Translate

26. 11. 2013.

Mora se obnoviti ...- Megújulni úgy kell...



Megújulni úgy kell...  
  
Írta: Dr. Halák László 
       
Részletek a szerző azonos című tanulmányának VI.-VII. fejezetéből: "Megújulni úgy kell, hogy meg kell teremteni minél gyorsabban, annál jobb, a társadalom tagjainak a termelőeszközökhöz való HOZZÁFÉRÉST, azaz a társadalmi termelés sok évezredes gyakorlata után, törekedjünk a társadalmi kisajátítás évezredeinek elkezdéséhez.
(...)
A szemléleti változás lényege, hogy a termelőeszközök létezésének célja az emberiség ellátása, nem pedig a tulajdonos kiszolgálása.

A szerkezeti változás lényege, hogy a termelés célja nem a tulajdonosok vagy azok csoportja szerint elszigetelt profit maximalizálása, hanem az emberiség szükségletei kielégítésének biztosítása.

A szervezeti változás lényege pedig az, hogy az emberek foglalkoztatása például nem csak egy tétel a termelés költségei között a munkabér alakulása révén, hanem a HOZZÁFÉRÉS biztosítása, mert csak akik hozzáférnek a termelőeszközhöz a társadalmi termelés során, azok szerzik meg a képességet és lehetőséget a társadalmi kisajátítás megvalósításához.

Képletesen szólva, az emberiséget egy nagy családnak kellene tekinteni. Ahogyan a kis családban sem rekesztik ki azt a családtagot, akinek a családbeli létezése „nem gazdaságos”, az emberi alapjogként kezelt és biztosított életlehetőségek közül sem lehet kizárni azt, – munkanélkülivé, hajléktalanná, éhezővé téve -, akinek a szereplése nem a leggazdaságosabb.

A társadalmi termelés és elosztás tudományos igényességgel történő megszervezésében annak kell a fő célnak lennie, hogy MINDENKI számára biztosítva legyen a HOZZÁFÉRÉS révén a legalapvetőbb szükségletek kielégítése, anélkül, hogy mesterségesen határok közé szorítanák a megtermelt javakból részesedés mértékét.

A globalizálódott társadalomban a megújulás alternatívája nem azt eredményezi, hogy a megszerzett javakban az egyenlősdi biztosítására törekszünk. 

Nem az a cél, hogy a javakkal rendelkező emberek között ne lehessenek vagyoni különbözőségek, - akár nagyon nagy eltérések is -, hanem az, hogy az alsó szint állandóan emelkedjék anélkül, hogy ennek a felső határ radikális csökkenését kellene eredményeznie. A már említett minimumok szintje ebben is érvényesül.

Azt nem lehet megállapítani, hogy mi a felső határ, de azt igenis meg lehet határozni, mi az alsó határ, és azt mindenkinek biztosítani kell!

Az embert ember mivoltában illetik meg az élet feltételeit biztosító alapjogok és azok kielégítése és nem aszerint, hogy milyen rasszhoz tartozik, nő-e vagy férfi, gyermekkorú vagy idős, milyen nemzetiségű, vallású, világnézetű, végső soron rendelkezik-e termelőeszköz tulajdonnal vagy sem.

Magyarországon hosszú ideje halmozódik a cigány nemzetiségű lakosság életlehetőségeinek megoldatlansága. 

A rendszerváltozás különös drasztikussággal változtatta meg a cigányság életlehetőségeit, lényegében csak rontotta a társadalmi termelésbe való bekapcsolódás feltételeit, lehetőségeit. 

A megoldást nagyon nagy mértékben akadályozza a szemléletben bekövetkezett, nagyon kártékony változás, amely a cigányság életkörülményeihez kapcsolódó eltéréseket genetikailag adottnak, megváltoztathatatlannak tekintette, és ennek következtében a cigányokat idegen testként kezelte, – kezeli -, a magyarországi lakosság körében. 

A cigány lakosság körében is érvényesülnie kell a „van egy álmom” szemlélete. Martin Luther King példájára meg kell fogalmaznia a cigány értelmiségnek az ”álom” valóságos tartalmát és hozzá kell fogni a megvalósításához.

A szemléleti változtatásban a legszükségesebb a cigányokra vonatkozó szemlélet gyors megváltoztatását elérni. 

A meglévő különbözőséggel számolni kell, de arra is tekintettel, egyenrangú partnerként kell bekapcsolódniuk a társadalmi termelésbe, és a megtermelt javak elosztásába.

Elsősorban késedelem nélkül kell hozzáfogni a szemléletváltoztatáshoz. A megújulás alternatívájának bekövetkezéséig meg kell szervezni, hogy a nálunk fejlettebb országok gyakorlatát megismerjük. 

Ebbe éppen úgy beletartozik az egészségügyi ellátás kialakulásának, fenntartásának, gyakorlati alkalmazásának megismerése, mint a dán, holland szövetkeztek tevékenységének megismerése. 

