ovom slučaju,
sloboda önszeretettel isto, do prezir prema Bogu i bližnjemu, ljubav prema sebi
dovesti do neograničenim pojedinačnih interesa i nastavite na bilo kakve pravde
nema zahtjeva glede
(...)
"RERUM Novarum" Pitanje obljetnice Papa je
također izjavio:
"To je vrlo značajan, čak i odlučujući doprinos
nastojanjima Crkve da se štite i promiču ljudska prava: Ima isti, gdje su
ideologije prislonjene stranke težnje zasjenio smisao zajedničkog ljudskog
dostojanstva, u Crkvi, u jednostavnim riječima, ali definitivno je učio da su
svi ljudi - bez obzira što i unutarnje uvjerenje - slika Božja i stoga
zaslužuje priznanje i poštovanje. Ovo otkriće je vrlo često većina ljudi
dogovorili, a kao rezultat političkih borbi i odabranih rješenja kao cestama,
ciljanje priznavanje dostojanstva osobe. "
To također dokazuje da ne ide kroz obnovu jedni s
drugima, ali i bez jednog drugog bilo kojem smjeru, ljudi različitih
svjetonazora, ako suradnja bi trebala biti uključena na sliku Božju.
(...)
Mislim da je postalo jasno da se moraju obnoviti da
stari sukobi više ne mogu održavati i naglasak stavlja na aktivnu suradnju.
Za
mene, svijet je beskonačan i stalno se mijenja.
Zato je neshvatljivo da je
čovječanstvo je stanje u kojem samo ateisti žive u tlu ili vjerska, ili samo
neka vrsta religije poštovanjem.
Moramo priznati neizbježnost obnove, a to je
sada, a onda možda ste oduvijek provodi u suradnji .. To je stara teorija,
staromodni pogled na nemoguće provesti.
Mislim, ne samo iz želje za moguću
suradnju različitih ljudi, nego realna mogućnost, ako prepoznaju potrebu za
obnovom, a mi to učiniti. Zajedno, sve nas ...
Nebojša Vladisavljević
Nema komentara:
Objavi komentar