Translate

22. 11. 2013.

Jelentés a jövőnek - Írta: Rostás - Farkas György



Jelentés a jövőnek

Írta: Rostás - Farkas György   

Nem akartam megszólalni az ellenem indult sárdobálás okán, de a hozzám közelállók unszolására mégis megteszem. 

Nagyon remélem, sőt biztos vagyok benne, hogy egyszer fény derül az igazságra, ahogy arra is: ki (kik) állnak az ellenem szőtt koncepciós kreálmány mögött. 

Sokan vannak, akik nem tudják megbocsátani, hogy megpróbáltam újraidézni a vajdaság intézményét. Úgy gondoltam, hogy a cigányság mai áldatlan helyzetében valamennyi lehetséges kivezető utat meg kell fontolnunk.

Akik ismernek, tudják, hogy egész munkásságom vezérelve kultúránk és hagyományaink megmentése volt.

Tettem ezt a nyelv, az irodalom, a hagyományos mesterségek, néprajzi és viselkedéskultúránk legjobb hagyományainak továbbörökítése terén is. Könyveket írtam, lapot indítottam, konferenciákat szerveztem – minden lehetséges módon hirdettem ennek szükségességét.

Negyven év óta járom az országot, a kis falvakat, a cigány közösségeket. Sokan azt mondják, hogy tévedek, de én úgy tapasztaltam, hogy az emberekben igenis él az őseink hagyományai iránti tisztelet, ahogy a régi közösségi kultúra és összetartozás utáni vágy is. 

Ebből fakadt a gondolat: lehet, hogy egy, a vajdaság hagyományaira épülő, önkéntes civil mozgalom segíthet az óhajtott összefogás megteremtésében.
Identitás – nyelv – kultúra: a kulcsszavak, amelyek mentén gondolkodtam. 

Soha nem volt célom, hogy ezt a kezdeményezést ráeröltessem olyan cigány honfitársaimra, akiktől ez idegen, akiknek ősei és maguk sem tartották – tartják fontosnak ezt a hagyományt, a cigánytörvényt.

Úgy tapasztaltam azonban, hogy igenis sokan vannak, főként vidéken, akik számára mindez fontos, és tekintéllyel bír. Akik úgy gondolják, hogy elődeink hagyományai, törvényei bennünket is köteleznek.
Megpróbáltunk már sokmindent, hogy alapvető nemzetiségi kulturális jogaink intézményes, rendszerszerű lehetőségeit az un. demokratikus politikai eszközökkel megteremtsük. Ebből, mint a cigány önkormányzatiság létrejöttében animátorként is résztvevő képviselő, én is kivettem a részem. Tudjuk, a törvény papíron nekünk is garantálja a kulturális autonómia lehetőségét. Azt is tudjuk mindannyian, hogy a gyakorlat milyen távol áll ettől.
Nemrégiben könyvben is kiadtuk azokat a cikkeket, amelyek a Közös Út – Kethano Drom folyóirat hasábjain az elmúlt két évtizedben e témában megjelentek, ékes bizonyítékül szolgálva arra, hogy ott tartunk e téren, ahonnan 20 évvel ezelőtt indultunk.
Sajnos sokan kidőltek már e harc során, többen vannak „odaát” azok közül, akikkel elindítottuk kulturális egyenjogúságunkért folytatott küzdelmünket. A többiek pedig szétszóródtak, meghasonlottak, s ami még rosszabb hagyták, hogy a hatalom egymás ellen fordítsa őket. Több ezer éves gondolat: „....divide et impera...”
Osztojkán Béla halála előtt arra készült, hogy dokumentumregényben megírja cigánymozgalmunk igaz történetét. 