A lényeghez tartozónak érzem, hogy nemcsak az elmélettel foglalkozó szakemberek, tudósok szerezzenek lényegi ismereteket, hanem a legegyszerűbb emberek, – például a cigányok is -, megismerhessék, hogyan működik egy szövetkezet Dániában, és hogyan viselkedik a szövetkezet tagjaként a dán állampolgár.
(…)
II. János Pál kifejti, ha az általa kibocsátott enciklikát Leó pápa gazdag tanításának összefüggésében szemléljük, láthatjuk, hogy lényegében egy nagy horderejű gazdasági--társadalmi tévedés következményeit tárja föl. 

A tévedés, az emberi szabadságról alkotott felfogásban rejlik, amely ezt a szabadságot eloldja az igazság iránti engedelmesség kötelékéből, és ezzel együtt az alól a kötelezettség alól is, hogy tiszteletben kell tartani mások jogait. 

Ebben az esetben a szabadság az önszeretettel azonos, egészen az Isten és a felebarát megvetéséig; ez az önszeretet az egyén érdekeinek korlátlan érvényesítéséhez vezet, és az igazságosság semmiféle követelményére sincs tekintettel
(...)
A „Rerum novarum” kibocsátásának századik évfordulója alkalmából a pápa azt is leszögezte:
„Nagyon jelentős, sőt meghatározó hozzájárulást  jelentett az Egyház erőfeszítése az emberi jogok védelme és előmozdítása érdekében:  Ott ugyanis, ahol az ideológiákra támaszkodó pártok törekvései elhomályosították a közös emberi méltóság jelentését, az Egyház egyszerű szavakkal, de határozottan tanította, hogy minden ember - bármi legyen is belső meggyőződése - Isten képmása, és ezért elismerést és tiszteletet érdemel. Ezzel a megállapítással a nép többsége igen gyakran egyetértett, és ennek eredményeként a politikai küzdelmeknek és megoldásoknak olyan útjait választotta, amelyek a személy méltóságának elismerésére irányultak.”
Ez is azt bizonyítja, hogy a megújulás útján nem mehetnek egymással szemben, de még egymás nélkül sem egy irányban, a különböző világnézető emberek, ha az együttműködésben Isten képmásaként vesznek részt.
(…)


Úgy hiszem egyértelművé vált, hogy megújulni úgy kell, hogy a régi ellentéteket nem szabad tovább fenntartani és a tevékeny együttműködésre kell a hangsúlyt fektetni. 

Számomra a világ végtelen és állandóan változik. Ezért elképzelhetetlennek tartom, hogy az emberiségnek legyen olyan állapota, amikor csak ateisták élnek a földön, vagy csak vallásosak, esetleg csak egy fajta vallásnak hódolva.

A megújulás elkerülhetetlenségét tudomásul kell vennünk, ez pedig jelenleg, és ezután talán már mindig, az együttműködésben valósul meg..

Ezt pedig ódon elméletekkel, ódivatú nézetekkel lehetetlen megvalósítani. Úgy gondolom, végre nemcsak vágyakozás lehetséges a különböző emberek együttműködése, hanem reális lehetőség, ha felismerjük a megújulás szükségességét, és teszünk is érte. Együtt, mindannyian…




Mora se obnoviti ...
    
Napisao dr. L. Halaka 
  
Detalji studije istog autora VI-VII. poglavlje " morate obnoviti što vam je potrebno za stvaranje brže, bolje članove društva u svojim proizvodnim objektima, odnosno društvene proizvodnje, nakon mnogih tisućljeća prakse, koji pokušavaju pokrenuti društveni izvlaštenje tisućljeća.
(...)

Suština promjena stava prema sredstvima za proizvodnju namijenjene za opskrbu postojanje čovječanstva, a ne vlasnika zadovoljstva.

Bit strukturalnih promjena koje svrha proizvodnje nije izolirana kako bi se povećala dobit od vlasnika ili njihove grupe, ali i da se osigura zadovoljenje ljudskih potreba.

Suština organizacijskih promjena je da zapošljavanje osoba za primjer, ne samo kroz u puno troškova proizvodnje evolucije plaća, ali i odobriti pristup, jer samo ljudi koji imaju pristup sredstvima za proizvodnju u društvenoj proizvodnji, stječu mogućnost i priliku za socijalne provedbu izvlaštenja.

Figurativno govoreći, ljudska rasa treba promatrati kao jednu veliku obitelj. Kao ni ometati malu obitelj koja ima člana obitelji koji ima obiteljsko-rub život ne može biti "neekonomično", ljudsko temeljno pravo upravljati i osiguran opcije životne isključiti - nezaposleni, beskućnici, éhezővé izloženi - čiji izgled nije najisplativije.

Društvena organizacija proizvodnje i distribucije znanstvenom strogošću mora biti glavni cilj da svi budu osigurani od strane Pristup zadovoljavaju najosnovnije potrebe, bez umjetnih granica između szorítanák proizvedenih dobara iz iznosa dionica.