Már nem tudta megtenni... Jegyzetei ki tudja hol kallódnak. Lakatos Menyhért azt mondta, hogy görkorcsolyázni fog, amikor azt őt szidalmazók már sehol sem lesznek... Farkas Kálmán bácsi publicisztikáiban, mint az első ismert cigány újságíró, mindig „értünk kiáltott”. Ki az, aki ma emlegeti, rajtam kívül. Azok a roma „politikusok” felejtkeztek el róla leghamarabb, akiket egész életében pártfogolt.

Hagytuk, hogy idáig jussunk, hagytuk, hogy kiforgassanak bennünket elődeink történelmi örökségéből.

Mindezt azért tartom fontosnak felemlíteni, hogy megvilágítsam: milyen gondolatok is vezettek engem, amikor 2007-ben kezdeményeztem a vajdaság hagyományőrző mozgalmát. 

Sok haragost szereztem magamnak, sokan próbálnak lejáratni, sokan pedig a vajdai méltósághoz méltatlan eszközökkel próbálják önös érdekeikre felhasználni ezt az ügyet.

Bencsik Gábor történész barátom idézte egy velem készült, a vajdaság témáját érintő dokumentumfilmben Napoleon híres mondását: „Nem az a tragédia, hogy minden tehetséges ember ellenem van, az a tragédia, hogy minden tehetségtelen mellettem van...” 

Ma azzal vádolnak, hogy anyagi előnyökért, érdekből, csalással vettem rá egyeseket a vajdaságra. Azzal vádolnak, hogy királyságot építek. Pedig nincs koronám, nincs kastélyom, nem ülök otthonomban aranytrónszéken, mint vádlóim közül egyesek.

Az én kastélyom a hitem, az őseim hite, a könyveim és azok szeretete, akik a rágalmak ellenére is kitartanak mellettem. 

Többre nincs is szükségem.
Nem kívánok a sárdobálásra ugyanazzal válaszolni. 

Soha nem fogom cigány testvéreimet még joggal sem nyilvánosan sértegetni, bántani. 

Megteszik ezt helyettünk mások, hisz sokan csak azt várják, mikor esünk egymásnak, hogyan lehet megosztani bennünket, hogy még véletlenül se tudjuk képviselni népünket, kezünkbe venni sorunkat. Apám szavaival: „ malaven pe kethane e tringone...”

Rossz szokásom azonban, hogy mindent megőrzök. Feljegyzéseket, fotókat, videókat... a mi kortárs történelmünk krónikája az utókornak, jelentés a jövőnek. 

Remélem, lesz majd olyan nemzedék, aki leszűri belőle az igazságot és felteszi majd a mérlegre az ügyben vádlók szavahihetőségét.

Akik ismernek engem, akik veszik a fáradságot, hogy utánajárjanak 40 éves munkásságomnak, tudhatják: én nem elvenni szoktam, hanem adni. 

Segíteni akkor is, amikor körülményeim szerények. Mindig ezt tettem, és a továbbiakban is ezt fogom tenni.

hivatkozott videó:

kethanodrom.hu





Извештај о будућности
Вриттен би Ростас - Џорџ Волф   

Нисам желео да говори због клеветања против мене почела, али на наговор људи блиских мени, али ја хоћу. 

Искрено се надам, у ствари сигуран сам да када је открио истину, јер је: ко (ко) су иза идејних решења у плетене против мене. 

Постоје многи који не могу опростити, покушао сам да поново цитирам институција покрајине. 

Мислио сам да Роми данашњи неприлика је све могуће излаз треба да размотрите.

Они који ме познају знају да је мој рад кроз водећи принцип је био да спаси нашу културу и традицију. сам ставио ово у језику, књижевности, традиционалних заната, народне уметности и традиције најбољег виселкедескултуранк, као и пренос. 

Писао сам књиге, почео картицу, организовао сам конференције - Ја проповедао ову потребу на било који могући начин.

Четрдесет година од јарма земље, малог села, ромских заједница. Многи људи кажу да сам у праву, али сам открио да сам веома жив у народу поштовање традиције наших предака, као старе културе и заједнице, као и заједништва жудња. 

Из тога је произашла идеја: то може бити да покрајина на основу традиције добровољног грађанског покрета може да помогне у стварању жељене сарадње.

Идентитет - Језик - Култура: кључне речи, које уз размишљања. То никад није била моја намера да ову иницијативу Циганин наметне своју хонфитарсаимра кога то странац, чије сами и сматрани су преци - се сматрају важним у овој традицији, на циганску закон.

Али приметио сам да заиста има много људи, посебно у сеоским срединама, за кога је ово важно и има велики углед. Они који верују да традиција наших предака, ми смо везани законима.

Покушали смо да имамо много ствари које институционализованих, систематске могућности за основна права у тзв културне мањине. створити демократске политичка средства. 

Она, као и представници ромске само-управе који учествују у стварању аниматор, ја такође узео део пода. Знамо закон на папиру за нас да гарантује културну аутономију. 

Ми такође знамо сви да је далеко од онога што је пракса.

Недавно, објавили смо књигу је приче које су заједнички начин - Кетхано Дром колумни у протекле две деценије на предмет појавио, служећи доказ да смо тамо у овој области, која је почела пре 20 година.

Нажалост, многи су пропали током ове борбе, људи су "тамо" онима који се боре са културном егиењогусагункерт почела. 

Остали су разбацани мегхасонлоттак, и још горе нека моћ, окренути их против другог. Хиљаде година мисли: "Дивиде ет импера ......."
Бела Осзтојкан пре него што је умро био је да напише свој роман документ циганимозгалмунк истиниту причу. 

Он није могао да уради ... Ко зна где је моја занемарен. Бравар Мелкиор рекао да ће роликах кад немам где да се клеветници њему ... Ујка Вук Калман публицисзтикаибан као први новинар познат гипси, увек "ми плакали." Ко данас сећа, али мени. 

Роми су "политичари" заборавио све о томе што је могуће пре, који под покровитељством читав свој живот.

Да ли је дозвољено да се до сада, омогућила нам је да кифоргассанак историјског наслеђа наших предака.

Све то зато што ја то сматрам важним фелемлитени на светло: шта мисли ме је довело у 2007, када сам иницирао покрајини традиционалистички покрет. Многи су љути се, многи људи покушавају да дискредитују, многе војводе достојанства значи недостојан својих себичних интереса покушавају да користе овај случај.

Бенцсик Габор историчар цитирао мој пријатељ ме је документарац у вези покрајинских нити Наполеон славно рекао, "То није трагедија да свака талентована особа је против мене, трагедија је у томе што све таленат је поред мене ..." 

Данас је оптужен материјала за накнаде, камате, купио му мало превару у Војводини. Оптужбе да граде краљевство. 

Али без круне, нема замак, не седе код куће у свом златном престолу, као што неки од оптузују.
Мој Дворац у вери, вера мојих предака, а књиге воле, који се држи за мене упркос клевете. Ништа друго није потребно.

Не желим блаћење исти одговор. 
Ја никада нећу видети мој брат Циганин закон још није јавно вређа, боли.

Други урадио за нас, јер људи само очекују када падне једно за друго, како да поделите са нама који не можемо случајно представљају наш народ, наше руке узме на ред. Мој отац је рекао, 'Малави Кетхано ово трингоне пе ... "

Али лоша навика која чува све. 
Белешке, фотографије, видео ... наша савремена историја је хроника за потомство, извештаје у будућности. 

Надам се да ће бити генерација која ће филтрирати истину и ставља га на скали и кредибилитет тужитељима у случају.

Они који ме знају, ко одвојите време да примените мало истраживање 40 година мог рада, начин знајући: Ја обично не предузме, али да дају. 

Помозите чак и када су околности су скромни. Увек сам то урадио, а ја ћу наставити да радим.
из видео:

 nakhada:Nebojša Vladisavljević











Nema komentara:

Objavi komentar