U globaliziranom društvu, oživljavanje nije alternativa podrazumijeva da se stečena dobra, jer nastojimo osigurati egalitarizam.

 Cilj je ne zaustaviti ljude iz lehessenek robe, nekretnine u različitim mjestima - čak i vrlo velike razlike, previše - ali je činjenica da je niža razina bez stalno rastu, to bi trebalo dovesti do radikalnog smanjenja stropu. Navedeno se odnosi i na ove minimalne razine.

Nemoguće je odrediti što je gornja granica, ali je vrlo dobro može odrediti što je donja granica, a mi moramo osigurati svima!

Ljudi su ljudi koje smo imali u pravo na osnovna prava i njihovo zadovoljstvo i osiguranje uvjeta za život ne prema onome što utrke pripada, je li muškarac ili žena, dijete ili stari, ono nacionalnosti, religije, ideologije, te u konačnici ima produktivno vlasništvo imovine ili ne.

Dugo vremena se nakupljaju mađarski Cigani života mogućnosti neriješenih. Razvoj sustava osobito je do drastične promjene u životnim prilikama Roma, znatno pogoršati uvjete i mogućnosti za sudjelovanje u društvenoj proizvodnji. 

Rješenje je glavna prepreka u pristupu došlo jako štetne promjene koje se odnose na uvjete Roma koji žive razlike genetski dane, nepromjenjive situacije, i time Cigani strano tijelo bili tretirani kao - Slasni - među mađarskim stanovništvom. 

Među romskog stanovništva također bi trebala primjenjivati ​​na "I have a dream" pristupu. Martin Luther King, to bi trebalo dati primjer ciganske intelektualaca stvarni sadržaj "san", a za početak provedbe.

Na promjene u stavovima su provedene brzo promijeniti najpotrebnije za Cigani pristup ostvariti. 

Postojanje drugačije računati, ali s obzirom također, kao ravnopravan partner mora bekapcsolódniuk društvene proizvodnje i raspodjele dobara proizvedenih.
Prije svega za početak stvaranja promjenu u stavu, bez odgode. 

Pojava alternativne obnove trebao biti organiziran na praksi u razvijenijim zemljama znamo. To uključuje razvoj baš kao zdravstvene zaštite, održavanja znanja o praktičnoj primjeni tih znanja u danskom, nizozemskom povezan aktivnosti. Ja pripadam u sustini, ne samo u teoriji, kao profesionalci, akademici steći osnovna znanja, ali i najlakši ljudi - kao što su Romi, također - da se utvrdi kako kooperativni radove u Danskoj, i kako se ponašati kao član zadruge danski državljanin.
(...)
II. Ivan Pavao objašnjava kada je izdao encikliku pape Lava pogledali u kontekstu bogate nastavi, možemo vidjeti da je u biti high-profile Marketing - istražuje socijalne posljedice pogreške. 

Pogled zabluda ljudske slobode leži u percepciji, koja eloldja ovu slobodu poslušnosti istini obveznica, a time i od od obveze čuvanja prava drugih. U ovom slučaju, sloboda önszeretettel isto, do prezir prema Bogu i bližnjemu, ljubav prema sebi dovesti do neograničenim pojedinačnih interesa i nastavite na bilo kakve pravde nema zahtjeva glede
(...)

"RERUM Novarum" Pitanje obljetnice Papa je također izjavio:
"To je vrlo značajan, čak i odlučujući doprinos nastojanjima Crkve da se štite i promiču ljudska prava: Ima isti, gdje su ideologije prislonjene stranke težnje zasjenio smisao zajedničkog ljudskog dostojanstva, u Crkvi, u jednostavnim riječima, ali definitivno je učio da su svi ljudi - bez obzira što i unutarnje uvjerenje - slika Božja i stoga zaslužuje priznanje i poštovanje. Ovo otkriće je vrlo često većina ljudi dogovorili, a kao rezultat političkih borbi i odabranih rješenja kao cestama, ciljanje priznavanje dostojanstva osobe. "

To također dokazuje da ne ide kroz obnovu jedni s drugima, ali i bez jednog drugog bilo kojem smjeru, ljudi različitih svjetonazora, ako suradnja bi trebala biti uključena na sliku Božju.
(...)

Mislim da je postalo jasno da se moraju obnoviti da stari sukobi više ne mogu održavati i naglasak stavlja na aktivnu suradnju. 

Za mene, svijet je beskonačan i stalno se mijenja. 

Zato je neshvatljivo da je čovječanstvo je stanje u kojem samo ateisti žive u tlu ili vjerska, ili samo neka vrsta religije poštovanjem. 

Moramo priznati neizbježnost obnove, a to je sada, a onda možda ste oduvijek provodi u suradnji .. To je stara teorija, staromodni pogled na nemoguće provesti. 
Mislim, ne samo iz želje za moguću suradnju različitih ljudi, nego realna mogućnost, ako prepoznaju potrebu za obnovom, a mi to učiniti. Zajedno, sve nas ...

Nebojša Vladisavljević

Nema komentara:

Objavi komentar